Honda Civic Coupé 1.7i LS (2001)

Coupeetje mét!

Honda Civic Coupé 1.7i LS
Mag 't ietsje meer zijn? Want leuk, hoor, die elegante coupé-lijn. Maar mogen we ook nog wat kunnen meenemen? 'Tuurlijk', zei Honda en gaf ons... de nieuwe Civic Coupé! Een veelzijdig type, die we graag eens een weekje de sporen gaven.

Op basis van volume-model Civic biedt Honda al jarenlang een coupé-versie aan. Soms denk je weleens: afgeleid van een volumemodel betekent vast een scherpe prijs. Nou, niet dus. Deze Honda heeft een basisprijs van zo"n f 46.000 (e 20.900). Da"s niet misselijk, want zo zwaar geschapen is dat motorblokkie niet dwars voorin. Deze Honda doet "t met een 120 pk sterke 1700 cc-motor met één enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder. Op papier zou je niets tekort moeten komen met 200 km top en een sprinttijd van 0 tot 100 km/h in 9,7 seconden. Er is trouwens ook nog een 5 pk (Wow!) en 1 Nm (toe maar!) sterkere ES-versie leverbaar (ca. f 52.000/e 23.600). Die doet het met Honda"s bekende VTEC-klepbedieningssysteem van de tweede generatie. Verder heeft die ES standaard lichtmetaal, automatische airco en een mooi schuif/kanteldak. Die ES is er ook met een automatische bak, dat maakt "m f 3.300 (e 1.500) duurder. Ook in vermogensopzicht is dit een coupé, geen sportwagen. Dus kijken we eerst naar het "coupeetje mét"-gehalte.
Goed nieuws: je kunt verrassend goed achterin zitten. Genoeg beenruimte, plenty plaats voor je krullenbol. Het mag duidelijk zijn dat kinderen helemaal niets te klagen hebben achter in pappa"s nieuwe Civic Coupé.

Geslaagd

Deze auto is coupé genoeg (zeiden we al), en nu blijkt dat je achterin meer hebt dan veredelde bagageruimte. Hij is aldus geslaagd voor het coupéetje-mét-examen! Maar... geen overwinning zonder nederlaag. Want klauteren naar de achterbank is net zo armoedig en kost net zo goed je rug als in een hatchback met twee portieren. Honda maakt toch al héél wat jaartjes auto"s. Waarom dan wél een walk-in-systeem op de passagiersstoel, maar niet aan de andere kant? Veel kwaaier kun je ons niet krijgen! Zoals gezegd, achterin is er niets te klagen: we zitten hier gezellig - we zitten hier oké. In onze fraaie gezinscoupé!
En de koffers dan? Ook hier wacht geen teleurstelling. Want met 441 liter kun je echt heel wat kwijt. Rugleuning neer in delen, skiluikje open en dicht; ook hier is over nagedacht. Waar je je op stuk bijt zijn grote voorwerpen; door de coupé-lijn en de vaste achterruit hebben we een betrekkelijk korte klep, dus kleine laadopening. Dat moet dan maar.
We kruipen achter het stuur en snoeren ons in. In de Honda klopt dan alles. Het stuurwiel is wat dunnetjes, maar het formaat is weer erg lekker. Verder grijpt je rechterhand als vanzelf die pookknop - goede afstand, goede hoogte, juiste dikte - en die leidt je rechtstreeks in een ouderwets lekkere Honda 5-bak. U kent dat wel: licht, direct en precies. Helemaal perfect gewoon. Het uitzicht op het Honda-dashboard is niet onthullend spannend, maar ook hier: alles klopt. Die paar plaatjes metaal-look links en rechts maken ons niet gek: je voelt heus dat je niet in een CRX (of NSX...) zit, maar de zit-stuurpositie is goed. De lengte van de zitting is niet giga, maar de voetensteun links is wel weer top. En verder zitten ook de pedalen op de plekken waar ze horen. Remmen zijn standaard voorzien van ABS en Brake Assist. Da"s mooi. De lichtvoetige Honda geeft duidelijk richels en hobbels door aan interieur en inzittenden. Daarentegen is het wel een leuke coupé om bochtjes mee te ronden. Zoals gezegd: het is heus een coupeetje mét, maar dat is niet op het onderdeel prestaties terug te vinden. De binnen-10-seconden-sprint van de Honda is keurig. Verder is harder dan 200 altijd lekker, maar toch... als je kijkt wat deze kar moet kosten, dan worden we voor dat geld niet verwend. Het Honda-motortje lijkt in de omgang soepel. Bij vol optrekken schreeuwt de viercilinders nadrukkelijk van zich af. De Civic Coupé laat scherp en geraffineerd van zich horen. Heel verwende automobilisten zouden kunnen vallen over het geluidsniveau. Dat is al 20 jaar een bekend Honda-verschijnsel. Hoewel het goed bij deze sportief getinte auto past, zou het leuk zijn als ze op dit punt een keer een stap zouden maken. De Honda is mooi, sierlijk zelfs. Ook praktisch als dagelijkse auto. Maar zo"n f 47.000 (e 21.300) is veel geld voor de prestaties die de Civic levert. Maar hij heeft nog een troef: veel rijplezier! Z"n sierlijke, sportieve uitstraling maakt "ie waar óp de weg. En dat vinden we toch wel erg fijn.

Signalement

Merk Honda
Model Civic Coupé 1.7i LS
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.325

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.668 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 152 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.438 mm / 1.695 mm / 1.399 mm
Wielbasis 2.620 mm
Massa leeg 1.121 kg
Laadvermogen 449 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden195/60R15Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,0 s (fabrieksopgave: 9,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,0 s / 14,2 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 168 g/km