Honda Accord 2.0 i-VTEC Elegance (2012)
Strakke sedan
De Honda Accord heeft het zwaar in Nederland. De verkopen van de strak gelijnde middenklasser vallen wat tegen en dus speelt de Accord in ons land een rol in de marge. In een poging het tij te keren, heeft Honda de middenklasser eens grondig onder de loep genomen. Al zal menigeen twee keer moeten kijken om de facelift te benoemen, want de wijzigingen springen niet bepaald in het oog. Toch werden bijvoorbeeld de koplampen een tandje strakker getekend, kregen de bumpers een iets andere vorm, gingen de achterlichtunits subtiel op de schop en is er nu keuze uit andere wielontwerpen. Het oogt allemaal wat moderner.
Qua techniek is de Accord hetzelfde gebleven; net als in 2008 heeft de sedan een turboloze tweeliter benzinemotor in zijn strakgetrokken neus. En downsizemotoren zijn ook niet leverbaar. Op zich is de Japanse machine een fraai staaltje techniek. De vierpitter is zoals bekend uitgerust met i-VTEC, een systeem dat de kleppen zeer nauwkeurig bedient. Al naargelang de behoefte berekent een computer continu hoe lang en hoe ver de inlaatklep moet openstaan om de motor zo goed mogelijk te laten presteren. Dat levert een heel prettige machine op met een rustig loopkarakter. Wel verlangt de i-VTEC dat je minimaal tot 4.100 omwentelingen doortrekt. Aansluiten bij het verkeer lukt de Honda ook, maar het kost hem wat moeite.
Zelfspot
Het gaat te ver om de aandrijflijn van de Accord af te schrijven als 'hopeloos ouderwets', maar hij komt toch niet echt lekker uit de verf. Dit is echt een auto voor mensen die op motorisch gebied niet te veel verwachten. Zolang je kalm rijdt, voldoet de 2.0 i-VTEC prima en schakelt de automaat aangenaam rustig. Vooral bij het optrekken maakt hij echter veel geluid, terwijl er voor je gevoel weinig gebeurt. De relatief klassieke vijftrapstransmissie legt de motor aardig lam en je moet echt de kickdown aanspreken om wat gang te krijgen in de auto. Enigszins afwachtend schakelt de bak dan twee verzetten terug om vervolgens onder luid gebrul snelheid te maken. Automaatrijders bevelen we derhalve sterk aan om te kiezen voor de krachtiger 2.4 i-VTEC (201 pk), want door de ruimere krachtreserve van die motor vallen de minpunten van de automaat minder sterk op. Kies je om welke reden dan ook toch voor de tweeliter? Dan kun je hem beter combineren met de handgeschakelde zesbak, een prima transmissie.
Hoewel de Accord redelijk zacht is geveerd, zal de auto nooit fratsen met je uithalen. Hij brengt je bovengemiddeld comfortabel waar je zijn wilt. Bovendien is het aangenaam stil aan boord, mits je het gaspedaal niet te vaak fel naar de bodem trapt. Z'n bochtengedrag is ook keurig. Hij blijft heel lang neutraal, volgt het spoor zonder drama en helt daarbij weinig over. Oneffenheden in het wegdek absorbeert de Honda soepel en rustig.
De Honda is niet de grootste auto in zijn segment en dat is vooral vanbinnen te merken. Achter het stuur valt een prima zitpositie te vinden, maar de ruimte is wel degelijk beperkter dan in veel concurrenten. Dat geldt ook voor de kofferruimte, die een nette inhoud van 464 liter heeft.
Oordeel
De Accord komt wat verouderd over met zijn nogal luidruchtige motor. De Honda is bovendien niet al te ruim.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Accord 2.0 i-VTEC Elegance |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.590 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 115 kW / 156 pk bij 6.300 tpm |
Maximaal koppel | 192 Nm bij 4.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.725 mm / 1.840 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.705 mm |
Massa leeg | 1.428 kg |
Laadvermogen | 522 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 500 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 212 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s (fabrieksopgave: 10,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,2s |
Brandstofverbruik | 7,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 168 g/km |
Lezersreacties (91) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.