Honda HR-V 1.6i 4WD (2000)

Anders dan anders

Honda HR-V 1.6i 4WD
Zo'n beetje het leukste dat je bij AutoWeek kunt doen, is het rijden met onvergelijkbare auto's. Neem bijvoorbeeld de Honda HR-V. Beslist een auto met een volstrekt eigen gezicht. En dito karakter. Een anders-dan-anders-auto, dus.

Wij vinden die HR-V, en dan vooral als vijfdeurs, een waanzinnig fraaie machine om te zien. En een groot deel van de Nederlandse bevolking is het, gezien de reacties die we onderweg mochten noteren, zonder meer met ons eens. Van voor tot achter zit er geen lijn verkeerd. In technisch opzicht is het enige bijzondere aan de HR-V de vierwielaandrijving. Dat systeem zit zodanig in elkaar dat de achterwielen worden 'bijgeschakeld' als de omstandigheden daarom vragen. Het denkwerk doet de HR-V zelf - er valt dus niets handmatig in te schakelen. Hoeft ook niet, want de HR-V is niet als een rauwdauw-terreinwagen bedoeld, maar meer als vrijetijdsvoertuig waarmee je net even beter uit de voeten kunt als het erop aankomt. U zei wintersport? Dát bedoelen we dus. En dan heeft die vijfdeurs HR-V ten opzichte van de driedeurs ook nog eens tien centimeter extra wielbasis: pure winst voor de achterpassagiers, maar de bagageruimte is exact gelijk aan die van de kleinere broer.
De motor van de HR-V is een 1.6 met enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder. Zijn topvermogen bedraagt 105 pk.
Als we puur op het uiterlijk afgaan, dan is er al voldoende reden om uw trouwe sedan een schop te geven. Kijk nou zo'n HR-V: prachtdesign. Weg met de middelmaat, verlevendig het straatbeeld zelf.
Over de prestaties van de HR-V hoeft niemand zich zorgen te maken. We hebben het namelijk een motor die zeer behoorlijk presteert. De HR-V haalt een top van 165 km/h en sprint in 11,4 seconden naar de 100. Het gemiddelde verbruik van 1:11,2 is keurig netjes. Hoewel we met u mee kunnen gaan als u zegt dat zo'n HR-V best een iets hogere top zou mogen hebben.

Net een gewone auto

Ook over het weggedrag kunnen we maar weinig kwaads kwijt. Doordat zijn zwaartepunt wat hoger ligt dan bij een doorsnee-auto, word je onderstuur (dat treedt het eerst op) sneller gewaar. Onwillekeurig pas je je rijstijl vervolgens aan - hoeken doe je gewoon niet. Eigenwijs? Eerst dat onderstuur dus, inclusief lekker overhellen. Gas-los in de bekende snelle bocht leidt in het ergste geval tot een milde schuiver van achteren. Waar het gaat om veiligheid, betrouwbaar en voorspelbaarheid, doet deze Honda in niets onder voor de gevestigde orde. Je merkt alleen duidelijker dát er wat gebeurt - iets waar niemand een probleem mee zal hebben. Het comfort is goed - het meubilair is in orde, de vering soepel. Tja, het lijkt wel een normale auto, die HR-V...
Wat kun je zoal met een HR-V? Het uiterlijk van de Honda belooft veel qua bagageruimte. Dat valt eigenlijk een beetje tegen. Zoals gezegd is het bagagevolume van deze vijfdeurs gelijk aan dat van de driedeurs. Dat is op zich geen probleem, maar de laadvloer is nogal hoog. Hetgeen ervoor zorgt dat de tildrempel wel erg hoog is én dat het bagagevolume tegenvalt. Klap de leuning van één van de achterbankdelen (gelijk) en de laadvloer is vlak. Dat alles neemt niet weg dat je gerust nog heel wat kunt meenemen, maar zo'n HR-V is niet de pakezel die hij lijkt te zijn. Wel heeft hij een paar handigheidjes die eruit springen. Zoals de 'vangnetjes' tussen hoedenplank en achterzittingen. Wil het er op de hoedenplank nog wel eens wild aan toe gaan bij bochtenwerk, gooi alle spulletjes in dat net en je hebt nergens meer last van. Geinig! Ook elders in het HR-V-interieur zul je niet gauw achter het net vissen. Het is - om het maar zo te zeggen - keurig netjes. Maar waar het om draait: je kunt veel verschillende kanten op met het interieur van deze aparte auto. Voor vrijetijds-gebruik is hij meer dan geschikt. En voor alledag al helemaal.
U vraagt zich misschien af of je met een HR-V wel aan kunt komen. Het antwoord is: JA. De HR-V bijvoorbeeld heeft op de een of andere manier iets sympathieks over zich. Men vindt hem leuk om te zien. Bovendien oogt hij niet poenerig. Hij maakt ook gelijk de tongen los. Kan handig zijn bij een verkoopgesprek - u wordt bij voorbaat als origineel ervaren.
Dit verhaal is eigenlijk een soort pleidooi voor eens wat anders dan anders. En dat is de HR-V beslist. En dat kan tegenwoordig dus zonder dat je zware concessies hoeft te doen als het gaat om prestaties, comfort, veiligheid of wat dan ook. Apart staat niet gelijk aan onvolwassen.

Signalement

Merk Honda
Model HR-V 1.6i 4WD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 22.979

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.590 cc
Maximaal vermogen 77 kW / 105 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 135 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.110 mm / 1.695 mm / 1.590 mm
Wielbasis 2.450 mm
Massa leeg 1.149 kg
Laadvermogen 491 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden205/60HR16Prijzen
Topsnelheid 162 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,5 s (fabrieksopgave: 12,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,1 s / 14,5 s
Brandstofverbruik 8,6 l/100km
CO2-uitstoot 205 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum