Hobby Optima Premium T65 - Knaus Live TI650 - Malibu T430 LE

Halfintegraalcampers: Welke camper is de beste middenklasser?

AutoWeek Campers 2018
AutoWeek Campers 2018
AutoWeek Campers 2018

Je leest het in AutoWeek Campers 2018

Deze drie campers van Knaus, Hobby en Malibu weten de wensen van de meeste camperliefhebbers te vervullen. Dat doen ze echter wel elk op een heel eigen wijze.

Ook al lijken de drie campers die aan deze test deelnemen veel op elkaar, ze benaderen het thema ‘middenklasse camper’ toch elk op hun eigen wijze. De Knaus en de Malibu hebben qua lay-out nog veel gemeen, maar de testwagen van Hobby heeft een heel andere indeling. Voor de potentiële kopers is dat een goede zaak, ze hebben immers wat te kiezen.

Nee, er is geen sprake van eenheidsworst, ook al lijken de drie geteste campers zo op het eerste gezicht alleen op detail van elkaar te verschillen. Dat komt ook doordat Knaus, Hobby en Malibu de Fiat Ducato als basis kozen, met alle voor- en nadelen van dien. Onder de motorkap is er echter minder sprake van eenheid dan je in eerste instantie zou denken. Zo heeft Knaus voor de 150 pk sterke variant van de Fiat-dieselmotor gekozen, de Malibu en de Hobby verschijnen met 130 pk aan de start. Dat is een aanzienlijk verschil, zoals bij onze test naar voren komt. Bij de opbouw zijn er ook verschillen. Zo gunt Hobby zijn model met de hoogdravende naam Optima Premium T65 HFL een wielbasis van ruim vier meter, zijn beide concurrenten nemen genoegen met 3,80 meter. Qua totale lengte zijn de verschillen echter klein, alle drie de campers zitten net onder de zeven meter. Dat laat enerzijds zien dat het maken van de juiste keuze helemaal niet eenvoudig is. Aan de andere kant betekent het ook dat de drie campers allemaal een eigen karakter hebben. Maar welk karakter valt het meest in de smaak? Dat gaan we uitzoeken in deze test.

HOBBY OPTIMA PREMIUM T65 HFL

DIT IS HET: Wat is beter dan Deluxe? Bij Hobby is dat zonder twijfel Premium. Het Noord-Duitse merk doet er bij zijn Optima nog een schepje bovenop en voorziet de halfintegraalcamper van het all inclusivepakket met een stijlvolle opbouw en een nieuw interieur, waarin nephout gelukkig schittert door afwezigheid. Of de donkere kunststof oppervlakken met de naam Bronze/Stone Grey Metallic echter voor een frisse wind in het interieur zorgen, moet ieder voor zich bepalen. Gelukkig verstoren de donkere kleuren alleen de ruimte-indruk, het daadwerkelijke ruimteaanbod is goed voor elkaar. De slimme indeling met Frans bed, het achterin geplaatste bed, de hoekkeuken en de riante dinette zorgt voor vrijheid, zonder dat dit ten koste gaat van de opbergruimte. Wie liever afzonderlijke bedden heeft, kan kiezen uit negen andere ruimteconcepten.

DIT HEEFT HIJ: Een uitrusting die zonder meer riant kan worden genoemd: ESP, airbags, een markies, een hefbed, een verwarmbare vuilwatertank en een navigatiesysteem zijn de highlights in het lange uitrustingsoverzicht. Geen wonder dat de Hobby de hoogste basisprijs in deze test heeft. Over het aantal opbergvakken aan boord valt niet te klagen. We waren bijna met stomheid geslagen toen we zagen hoe groot de kledingkast is. Daar kan een heel gezin mee uit de voeten. En dat komt mooi uit, want dankzij het hefbed is de Optima in dit vergelijk de enige camper waarin je comfortabel kunt slapen met vier personen.

ZO RIJDT HIJ: Het ESP grijpt op een verfijnde manier in, de stabiliteit rechtuit is goed dankzij de lange wielbasis. Qua veercomfort is er echter wel wat ruimte voor verbetering. Kortom, typische Ducatokenmerken. Het geluidscomfort schiet te kort. Zelfs op goed onderhouden provinciale wegen zorgt het geklapper van de portierbekleding, het geknars van het hefbed en het gekraak van een losgeraakte sierstrip voor een wat vreemde soundtrack. Niet echt premium.

