AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Ford
  • Mondeo
1

Sportieve beschaving

Ford Mondeo 3.0 V6 ST220 (2006)

Aluminium, leer en witte klokken onderscheiden de ST220 van z'n mindere broeders. 226 pk en 280 Nm, en de Mondeo's V6 produceert ook nog eens een heerlijk gegrom. Een uitlaat op beide hoeken. De diameter is relatief bescheiden.
  • Autotest
15 februari 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Ford Mondeo ST220 oogt ST220 haast bescheiden. Da's slechts schijn. De ST verschilt behoorlijk van een standaard Mondeo. De ST220 is een heerlijke rijmachine, met toch veel beschaving door z'n V6.

Zilverkleurig gaas in de voorbumper, inclusief ST220-badge, brede dorpels, een aangepaste achterbumper, op beide hoeken een verchroomd uitlaateindstuk, een nogal braaf achterspoilertje en 18-inchwielen moeten de intenties van de ST duidelijk maken. En het sportonderstel zorgt ervoor dat de koets 15 millimeter lager ligt dan gebruikelijk.
De Ford Mondeo ST220 is een lékkere auto. Dat begint al wanneer je de V6 tot leven wekt. Wat een heerlijke grom produceert 'ie! Het blok levert op de kop af 226 pk en zorgt voor een topsnelheid van 250 km/h. Je moet de Ford-motor echter op toeren houden om de gang erin te brengen. Het geluid dat het interieur binnendringt, valt te vergelijken met dat van een leeuw die het op een brullen wil zetten, maar z'n bek niet mag opentrekken. Het is een genot om daar als bestuurder deelgenoot van te zijn. De voortrein moet alle zeilen bijzetten om de paardenkrachten in goede banen te leiden en dat geeft aandrijfreacties in het stuur. Hoewel de Ford een fantastisch onderstel heeft, dat je flink moet pushen om over de limiet te gaan, is onderstuur inherent aan voorwielaandrijving. De remedie om hem in het gareel te houden is de rechtervoet te liften, waarna de neus weer de ingezette koers volgt. Zoals we van Ford gewend zijn, stuurt de Mondeo snaarstrak. Vooral in lange, snelle bochten is het een kwestie van insturen en de ST blijft gewillig volgen. De reacties op stuurbewegingen zijn niet superdirect, maar je kunt hem helemaal naar je hand zetten. De Mondeo ST is stevig gedempt, zonder dat je uit je stoel geschud wordt.


Onsportieve houding
De Mondeo heeft prima Recaro-stoelen, maar het lijkt alsof ze op een verhoging zijn vastgezet, zelfs in de laagste stand. Het stuur staat ook nogal vlak, waardoor we onmogelijk kunnen spreken van een sportieve rijhouding. Gelukkig maakt de Mondeo dat goed met schakelen. Er zijn weinig auto's met zo'n aangename aandrijflijn. Met korte slagen gaat de stevig aanvoelende pook haast achteloos door de versnellingen, blindelings het goede verzet in. Het interieur is niet bijzonder uitbundig aangekleed, het rode meubilair even daargelaten. We noteren een aluminiumkleurige middenconsole, witte wijzerplaten en rode stiksels op pookknop, handremhendel en stuurwiel als opvallendste uitingen van sportiviteit.
Het stuurwiel is met leer bekleed en getooid met een ST220-logo, maar verschilt verder niet van een normaal Mondeo-rad. Verder is de Mondeo eigenlijk tijdloos klassiek. Het grote touchscreen, met daarop de bediening voor onder andere audio, klimaatregeling en navigatie, is niet standaard. Het is niet erg gebruiksvriendelijk en oogt nogal plomp. Ford hangt de Mondeo ST220 flink vol met zaken die het de bestuurder aangenaam maken, afgezien van het feit dat de ST er al dikker dan normaal uitziet en voorzien is van een sportonderstel. De elektrisch verstelbare en afzonderlijk te verwarmen Recaro's zijn standaard, evenals xenonverlichting, een regensensor en een radio/6-cd-wisselaar met stuurbediening.

De Mondeo ST220 maakt een goedmoedige indruk. Hij nodigt niet altijd uit tot snel rijden en dat is juist prettig. We kunnen ons voorstellen dat je niet dagelijks zit te wachten op een auto die je opjut om (te) snel te rijden. Maar de Mondeo kán het zeker.

