Hyundai Excel 1.3i GS (1999)

Opfrisbeurt

Hyundai Excel 1.3 GS
Hyundai timmert hard aan de weg. Er kwamen nieuwe modellen als de Atos en de Satellite. Ook de bestaande modellen werden wat opgefrist, zo ook de Excel. Maar nieuw kunnen we 'm niet noemen. Laten we maar gaan rijden.

Een kleine drie jaar na z'n introductie vonden de Koreanen het tijd worden de Excel een beetje te faceliften. Een correctietje hier en daar moest 'm weer up-to-date maken. Op het eerste gezicht veranderde er weinig; het meest in het oog springend is de andere neus. Het zachte en ronde is er af, hij is nu wat strakker en strenger, geïnspireerd op de (oude) Coupé. Ook de achterlichten kregen een nieuwe vormgeving, met nu alleen nog maar rood en wit gekleurd kunststof.
De bumpers zien er iets anders uit, met name aan de onderkant. Kleine wijzigingen dus; in principe bleef de auto exact hetzelfde.Dat betekent dat de Excel vooral op papier behoorlijk indrukwekkend is.
Hij meet meer dan vier meter en is ongeveer even groot als een Fiat Brava, een auto die beduidend duurder is. Onder de kap ligt een viercilinder die goed moet zijn voor 62 kW/85 pk.
Da's niet mis voor een auto die maar 925 kg weegt. Verder lezen we in de technische informatie bij deze auto dat de kofferbak 457 liter meet.
Dat is niet echt kleintjes.
Hij kost bijna 27 mille en je krijgt er dan ook nog vijf deuren met centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging én elektrische ramen voor bij.

Geen verfijnd onderstel
Vol verwachting nemen we dus plaats achter het stuur van de Excel 1.3 GS Liftback, want zo heet 'ie voluit. Mmm, dat stuur zit een beetje laag, dat doen we even omhoog. Nou, niet dus. Geen hoogteverstelling. Omdat onze auto voorzien is van elektrische ramen laat de fabrikant dat maar achterwege. Een Excel GS heeft of 't een, of 't ander. Logisch? Natuurlijk...
Beetje dun is dat stuur wel en een airbag schittert ook door afwezigheid. Die is ook niet te krijgen en daar kun je vandaag de dag niet meer mee voor de dag komen. De stuurbekrachtiging is er een van het lichte soort. Je raakt iets van het gevoel in de besturing kwijt, vooral als je harder rijdt op de snelweg. De Excel blijkt trouwens heel gevoelig voor zijwind; dan heb je ineens de volledige breedte van de weg nodig.
Het hele onderstel is niet zo verfijnd als we dat bij klasse-genoten zien. Ga je een beetje snel de bocht in dan heeft de kont de neiging een stapje opzij te zetten. Stuur je snel van de ene naar de andere kant dan lijkt 't alsof de achterkant een fractie later omkomt, je krijgt als het ware een duw.
In de stad en op de provinciale weg voelt de Excel zich prima thuis. Hij is wendbaar en de carrosserie is overzichtelijk.
Bestuurders van gemiddelde lengte kunnen zonder problemen de neus en achterkant overzien. Parkeren is met deze lichte stuurbekrachtiging een fluitje van een cent. De koppeling van onze testauto greep met een lichte trilling aan, alsof er iets vettigs op de koppelingsplaat zat. Een foutje dat zich hopelijk alleen tot onze auto beperkte.
De motor is behoorlijk rumoerig, maar best vinnig. Toch vielen de prestaties een beetje tegen: 't sprintje naar honderd nam 13,9 s in beslag. De tussensprint
80-120 gaat op z'n snelst in 15 tellen, dat is behoorlijk traag voor een auto met 85 pk.
Het zitcomfort staat op redelijk niveau in deze Koreaan. De stoelen zijn dun, maar de ruimte om je heen is prima in orde - op dat ellendige stuur na dan. De linker voorstoel heeft dan wel een hoogteverstelling, maar alleen op de voorkant van de zitting. Het effect is dus ook erg beperkt. Je zit niet verkeerd, al mis je wat zijdelingse steun.
De lendensteun is wel erg primitief; hij kent maar twee standen. Bij een vijfdeurs gaat het natuurlijk ook om de ruimte voor de achterpassagiers.
Ook die zitten goed; ze stappen gemakkelijk in en hebben genoeg ruimte voor hoofd en benen. Voor bagage is genoeg ruimte, al meet de kofferruimte echt niet de beloofde 457 l. Wie grote spullen wil vervoeren kan de de leuningen achter in twee ongelijke delen neerklappen. Op zich heeft Hyundai met deze Excel een best aardige auto in de aanbieding. Het uiterlijk is bijdetijds en de auto biedt relatief veel ruimte. Ook de uitrusting is vrij compleet.Maar toch zouden we niet onmiddellijk naar de dichtstbijzijnde Hyundai-dealer rennen om er een te bestellen. De auto mist een airbag en het ontbreken van de stuurhoogteverstelling blijft storend. Het onderstel mist net die verfijning die andere auto's in deze klasse wel hebben.

Signalement

Merk Hyundai
Model Excel 1.3i GS
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 12.023

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.341 cc
Maximaal vermogen 62 kW / 85 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 118 Nm bij 3.100 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.103 mm / 1.620 mm / 1.394 mm
Wielbasis 2.400 mm
Massa leeg 926 kg
Laadvermogen 554 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 450 kg
Banden155/80TR13Prijzen
Topsnelheid 174 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,9 s (fabrieksopgave: 12,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 15,0 s / 19,0 s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km
CO2-uitstoot 177 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.