KNAUS LIVE TI 650 MEG

DIT IS HET: Met afstand de goedkoopste van de testdeelnemers. Dit wil echter nog niet zeggen dat dit een lowbudget-camper is. De steengrijze bekleding met magentakleurige kussens en het lichte houtdecor zorgen weliswaar niet voor een optische revolutie, maar het interieur oogt op een ingetogen manier toch modern. De prijs heeft echter een keerzijde. In plaats van individuele oplossingen en een ellenlange optielijst is er bij de Live TI keuze uit slechts drie indelingen. Qua ruimteconcept zet Knaus in op dezelfde indeling als Malibu bij de T 430. De Live TI doet wat krapper aan dan zijn concurrenten, maar we praten hier over minuscule verschillen.

DIT HEEFT HIJ: Een paar handige details, maar slimme oplossingen schitteren door afwezigheid – in dat opzicht hebben de Malibu en de Hobby meer te bieden. Bij kleinigheden als een instaphandgreep, een tweede raam in het achtercompartiment of een bed met een plezierige zithoogte gaat het al mis. Gezien de scherpe prijs en de goede afwerking kunnen we hem dat echter vergeven. Bovendien maakt de Knaus punten goed met het handige douchegedeelte met wegklapbare wastafelwand. Die is eenvoudig schoon te houden, handig voor mensen die vaak in hun camper douchen. Ook de bijzonder handige serviceklep aan de bestuurderszijde behoren tot de zaken die in positieve zin opvallen.

ZO RIJDT HIJ: Met zijn 150 pk sterke dieselmotor zorgt de Knaus voor scheve verhoudingen. Waar de Hobby en de Malibu op hellingen hard moeten werken, draaft hij erop los als een jonge hengst. Een vermogen van 130 pk is nu eenmaal niet bijster veel voor een uit de kluiten gewassen halfintegraalcamper. Het wel erg weifelend ingrijpende ESP viel bij ons minder in de smaak. Bij plotselinge rijbaanwisselingen zwaait de Knaus voelbaar met zijn achterste.

MALIBU T 430 LE

DIT IS HET: De Malibu-bouwers benadrukken graag de kwaliteit van hun producten – en daarbij doen ze geen valse beloftes. Malibu behoort namelijk tot de Carthagogroep, een gerenommeerde fabrikant die ook bij het B-merk van het concern alles op alles zet om een hoogwaardige afwerking te realiseren. De campers van Malibu zijn gericht op jongere kopers, maar desondanks zijn de producten erg conservatief gestileerd. Dat hoeft echter geen probleem te vormen. Wie zich op zijn gemak voelt in de ‘stijlwereld edelkers bicolor’, heeft een goede aan de doordacht ingedeelde en zorgvuldig gebouwde halfintegraal-camper van Malibu. Er is keuze uit vijf indelingen, waarvoor je behoorlijk stevig in de buidel moet tasten. Daarvoor krijg je echter wel een camper die solide in elkaar steekt.

DIT HEEFT HIJ: Qua idee volgt zijn indeling de klassieke lay-out, net als de Knaus. Dat de Malibu toch veel ruimer oogt, is te danken aan de verfijnde details zoals de fraai gevormde douchewand, die een verrassend grote wellness-ruimte aan het oog onttrekt. Het is overigens wel jammer dat de handdoeken direct boven het toilet hangen. Heel handig zijn de vloervervarming en de verwarmbare trapconstructie in het achtercompartiment. Deze geeft toegang tot de twee afzonderlijke bedden, die je kunt ombouwen tot een tweepersoonsbed. Onder de opklapbare voetdelen gaan twee kledingkasten schuil.

ZO RIJDT HIJ: In het interieur blijft het heerlijk rustig. Wel moet de 130 pk sterke dieselmotor flink aan de bak om de 3,1 ton zware camper lekker op stoom te houden. Zodoende is het geen verrassing dat het verbruik met 12,6 liter per 100 km behoorlijk hoog is. De Hobby is met 13,8 liter een nog grotere drinker. Onze tip: ga voor de 150 pk sterke dieselmotor

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren