Honda Accord 2.3 ES aut. (2001)

Minimaal onderscheid

Honda Accord 2.3 ES aut.
Honda's middenklasser, de Accord, is door de Japanners lichtjes opgefrist. Aan de buitenkant is daar weinig van te zien, maar de tweeliter krachtbron kreeg 300 cc meer inhoud. We beproefden hem in de versie met Sequential-Shift-automaat.

Nu Honda"s grote middenklasser Accord al weer een paar jaar op de markt is, hebben de Japanners hem een fijnslijpbeurt gegeven. De Accord oogt daarmee net wat krachtiger, maar de optische verschillen stellen eigenlijk weinig voor: een groter logo, een scherper aangepunte grille, krachtiger gelijnde voor- en achterbumper en witte knipperlichten achter. Aardige verbeteringen, maar toch blijft deze Accord het eigen gezicht missen. Jammer, want zeker in de zakelijke markt scoor je daarmee.
Naast een verbeterde 1.8-motor en een ongewijzigde 2.2 voor de Type-R levert Honda zijn Accord nu met een 2.3-liter krachtbron. Deze levert 5 pk (nu 152 pk) meer dan de tweeliter die hij vervangt; het koppel steeg van 184 naar 206 Nm. Honda heeft dus duidelijk gekozen voor meer souplesse en dat maakt deze motor de perfecte makker voor een automaat. Die kozen we dan ook voor deze test en voor de 2.3-motor is dat er eentje met Sequential Shift. Door het flinke koppel heeft Honda de viertraps-automaat een rustige afstemming kunnen geven. Hij begint niet bij het minste of geringste streepje gas als een bezetene terug te schakelen, maar versnelt de auto gewoon op souplesse. Je moet flink trappen om de bak tot terugschakelen te dwingen. Dat maakt de Accord tot een ontspannen reiswagen. Dat rustige karakter is meteen weg als je de pook in het kleine sleufje parkeert en zelf gaat schakelen. Een bekend systeem: tikje naar voren is opschakelen en de andere kant uit is een trap terug. De auto voelt ineens veel vlotter aan en komt duidelijk rumoeriger over. Dat laatste komt doordat je met de hand verder doortrekt en daardoor geregeld boven de 4000 toeren komt; dan begint de motor een aardige keel op te zetten. Als je het de bak zelf laat uitzoeken, komt "ie alleen maar bij uiterste nood in dit toerengebied. Beslist sportieve trekjes laat de Accord zien bij het zelf schakelen: de bak schakelt niet uit zichzelf door als de toerenteller tegen de rode lijn aanfietst en de bak gaat niet zelf terugschakelen als je volgas in een bepaalde versnelling geeft.

Lekker sturen
Ze kunnen bij Honda niet alleen goede motoren bouwen, maar ook een heel fijn onderstel. De Honda blijft lang neutraal en schuift uiteindelijk als je een beetje gedoseerd gas geeft op vier wielen voorzichtig naar de buitenkant van de bocht. Eenvoudig gas los en de heel lichtjes naar buiten schuivende achterkant helpt je weer om op koers te komen. Een onderstel waar je mee kunt lezen en schrijven, mede door de besturing met een prettig gevoel en een directe reactie. Eén klein smetje: bij vochtig weer rijd je vanuit stilstand makkelijk ongewild met gillende banden weg. Remmen doet deze Honda zoals het moet: strak en goed doseerbaar. Opvallend is dat het verschil in remweg op hogere en lagere snelheid groter is dan we verwachtten. Het onderstel van de Accord zorgt voor ruim voldoende comfort, maar richeltjes zijn iets te duidelijk voelbaar om het predikaat ultieme reiswagen ten volle te verdienen. De fijne voorstoelen met veel zijdelingse steun dragen daar beslist wel toe bij en het voor een Japanse auto origineel gestileerde dashboard geeft de Accord net even dat extra. Jammer dan weer dat de ruimte op de achterbank niet echt royaal is te noemen. Kofferruimte heeft de Accord genoeg, maar dat brengt ons dan wel meteen op wat van die kleine dingen, die beter zouden moeten.eem nou die kofferbakvloer: een stuk hardboard met een lapje tapijt dat na een snelle bocht gewoon dwars door de kofferbak is gezeild. Of die ouderwetse beugels die je koffers kraken. Of het ontbreken van echte kaartleeslampjes. En dan het geknirp in het dashboard, de portieren en rond het schuifdak als je over een beetje wegoneffenheid gaat.et allemaal van die kleine dingetjes die je goed voor elkaar moet hebben als je mee wilt doen in de top van de middenklasse.
Voor een bedrag van dik 68 mille (e 30.860) staat deze Honda Accord 2.3 ES (met handbak) op je oprit. Serieus geld en dan mag je ook wat verwachten. Deze Accord maakt dat een heel eind waar. Wel hinkt hij een beetje op twee gedachten: soms roept "ie dat het een comfortabele reiswagen is en dan doet "ie weer even alsof hij uit sportief hout gesneden is. Kun je mee leven, want die Accord is bepaald geen onplezierige auto. Een speler van top-niveau is hij naar onze mening toch niet. Daarvoor zijn er teveel van die kleine details die het net niet helemaal zijn.

Signalement

Merk Honda
Model Accord 2.3i ES
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.860

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.254 cc
Maximaal vermogen 113 kW / 152 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 206 Nm bij 4.700 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.595 mm / 1.750 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.411 kg
Laadvermogen 479 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 500 kg
Topsnelheid 207 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,4 s (fabrieksopgave: 10,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,5s
Brandstofverbruik 9,4 l/100km
CO2-uitstoot 224 g/km