Ford Mondeo 2.5 V6 GT-24V (1995)
Mondeo met pit
Ook in een ander aspect blijkt de Mondeo de Ford-traditie trouw. De prijs van zo'n V6 is alleszins redelijk te noemen, want in deze prijsklasse vindt je overwegend zwakkere en met slechts vier cilinders toegeruste concurrenten.
Zo kost de vijfdeurs Ford Mondeo 2.5 V6 GT-24V zo'n 54 mille. Zijn 2544 cc zescilinder produceert 125 kW/170 pk, en geeft de wagen een top van 225. De folder zegt dat hij in 8,6 tellen van nul naar honderd kan accelereren en onze eigen metingen leerden dat Ford daarmee geen overdreven verwachtingen wekt. Ook bij het optrekken van 80 - 120 toonde de Mondeo 2.5 V6 GT-24V zich rap. In de vierde versnelling klokten we hem op 7,8 seconden, in 'vijf' op 11,1. Daarmee toonde hij zich indrukwekkend snel.
Zescilinder motoren lopen meestal mooier en stiller dan viercilinders. In dat opzicht is de Mondeo met z'n V6 in het voordeel ten opzichte van de viercilinder-concurrentie. De geluidsmetingen bevestigen dat. Bij 100 km constant registreerden we 67 dB(A). Werd er een tempo van 120 aangehouden, dan wees de wijzer 71 dB aan.
De Mondeo 2.5 V6 GT-24 die we voor deze test te leen hadden maakte geen superverfijnde indruk. Hoewel uiteraard voorzien van bekrachtiging werkte de besturing vrij zwaar. Tijdens het rijden over slecht wegdek bleek de stevige vering de toestand van het plaveisel niet voor de inzittenden verborgen te kunnen houden. En de versnellingsbak toonde zich niet een van de soepelste. In snel bochtenwerk beviel de wagen goed. Mocht echter de bestuurder zijn grenzen, en die van de auto, niet kennen, dan grijpt het Tractie Controle systeem in. Dit systeem is evenals ABS standaard op de 2.5 V6 GT-24V gemonteerd.
Goede reisexpress
In een auto van het formaat middenklasser moeten zeker vier volwassenen goed kunnen zitten. De eerste Mondeo's boden de achterpassagiers echter weinig hoofdruimte. Door wat te sleutelen aan de plaatsing van de achterbank is daarin inmiddels wat verbetering gebracht. Toch is de hoofdruimte voor de mensen achterin deze Ford nog altijd aan de krappe kant. Met de beenruimte gaat het beter. Wie achterin zit, kan z'n voeten onder de voorstoelen schuiven, en dat scheelt.
Dat er voorin genoeg plaats is, hoeft geen betoog. Zowel de bestuurder als de bijrijder zitten goed op de stevige sportieve stoelen. Deze ondersteunen het lichaam ook van opzij goed. De bestuurdersstoel heeft standaard hoogteverstelling en middels een in hoogte verstelbaar stuur is een goede rijpositie te cre‰ren. Wat afleg/opbergruimte betreft, is deze middenklasser aardig bedeeld. En ook de bagageruimte mag er zijn. Uiteraard is uitbreiding mogelijk. De achterbankleuning kan in ongelijke delen worden omgeklapt, de eveneens omklapbare zitting bestaat echter uit ‚‚n stuk. Een veilig detail van de Mondeo-achterbank is dat de omklapbare delen van de rugleuning vanuit de kofferbak ontgrendeld moeten worden. Je kunt dus niet rechtstreeks vanuit het passagierscompartiment in de kofferbak komen.
Ford levert de Mondeo 2.5 V6 GT-24V compleet met ABS en een Tractie Controle Systeem. Ook een bestuurdersairbag is standaard. Voor een bijrijdersairbag betaal je maar zo'n vierhonderd gulden bij en dan zijn hoofdsteunen achter nog bij de prijs inbegrepen. Desgewenst kan de Mondeo ook met airconditioning worden uitgerust. Het is weliswaar niet zo'n geavanceerde installatie, maar hij kost dan ook slechts maar zo'n f 1000. Verder is de wagen voorzien van elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en elektrisch bedienbare zijruiten voor. Centrale portiervergrendeling ontbreekt uiteraard niet.
Daaruit blijkt dat de aantrekkelijke prijsstelling van de Mondeo V6 niet ten koste is gegaan van de uitrusting. Hij biedt een goede prijs-/waarde-verhouding, die ongetwijfeld door veel kopers zal worden gewaardeerd.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Mondeo 2.5i V6 GT |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 24.500 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.544 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 6.250 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.481 mm / 1.747 mm / 1.372 mm |
Wielbasis | 2.704 mm |
Massa leeg | 1.340 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.500 kg |
Banden | 205/55VR15Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s (fabrieksopgave: 8,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Lees ook

De nieuwe Ford 'Sierra' - Uit de Oude Doos

Win een vakantiebarrel: Ford Mondeo

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend
