Hyundai Accent 1.4i DynamicVersion (2007)

Stap vooruit

Hyundai Accent 1.4i DynamicVersion
De vernieuwde Accent kennen we al als sedan. Met drie deuren ziet hij er beter uit. Toch is de Hyundai niet de eerste auto waaraan je denkt als het om compacte hatchbacks gaat. Ontbreekt het aan uitstraling of heeft hij te weinig te bieden?

Hoewel de nieuwe Accent niet uitblinkt op het gebied van design, oogt de koets karaktervoller dan de 'oude'. Het interieur is wat vormgeving betreft op dezelfde leest geschoeid als de buitenkant. De ontwerpers hebben vastgehouden aan simpele, zakelijke lijnen. In het midden zien we de radio, die nog altijd achteraf wordt ingebouwd, met daaronder de bedieningsknoppen van de airconditioning.
Onze test-Accent is voorzien van het First Edition-pakket, dat onder meer een half-leren interieur omvat. Op de zittingen en rugleuningen zien we geen normaal stofje,
maar een opvallend materiaal dat lijkt op de ademende delen van sportkleding. De combinatie geeft een vrolijke noot aan het donkere interieur. Het visnet-achtige spul zit mooi strak om de stoelen heen en lijkt een stootje te kunnen hebben.
De stoelen zitten prima en zijn bovendien groot genoeg voor de gemiddelde
Nederlander. Ook op langere ritten bewijst het meubilair z'n waarde. Wel zouden de stoelen wat meer zijdelingse steun mogen geven.
De instap naar achteren is redelijk ruim. Maar de Koreaan laat z'n gebruikers eerst onhandig bukken naar een hendel naast de zitting, voordat er mensen achterin kunnen zitten. Het stoort dat de leuningen niet weer in hun oude stand terugkomen. Op de achterbank valt het redelijk uit te houden. Door de afgeronde daklijn is het wel behelpen met de hoofdruimte. Het is trouwens ook oppassen voor de knieën, want in de rug-leuning van de voorstoelen zitten harde platen verwerkt. Maar passagiers met 'n lengte tot zo'n 1,80 meter zullen geen problemen ondervinden. Jongere kinderen hebben niet veel te klagen als ze een tijdje achterin vertoeven. Ook in de doeltreffend vormgegeven kofferbak stuiten we op weinig problemen, daarin past maar liefst 390 liter.


Hard plastic
De Accent is in vergelijking met het vorige model heel wat netter in elkaar geschroefd. Het interieur voelt solide aan en laat geen vreemde kraakjes of rammeltjes horen. Ook de gebruikte materialen hebben een behoorlijke sprong voorwaarts gemaakt. Hoewel er her en der nog ouderwets plastic voorkomt, ziet het er over 't algemeen hoogwaardiger uit dan voorheen. Maar de goedkoop glimmende
inzetjes in de portieren halen de algehele indruk van het interieur weer wat omlaag.
Technisch voldoet de Accent ruimschoots. De Accent heeft als basismotor een
1,4-liter benzinekrachtbron; die laat zich bij inhaal- en acceleratieacties indringend
horen. Bij constante snelheid is hij wel stil. Wat een bijdrage aan het comfort levert, is de bediening van de versnellingsbak.
Hyundai heeft ervoor gezorgd dat je de ene na de andere overbrenging zonder problemen inlegt. Hoewel de stuurinrichting vrij direct werkt, zou meer weerstand prettiger zijn. Bij parkeren vormt dat geen probleem, maar eenmaal op snelheid gaat het nu te licht en te vaag.
De Koreaan heeft alleen recht voor de bestuurder en de bijrijder een airbag. De Accent is voorzien van 'n Isofix-aan-sluiting met top tether-systeem, waarmee je kinderstoeltjes optimaal vastzet.
De door ons geteste Accent is een DynamicVersion met First Edition-pakket. Wie kan leven zonder zaken als beker-houders in de armsteun, airco, elektrisch bediende ramen of mistlampen in de voorbumper kan € 2.000 in z'n zak houden. Je beschikt dan nog steeds over centrale vergrendeling en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel.

Signalement

Merk Hyundai
Model Accent 1.4i DynamicVersion
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 13.795

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.399 cc
Maximaal vermogen 71 kW / 97 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 125 Nm bij 4.700 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.045 mm / 1.695 mm / 1.470 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 1.055 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 453 kg
Banden185/65R14Prijzen
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,3 s (fabrieksopgave: 12,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,5 s / 9,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,0 s / 21,1 s
Brandstofverbruik 6,2 l/100km
CO2-uitstoot 146 g/km