Ford Mustang GT Convertible (1996)

Donderslag

Ford Mustang GT Convertible
Voor het eerst konden we op vaderlandse bodem kennismaken met de jongste generatie Ford Mustang. Het was zonnig en we hadden er zin in, en dus kozen we voor de GT Convertible met z'n dikke V8. Geen verkeerde keuze...

Die V8 produceert zo'n overdonderend geluid dat je de Mustang alleen daar al voor zou kopen. Het vermogen is met 215 pk niet eens zo indrukwekkend, het koppel van 386 Nm des te meer. Daardoor kan Ford de standaard automaat voorzien van lange overbrengingen. Bij 60 km/h draait de V8 net boven stationair toerental en hoor je heel in de verte een zacht boe-boe-boep onder de motorkap vandaan komen. Met de automaat geblokkeerd in de eerste versnelling kun je zelfs bijna 100 km/h halen. Laat je de automaat het werk zelf doen, dan draait de motor bij die snelheid slechts 1700 toeren; je hoort hem dan nauwelijks.
Geef vanaf een laag toerental echter flink gas en de Mustang lijkt op hol te slaan, onder begeleiding van een machtige uitlaatbrul. Ineens is-ie wakker en ontwaken omstanders uit hun dagelijkse routine om te kijken of er misschien ergens een oud jachtvliegtuig laag overkomt.

Vlotte zonaanbidder

Met de grote achtcilinder, die zo ver mogelijk achterin de machinekamer zit, is de open Mustang adequaat gemotoriseerd. De sprint van 0 naar 100 km/h is in zo'n 9 seconden achter de rug. Met de automaat wederom in stand D snelt de naald van de snelheidsmeter in 8 seconden van 80 naar 120 km/h. Geen verkeerde waarden voor een ruim 1600 kg wegende auto. Echte zuinigheid moet je met zo'n gewicht niet verwachten, al is een wat betere score dan onze 1:8,5 wel haalbaar. Een duidelijk nadeel van de Mustang is de met 58,3 liter erg bescheiden tankinhoud; je bl¡jft naar de benzinepomp rijden.
Het is leuk toeren met de open Mustang. Het veersysteem paart een zekere springerigheid op korte hobbeltjes aan prima comfort op normaal wegdek. Sturen doet de Mustang naar behoren. Bij lage snelheden zou de bekrachtiger minder Amerikaans-fanatiek mogen zijn en een beetje meer gevoel in de teugels zou ook geen kwaad kunnen. Aangezien de paardekrachten via de achterwielen naar het asfalt draven, kun je het bochtgedrag met het gaspedaal behoorlijk be‹nvloeden. Met een flinke dot gas in een scherpe bocht wil de kont van de Mustang best een forse stap opzij doen. De ervaren chauffeur kan dan ook leuk spelen met de Amerikaan. Bij normaal gebruik stelt de sportieve Ford je niet voor verrassingen, mede doordat de automaat eerst moet terugschakelen voordat alle paarden op de achterwielen vrij spel krijgen.
Net als zijn voorgangers heeft deze Mustang een lange neus en een korte achtersteven. Het met mooie welvingen gedecoreerde wigvormige koetswerk geeft de Ford een eigen gezicht. Zowel open als gesloten ziet de Convertible er goed uit. De kap is bijzonder makkelijk zonder noemenswaardige krachtsinspanning te ont- en vergrendelen. De elektrische bediening laat het dak geruisloos verdwijnen in een verlaging rond de achterbank; de gemakkelijk aan te brengen kaphoes is niet eens nodig. De erg schuin geplaatste voorruit is een duidelijk nadeel, want je stoot er makkelijk je hoofd aan bij het instappen. De stijfheid van de open Ford is ruim voldoende, al zul je hier of daar best eens een kraakje horen.
De Mustang heeft een heel apart dashboard, in onze testauto extra in het oog springend door de beige-zwarte kleurcombinatie. De meters zijn goed af te lezen, maar sommige schakelaars hebben een vreemde vorm en/of zitten op een rare plaats. Leren bekleding is standaard in de Convertible en door de uitgebreide, grotendeels elektrische verstelling van het zadel en de handmatige stuurverstelling kun je een goede rijpositie componeren. Aan de minder geslaagde vorm van de rugleuning valt ondanks de elektrisch verstelbare lendesteun niet veel te doen. Ruimte is er voorin voldoende, maar op het smalle, knusse achterbankje moet je een beetje scheef zitten om je voeten onder de voorstoelen kwijt te kunnen. De hoofdruimte achterin is met gesloten kap ronduit krap. De kaphoes kun je beter thuis laten, omdat de kofferbak anders knap onbruikbaar wordt.
De Mustang GT Convertible is een interessante aanvulling bij de duurdere cabrio's. Hij heeft zijn eigen stijl en dat siert hem. Ford rekent voor de Mustang Convertible zo'n 85 mille en daarmee scoort hij min of meer gelijk aan de concurrentie.

Signalement

Merk Ford
Model Mustang Convertible V8
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 38.517

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.942 cc
Maximaal vermogen 160 kW / 218 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 386 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.610 mm / 1.823 mm / 1.341 mm
Wielbasis 2.553 mm
Massa leeg 1.566 kg
Banden225/55R16Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s (fabrieksopgave: 6,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 10,9 l/100km