Hyundai i10 1.0 T-GDI N Line 5-zits (2021) #2

autoreview

Hyundai i10 1.0 T-GDI N Line 5-zits (2021)

Signalement

Uitvoeringi10 1.0 T-GDI N Line 5-zits
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst13.000 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Start i10 n-line

  • 6.000 km

Een i10 n-line. Nu hoor ik gelijk veel mensen denken voor dat geld koop je toch ook een veel grotere (luxere) tweedehands auto? Ja dat klopt maar ik heb dus echt niets met grote auto's. Als je er 99 van de 100x alleen in zit maakt dat niet uit. Waar ik wel wat mee heb: uitvoeringen van auto's die je niet elke dag in het straatbeeld ziet. Maargoed de keuze voor een i10 n line kwam niet uit de lucht vallen. Ik zal uitleggen waarom.

In 2015 heb ik mijn rijbewijs gehaald en mijn intentie was om als eerste auto een cabrio te rijden, dit is gelukt. Ik heb toen via via een saab 9-3 uit het jaar 2000 aangeschaft, het was een leuke auto om te hebben maar het onderhoud, benzine etc, waren voor mij als student te duur. Toen er na 2 jaar dure reparaties aankwamen was het punt aangebroken om op zoek te gaan naar een andere auto. Maarja wat voor een? een afgetrapte tweedehands Fiesta? Nee dat was het ook niet.

In 2017 kwam net private lease een beetje om de hoek kijken, daar heb ik mij in verdiept en na a-segment reviews van autoweek proefgereden met een up, picanto en i10. Uiteindelijk toen 4 jaar een vrij kale i10 gereden via private lease. Het was een probleemloze auto waar je gemakkelijk als het moest een keer met 4 mensen een tocht mee kon maken. Private lease bleek voor mij geen wondermiddel. Het eigen risico bij schade en het maximum aantal kilometers belemmert je toch in je keuzes qua rijden met de auto. Al met al snel de conclusie getrokken dat ik na het private lease contract weer een auto ging kopen.

De i10 was mij dermate goed bevallen dat ik niet meer verlang naar een grotere auto, wel wat meer snelheid dan de 1.0 67pk motor van de vorige i10. Na goed gespaard te hebben op zoek naar een geschikte a-segmenter. Voor mij waren er eigenlijk maar twee opties een picanto gt line of een i10 n line. De picanto viel na de proefrit af omdat er toch duidelijk een verschil merkbaar was met de i10 qua geluid in het interieur, en wegligging. Ook zag ik de picanto gt line regelmatig rijden en een i10 n line was nog nauwelijks zichtbaar in het straatbeeld.

Uiteindelijk een i10 n-line uit voorraad aangeschaft in augustus 2021, erg blij met de keuze! Top uitgerust voor een a-segmenter en naar mijn idee de beste a-segment auto die in 2021 te koop is. Wat een verschil met de kale vorige i10. De auto trekt snel op en vooral de velgen vind ik erg geslaagd.

Een week na aflevering kwam ik erachter dat er een grote kras op de binnenkant van een deurpaneel zat, het deurpaneel is keurig vervangen voor een nieuw exemplaar.

Nu in februari 2022 staat er 6000km op de teller. ik gebruik de auto voor woon-werk verkeer (30km p.d.) en bezoekjes aan vrienden familie, dus ik verwacht niet heel veel kilometers op jaarbasis (12000-15000). We zitten er met z'n tweeën over te denken om met deze auto van de zomer een roadtrip te maken naar Stockholm en omgeving, dat is met deze i10 te doen. Het alternatief met een slurpende Kia sportage is dat geen pretje qua brandstofkosten.

Over het brandstofverbruik gesproken. Met de 'oude' i10 haalde ik 1 op 21/22 zonder al te veel moeite. Met deze i10 had ik een hoger verbruik verwacht gezien de sterkere motor. Ik zit nu op de 1 op 18, ik verwacht dat dit nog wel zal verbeteren tot 1 op 19 als de auto wat meer is ingereden. Hier moet ik bij zeggen dat ik van doorrijden houd, dus snel optrekken en standaard +- 10km per uur te hard. Eenmaal op snelheid schakel ik vroeg door zoals de schakelindicator aangeeft en de cruise control staat altijd aan op n- en snelwegen.

Een klein ding waar ik mij aan stoor: Waarom zit er geen touwtje meer aan de hoedenplank? Verkeerde bezuiniging wat mij betreft en de vorige i10 (kaalste uitvoering) had het wel. Intussen bij de welbekende chinese webshop touwtjes besteld.

De auto is tot nu toe probleemloos op een detail na. De i10 beschikt niet over een regensensor (zou op zich standaard mogen zijn op een auto met deze aanschafprijs), maar over een intervalruitenwisser. Deze leidt een eigen leven. Als je de interval instelt zou je ervanuit moeten gaan dat deze constant wist. Dus bijvoorbeeld elke 5 seconden. Dat doet de interval niet. Soms gaat hij 3x achter elkaar en volgt hij daarna weer de interval, soms 2x en soms als ik over een drempel/klinkerweg rijd gaan de ruitenwissers constant.

Ik ben hiervoor bij de dealer geweest aangezien mij dit een garantiepunt lijkt, het moet gewoon werken zoals het zou horen. De 1ste afspraak kreeg ik te horen dat het een eigenschap is van de regensensor! Die er dus niet op zit! bijzonder! Nou ik verbijsterd weer terug naar huis. Probleem niet verholpen. Na 2 weken terug naar de dealer en aangegeven dat het probleem nog niet is opgelost en dat er echt geen regensensor op de i10 zit, deze is nota bene niet eens leverbaar op een i10. Na gepraat te hebben als brugman kon ik een afspraak maken waar een monteur met mij mee zou rijden om te kijken naar het probleem. Twee weken later (de 3de afspraak dus) heeft de monteur geconstateerd dat er dus daadwerkelijk iets mis is met de intervalruitenwisser en dat er daadwerkelijk geen regensensor op de auto zit, goh dat wist ik ook. Er zou contact gezocht worden met de importeur maar tot op heden nog niets gehoord, wordt vervolgd.....

Als met al heel tevreden over de auto, minder tevreden over de hyundai dealer door het ruitenwisser probleem. Zodra ik meer hoor zal ik het hier laten weten.

Vakantie

  • 10.500 km

De ruitenwisserschakelaar (hendel aan het stuur) is inmiddels vervangen door de dealer. Door het goede weer (ook tijdens de vakantierit) nog niet in de gelegenheid geweest om te controleren of de storing is verholpen.

We zijn op vakantie geweest met de i10 naar Noorwegen, Zweden, Denemarken en in totaal 3000km gereden in 10 dagen. We hebben gekozen voor de i10 omdat de andere auto (Kia Sportage uit 2013) nogal benzine slurpt 1 op 11/12. Heen gingen we met de ferry van Groningen naar Kristiansand, toen over de weg verder naar Oslo daarna langs Stockholm en via Legoland weer naar huis. Dus we zijn weer wat ervaringen rijker. Met z'n tweeën is de i10 ruim genoeg op vakantie. Met meer is niet aan te raden want hoe neem je bagage mee voor 3 of meer personen in een relatief kleine kofferbak/achterbank.

Door de grote stukken rijden en veel heuvelachtige wegen ontdekt dat de cruise control perfect werkt en je niet meer hoeft te schakelen, ook bergop met 70km/p in de 5de versnelling gaat perfect. De auto houdt keurig de snelheid aan ook heuvelaf (ondanks soms steil naar beneden). Andere automobilisten kunnen dit als vervelend ervaren natuurlijk. Maar het geeft voor mij een gevoel van rust tijdens het rijden. Het rij/veercomfort is fijn en de auto ligt als een blok op de weg, ook op de betonplaten autobahn in Duitsland. Op de autobahn gekeken hoe hard de auto kan. Hih trekt boven de 140 km/p makkelijk door naar de 180 km/p, daar gaat de begrenzer zijn werk doen. Veilig maar ik ben benieuwd naar de daadwerkelijke topsnelheid. En ook met 180 km/p uur ligt de auto stabiel op de weg. Tevens valt op deze lange ritten met relatief lage snelheid gemiddeld 90/100 km/p op dat het verbruik daalt naar 1 op 21/22. Best netjes voor deze uitvoering en beter dan ik had verwacht bij aankoop.

Tijdens de reis veel gebruik gemaakt van Apple Carplay dit werkt erg fijn in combinatie met het grote scherm. Ook hebben we veel muziek geluisterd tijdens de reis, hierin valt op dat de speaker voorin de auto van veel betere kwaliteit zijn dan de speakers in de achterdeuren, inmiddels de balans aangepast naar voren zodat dit minder opvalt. Ik zit er aan te denken om andere (betere) speakers te plaatsen en eventueel een bescheiden subwoofer te plaatsen.

Al met al meer tevreden dan eerst over de auto en het ruitenwisserprobleem wordt nu op een fijne manier opgepakt door de dealer zodra ik vaker met regenachtig weer heb gereden geef ik bij hen aan of de storing nu is verholpen of niet en dan zal ik uiteraard weer een update plaatsen.

1 jaar

  • 13.000 km

Vandaag is de auto voor de eerste beurt naar de dealer geweest. De auto mag inmiddels 1 kaarsje uitblazen. Ik ben nog steeds heel tevreden met de prestaties van de auto. Hij rijdt soepel, trekt vlot op (Wat anderen soms niet verwachten) en de auto ligt strak op de weg. De beurt heeft €260.- gekost. Minder dan ik had verwacht, er waren geen bijzonderheden. Tijdens de beurt een gewone 67pk i10 meegehad, wat gaat dat traag zeg.

Toch is het ruitenwisserprobleem nog niet verholpen. Inmiddels is de motor hiervan vervangen en en stekker waarop de ruitenwisser zit aangesloten. Omdat het steeds mooi weer is, is er voor de dealer geen gelegenheid om te testen/meten waar nu het probleem zit. Het komt erop neer dat ze het niet weten, en ook vanuit Hyundai krijgen ze geen duidelijk antwoord waar het probleem vandaan kan komen. Er is nu afgesproken dat ze bij regenachtig weer bellen en de auto een week rijden/meten/checken. Wie weet dat ze dan met een oplossing kunnen komen. Wordt weer verder vervolgd dus.......

4,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai i10

DirectLease
Hyundai i10 1.0i Comfort (5D/5H)
€ 319
 
Alphabet
Hyundai i10 1.0i Comfort (5D/5H)
€ 379
 
Leaseplan
Hyundai i10 1.0i Comfort (5D/5H)
€ 379
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens