Ford Mondeo 2.0 TDCi 130pk Platinum (2006)

autoreview

Ford Mondeo 2.0 TDCi 130pk Platinum (2006)

Signalement

UitvoeringMondeo 2.0 TDCi 130pk Platinum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Heerlijke auto!

Na iets meer dan 2 jaar in een probleemloze Laguna 180.000km gereden te hebben nu weer voor iets anders gekozen.
De Platinum is een lekkere luxe uitvoering waar nog als opties Xenon en een afneembare trekhaak bij zijn gekozen.

Prestaties:
Indrukwekkende motor! En nog zuinig ook, zelfs bij deze kilometerstand. Een verbruik op Nederlandse snelwegen van 5,5l/km is gemakkelijk haalbaar. De vakantierit vlak na ontvangst van de auto leverde een ander verbruik op maar dat komt door de hoge snelheden.
220 op de teller is gelukt maar het lekkerst rijdt de auto bij 180 a 190km/h. Dan draait de motor ongeveer 3000 tpm in zes. Die zesde versnelling is ook in Nederland goed bruikbaar. Bij 100km/h kan je de zes al gebruiken. Daaronder is het niet aan te raden.
Waar ik erg aan moet wennen is het andere rijgedrag ten opzichte van de Laguna. De Mondeo stuurt veel directer en als je dat niet gewend bent duurt dat even voordat je het prettig vindt.
Confort en ruimte:
Ik heb voor de 5deurs gekozen omdat ik dat de sportiefste versie vindt. Hiervoor een Station gehad maar dat was ook puur een optische beslissing. Die was nu eenmaal mooier in mijn ogen dan de 5 deurs. Voor de Mondeo ligt dat anders.
De achterbak is door de goede toegankelijkheid prima bruikbaar. Veel ruimte en lekker diep te beladen. De vering is door de standaard wat straffe afstemming goed berekend op een beladen kofferruimte. De auto helt nauwelijks door wat prettig is voor het weggedrag.
De voorstoelen zitten goed. De standaard 8-weg electrische verstelling is prettig instelbaar. Heel nauwkeurig. Het is alleen jammer dat er geen geheugen functie op zit. Het duurde even voordat ik een prettige houding had gevonden maar als er dan iemand anders gaat rijden ben je die weer kwijt.
De climat control is ook erg wennen. Ik was gewend in de Laguna die in te stellen op 20 of 21 en klaar. Nooit meer aankomen.
In de Mondeo zit je er geregeld aan omdat het dan weer te warm en dan weer te koud is. Ook de automatische luchtstroom verdeling werkt niet zoals dat prettig zou zijn. Dan teveel op je gezicht en te weinig op je voeten etc. De voetenruimte blijft bij stand automatisch altijd te warm.
De ruimte voorin is uitstekend. Met mijn lengte (1,97m) heb je erg veel hoofdruimte en prima beenruimte. De zit is hoger zoals ook in Autoweek herhaaldelijk te lezen is maar dat went snel en is niet onprettig. In het begin probeer je steeds de stoel lager te zetten wat niet verder kan maar inmiddels weet ik niet beter.

De Standaard audio van Blaupunkt met de travelpilot EX is uitstekend. Een heel goed geluid en een goede navigatie.

Update 19 juli 2006, 16.400km:
Bijna een beurt! Nog 2 weekjes. Geen problemen gehad. 1x olie bijgevuldt. Peilstok stond op de helft. Veel langdurige snelwegritten in Duitsland gehad die waarschijnlijk voor dit verbruik hebben gezorgd.
Minpunt is de relatief kleine brandstoftank. Begint vervelend te worden als je na drie dagen weer moet tanken.

Update 27 november 2006, 50.500km:
Inmiddels 2 beurten gehad. 20 en 40dkm.
Geen reparaties of andere zaken.
Vandaag de winterbanden laten plaatsen in dezelfde maat onder de lichtmetalen velgen.
Benieuwd of dit veel invloed heeft. Ik verwacht een iets comfortabeler gedrag op dwarsrichels op de snelweg.
Verbruik is geweldig. 1 op 19 is geen probleem.
Maar de 220km/h haalt hij ook nog steeds. Snel en zuinig dus.
De stoelverwarming begin ik nu ook erg te waarderen met de koudere ochtenden. De stoelen verwarmen erg snel, inclusief de rugleuning. Heerlijk!
Op hele lange ritten (800+ km) is het overigens ook lekker als je een beetje een vermoeide rug krijgt. Verwarming aan en het gevoel is weg. Zalig!