Signalement

Merk Ford
Model Mondeo 3.0 V6 24V ST 220
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 46.055

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.967 cc
Maximaal vermogen 162 kW / 226 pk bij 6.150 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 4.900 tpm
Inhoud brandstoftank 59 l
Lengte / breedte / hoogte 4.731 mm / 1.812 mm / 1.429 mm
Wielbasis 2.754 mm
Massa leeg 1.420 kg
Laadvermogen 585 kg
ongeremd 0 kg
Banden225/40R18Prijzen
Topsnelheid 243 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,7 s (fabrieksopgave: 7,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,3 s / 5,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,2 s / 9,2 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 243 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ford Mondeo
Ford Ford Mondeo

Uitgelicht aanbod

    1.5 160PK TITANIUM NAVI TREKHAAK PDC

    Ford Mondeo 1.5 160PK TITANIUM NAVI TREKHAAK PDC

    • 2015
    • 77.272 km

    € 15.640

    2.0-16V Titanium Automaat

    Ford Mondeo 2.0-16V Titanium Automaat

    • 2005
    • 151.364 km

    € 3.899

    Wagon 1.5 Titanium DEALER ONDERHOUDEN, BOM VOL OPTIES!, Dual Climate control, Trekhaak, Panorama dak + schuif kantel dak, Navigatie, Cruise Control, Lane Keeping, En Meer!

    Ford Mondeo Wagon 1.5 Titanium DEALER ONDERHOUDEN, BOM VOL OPTIES!, Dual Climate control, Trekhaak, Panorama dak + schuif kantel dak, Navigatie, Cruise Control, Lane Keeping, En Meer!

    • 2015
    • 115.007 km

    € 11.111

Meer Ford Mondeo occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Mondeo specificaties
  • Ford Mondeo occasions
  • Ford Mondeo video's
Advies en informatie
  • Ford Mondeo tests
  • Ford Mondeo gebruikersreviews
  • Ford Mondeo index
PREMIUM
Het succesverhaal van de Ford F-150 - Achtergrond

Het succesverhaal van de Ford F-150 - Achtergrond

Op de thuismarkt brengt Ford in een goed jaar bijna 900.000 exemplaren van de F-Series pick-up...

Lees meer
Klokje Rond - Ford Mondeo Wagon 2.2 TDCi

Klokje Rond - Ford Mondeo Wagon 2.2 TDCi

50

Een zuinige diesel met 155 pk en 360 Nm koppel, een zesbak, alle denkbare opties, veel ruimte,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Opvolger Ford Mondeo te zien

    Opvolger Ford Mondeo te zien

    20
    • 15 februari 2021
  • Review
    Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk Platinum (2006)

    Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk Platinum...

    3
    • 2 januari 2021
  • PREMIUM
    Ford Mondeo ST200 vs. Ford Fiesta ST - Dubbeltest

    Ford Mondeo ST200 vs. Ford Fiesta ST -...

    • 8 december 2020
  • PREMIUM
    Van Beverwijk naar Polen - Monstertocht Barrelbrigade

    Van Beverwijk naar Polen - Monstertocht...

    • 8 december 2020
  • PREMIUM
    Barrelbrigade - Zo goed als nieuw

    Barrelbrigade - Zo goed als nieuw

    • 1 december 2020
  • Barrels op de Rollenbank - Team Stéphan

    Barrels op de Rollenbank - Team Stéphan

    15
    • 29 november 2020
  • Review
    Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Platinum (2013)

    Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic...

    2
    • 27 november 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Ford Mustang alleen nog met V8

    Ford Mustang alleen nog met V8

    39
    • 5 maart 2021
  • Review
    Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium X (2020)

    Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium X (2020)

    5
    • 3 maart 2021
  • Review
    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Active X (2020)

    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Active X...

    2
    • 28 februari 2021
  • Review
    Ford Fiesta 1.1 85pk Trend (2018)

    Ford Fiesta 1.1 85pk Trend (2018)

    1
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Productievolume Ford Focus lager wegens chiptekort

    Productievolume Ford Focus lager wegens...

    19
    • 26 februari 2021
  • Test: Ford Mustang Mach-E vs. Volvo XC40 P8 AWD

    Test: Ford Mustang Mach-E vs. Volvo XC40...

    73
    • 25 februari 2021
  • Autonieuws
    Shelby F-250 Super Baja is heftige Ford F-250

    Shelby F-250 Super Baja is heftige Ford...

    7
    • 24 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep