Hyundai Accent 1.4 DynamicVersion (2006)
Koreaan met groeistuipen
Je kunt niet zeggen dat de Accent bij de modelwisseling schokkend veranderd is, maar toch ziet hij er met z'n bolle neus en z'n grote 'koplampogen' bijdetijdser uit. En groter dus. De wielbasis groeide van 2,44 naar 2,50 m; de breedte ging van 1,68 naar 1,70 m en het hoogste punt van de nieuwe Accent kwam te liggen op 1,47 m in plaats van op 1,40 m. In de lengte kwam er twee centimeter bij, waardoor de vierdeurs sedan nu van voor- tot achterbumper 4,28 m meet.
Opgeruimd
Ook het dashboard is moderner. Om te beginnen is het in twee kleuren uit-gevoerd, waarbij een donkerdere bovenhelft met een lichtere onderhelft is gecombineerd. De designers van Hyundai zijn erin geslaagd het dashboard een opgeruimde indruk te laten maken. De draaiknoppen van verwarming en ventilatie, met aluminiumkleurige randen, zorgen daarbij voor een vleugje sportiviteit. Ook het instrumentenpaneel ziet er opgeruimd uit. Op het eerste gezicht lijken er maar twee klokken in te zitten, maar de meters voor de brandstofvoorraad en koelvloeistoftemperatuur blijken opgenomen in de snelheidsmeter en de toerenteller. Tussen die twee in zit een klein multifunctioneel display.
Bestuurder en bijrijder zitten op wat vlakke, stevige stoelen. De chauffeur kan de voor- en achterkant van de zitting van zijn zetel afzonderlijk in hoogte verstellen. Verder helpt het in hoogte maar niet in lengte verstelbare stuur bij het vinden van een goede zitpositie. Achterpassagiers kunnen hun benen ook behoorlijk kwijt, en de hoofdruimte valt evenmin tegen. Voor elk van de drie personen waarop de achterbank is berekend, is er een driepuntsgordel en een in hoogte verstelbare hoofdsteun.
Aan opberg- en aflegruimte is evenmin gebrek. De Accent in deze test is een sedan en heeft dus een echte kofferbak van 390 liter. Er kan nog meer bij dankzij de in ongelijke delen neerklapbare achterbankleuning. Jammer alleen dat het kofferdeksel scharniert met beugels die de bagage kunnen beschadigen.
Comfortabel
'Onze' Accent heeft een 1,4-litermotor. Dat is de kleinste van de twee krachtbronnen waarmee de nieuwe Accent leverbaar is. Hyundai monteert de 1,4-liter viercilinder voor het eerst in de Accent. Hij vervangt de 1,3-liter uit het vorige model. Met de cilinderinhoud groeide ook het vermogen; het steeg van 84 naar 97 paardenkrachten. Het koppel ging er eveneens op vooruit: van 117 naar 125 newtonmeter. Van die extra kracht zie je ook iets terug in de prestaties. Zo kan hij met zijn topsnelheid van 177 km/h goed meekomen op de autobahn. En met de tijd die hij nodig heeft om vanuit stilstand naar 100 km/h te accelereren (11,7 s) slaat hij ook geen slecht figuur.
Vering en demping van de Hyundai Accent hebben een afstemming die erop gericht is bestuurder en passagiers comfortabel te vervoeren. Van weekheid is daarbij absoluut geen sprake, wél van een mooi evenwicht tussen souplesse en stevigheid. Alleen richels in het wegdek worden duidelijk voelbaar doorgegeven. Je kunt met de Accent dan ook best in een rap tempo door een lange bocht, want de koets vertoont nauwelijks neiging tot overhellen.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Accent 1.4i DynamicVersion |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 14.795 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.399 cc |
Maximaal vermogen | 71 kW / 97 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 125 Nm bij 4.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.280 mm / 1.695 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.500 mm |
Massa leeg | 1.033 kg |
Laadvermogen | 547 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 453 kg |
Banden | 185/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 177 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,7 s (fabrieksopgave: 12,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,8 s / 8,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,6 s / 17,0 s |
Brandstofverbruik | 6,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 146 g/km |