Update 31 december 2006, 57.500km:
De winterbanden maken iets meer geluid dan de zomerbanden. Qua wegligging geen verschil gemerkt. Ik ben wel een rustige rijder dus dat kan ook een reden zijn.
De kachel: gelijk aan het probleem in de zomer. De verdeling van de luchtstroom verloopt niet lekker. Als je de CC op 20,5 of 21 instelt houd je altijd koude handen. Voornamelijk wordt er op de voorruit geblazen en bij de voeten. Het hoofd en de romp worden vergeten. Zomers is dit ook al zo met de airco. Heel vervelend. Je blijft aan de knoppen zitten terwijl dat met CC niet nodig zou moeten zijn.

Update 30 januari 2007, 62.000km:
Eigenwijze linkerbuitenspiegel houdt er een eigen wil op na. Gaat dan wel in en dan weer niet. Komt nu een nieuw motortje in onder garantie.
De grote beurt gehad. Zoals verwacht geen problemen, alleen lampjes.
Comfort blijft op aangenaam hoog niveau. Geluidscomfort is goed. De 17inch velgen maken de auto niet stug. Verbuik is bijzonder laag. Gemiddeld met gemak 1 op 18 a 19.
Topsnelheid laatst weer eens geprobeerd en nog steeds 220 (voor diegene die dat interessant vinden dan...).
Interieurruimte is prima! Voorin zit je altijd goed. Die iets hogere zit went uitstekend en levert achterin een bijzonder goede beenruimte op. Zelfs met de stoel in de achterste positie.
Bagageruimte is groot. Nog niet te klein geweest en door de 5e deur (hatchback) is de toegankelijkheid uitstekend.

Update 16 april 2007: 81.000km
Kleine beurt gehad. Paar dingetjes maar die beschrijf ik hieronder.
Opmerkelijk is wel dat ik nu meer gebreken heb gehad ten opzichte van 184000km Laguna Grand Tour.
Maar wat een zalige auto. Inmiddels weer zomer. Airco begint weer irritant te worden. Zit er iedere keer aan. Dit moet echt verbeterd zijn in de volgende Mondeo anders wordt het geen Mondeo meer!
Interieur kwaliteit is overigens feiloos! De halfleren bekleding ziet er nog als nieuw uit. Geen slijtage op stuur of versnellingspook van het leer. Perfect!
En als je regelmatig de velgen (ook) in de was zet blijven die er ook goed uitzien (vervelend werkje, dat wel).

Update 01 oktober 2007: 115.000km
Inmiddels gezinsuitbreiding gehad en ondervindt nu of dit ook een gezinsauto is. Ja!
Achterbak van de 5deurs is riant dus de grote kinderwagen + bak + wipstoel en enkele tassen passen er prima in. In de volgende auto lijkt het mij wel handig om van die standaard schermpjes te hebben in de achterportieren voor de zon. Maxi-cosi past prima achter de passagiersstoel. Deze hoeft daarvoor slechts een klein stukje naar voren of omhoog.

Bij 100.000km zijn de voorbanden voor het eerst vervangen (winterbanden hebben er net geen 20.000km onder gezeten). Dus bandenslijtage is zeer netjes! Achterbanden vanzelfsprekend nog orgineel en ik verwacht hier dus makkelijk 180.000km mee te doen gezien het profiel dat er nog opzit.

Ook geprobeerd met de caravan erachter(1300kg). Gaat ideaal! Wat een motor! Maar vergeet niet als je de ardennen ingaat en er enkele snelwegen komen met >5% helling terug te gaan naar z’n drie. Met 100km/h hellinkje op in z’n 4 was iets te gortig en de motortemperatuur ging het rode gebiedt in. Gelukkig op tijd gezien en terug naar 3 en verder met 80km/h.

Update: 07 december 2007. 130.000km
De winterbanden zitten er weer op. Wat rijdt dat toch comfortabel! Lekker zacht. Verder merk je er niets van.
Kleine probleempje zijn beschreven in het kader hieronder.
Bij de garage had ik een C-max 115pk diesel meegekregen.
Best een aardige auto maar als je weer in de Mondeo stapt waardeer je die 8-weg instelbare stoel weer in het bijzonder!
Verder niets bijzonders. Gewoon doorrijden tot 180.000km!!

Update: 01 maart 2008. 150.000km
Tja. Hij gaat eruit omdat ik een andere werkgever heb vanaf 01 april en hij begint nu toch een beetje op te raken.

Jammer van enkele probleempjes. Overall een prettige auto geweest die helaas erg veel zwarte roet uitbraakt (geen roetfilter) en soms wat kleine probleempjes kent. Dus zeker niet probleemlos gereden!
Bij deze kilometerstand nog wel zuinig (1/17,9 gem).

Dit is de laatste review van deze auto. De nieuwe is inmiddels besteld:
BMW 318d Touring Business Line Pro

PROBLEMEN

Steenslag op de voorruit, gerepareerd door Carglass. 2x

Technisch niets.

Update: 03 september 2006
Hij is nukkig als hij koud is. De motor draait dan onregelmatig en soepel wegrijden wil dan wel eens lastig zijn.
Airco uitschakelen helpt iets, want die grijpt altijd behoorlijk in de stationaire loop.
Bij de 40.000km beurt zal ik er naar laten kijken.

Update 27 november 2006, 50.500km.
Ze hebben over het nukkige gedrag niets kunnen vinden. Software is vervangen en het is nu bijna verdwenen. Geen reden meer om terug te gaan naar de dealer.

Update 31 december 2006, 57.500km.
Het nukkige gedrag is weg. De software update heeft geholpen.
De linkerbuitenspiegel klapt bijna nooit meer electrisch in. De rechter heeft geen problemen. Zal bij de volgende beurt (60.000) nagekeken worden.
Rechterachterlamp gedeeltelijk kapot. Zie je vaker bij Mondeo’s/ Valt wel tegen dat dat zo snel kapot gaan. Bij mijn vorige auto (Renault) zijn de achterlampen in 185.000km niet kapot gegaan. Irritant.

Update 16 april 2007: 81.000km.
Kleine beurt gehad bij 80dkm.
Kraak/geknars in voorwielophanging. Verholpen bij de beurt.
Motortemperatuur loopt terug bij stationair draaien (misschien wel beter dan oplopen). Zelfs na 100km gereden te hebben koelde de motor af in de file of zelfs voor het stoplicht. Kapotte sensor is de oorzaak. Vervangen bij de beurt.
Gelukkig geen problemen waardoor ik stil ben komen te staan.

Update 01 oktober 2007: 115.000km
Motortemperatuur loopt nog steeds terug als je afremt of constant een relatief lage snelheid aanhoudt.

Update 07 december 2007: 130.000km
Electrische stoelverstelling werkt niet meer volledig. Hoogte instelling is kapot. Hier komt een nieuw motortje voor.
Het probleem met het motortemperatuurprobleem is opgelost. Was combinatie van sensor en metertje in dashboard.

Update 01 maart 2008: 150.000km
Vanaf 140.000km een inhoudende motor. Gewoon soms bij ristige snelheid (2000tpm) houdt de auto een beetje in. Alsof je remt maar dat doe je niet. Ford herkent het probleem niet en stelt voor om te zoeken. Irritant.
Bij 142.000km een klapband op de ring van Antwerpen. Kan die auto ook niets aan doen maar sindsdien trekt hij scheef bij flink optrekken. erg inrritant. Ford kan er niets aan doen.
Bij 143.000 met rook uit de motorkap langs de kant van de weg, in de file. Op het oog een erg natte motor aan de linkerkant maar nog geen temperatuurmeter die omhoogloopt. Dus zo snel mogelijk een Ford dealer opgezocht. Bleek een gescheurde slang te zijn waar vloeistof uit ontsnapte en vervolgens verdampte.
Mocht natuurlijk niet verder en de volgende dag de auto gehaald.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.