Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ford
  • Mondeo

Ford Mondeo 2.5 V6 GT-24V (1995)

Mondeo met pit

Ford Mondeo 2.5 V6 GT-24V (1995)
  • Autotest
13 september 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het is tegenwoordig geen uitzondering meer om een middenklasser met stevige V6-motor te zien. Ford deed dat al jaren. De verschillende Taunussen en ook de Sierra werden geleverd met zo'n zespitter. De Mondeo zet die traditie voort.

Ook in een ander aspect blijkt de Mondeo de Ford-traditie trouw. De prijs van zo'n V6 is alleszins redelijk te noemen, want in deze prijsklasse vindt je overwegend zwakkere en met slechts vier cilinders toegeruste concurrenten.
Zo kost de vijfdeurs Ford Mondeo 2.5 V6 GT-24V zo'n 54 mille. Zijn 2544 cc zescilinder produceert 125 kW/170 pk, en geeft de wagen een top van 225. De folder zegt dat hij in 8,6 tellen van nul naar honderd kan accelereren en onze eigen metingen leerden dat Ford daarmee geen overdreven verwachtingen wekt. Ook bij het optrekken van 80 - 120 toonde de Mondeo 2.5 V6 GT-24V zich rap. In de vierde versnelling klokten we hem op 7,8 seconden, in 'vijf' op 11,1. Daarmee toonde hij zich indrukwekkend snel.
Zescilinder motoren lopen meestal mooier en stiller dan viercilinders. In dat opzicht is de Mondeo met z'n V6 in het voordeel ten opzichte van de viercilinder-concurrentie. De geluidsmetingen bevestigen dat. Bij 100 km constant registreerden we 67 dB(A). Werd er een tempo van 120 aangehouden, dan wees de wijzer 71 dB aan.
De Mondeo 2.5 V6 GT-24 die we voor deze test te leen hadden maakte geen superverfijnde indruk. Hoewel uiteraard voorzien van bekrachtiging werkte de besturing vrij zwaar. Tijdens het rijden over slecht wegdek bleek de stevige vering de toestand van het plaveisel niet voor de inzittenden verborgen te kunnen houden. En de versnellingsbak toonde zich niet een van de soepelste. In snel bochtenwerk beviel de wagen goed. Mocht echter de bestuurder zijn grenzen, en die van de auto, niet kennen, dan grijpt het Tractie Controle systeem in. Dit systeem is evenals ABS standaard op de 2.5 V6 GT-24V gemonteerd.

Goede reisexpress
In een auto van het formaat middenklasser moeten zeker vier volwassenen goed kunnen zitten. De eerste Mondeo's boden de achterpassagiers echter weinig hoofdruimte. Door wat te sleutelen aan de plaatsing van de achterbank is daarin inmiddels wat verbetering gebracht. Toch is de hoofdruimte voor de mensen achterin deze Ford nog altijd aan de krappe kant. Met de beenruimte gaat het beter. Wie achterin zit, kan z'n voeten onder de voorstoelen schuiven, en dat scheelt.
Dat er voorin genoeg plaats is, hoeft geen betoog. Zowel de bestuurder als de bijrijder zitten goed op de stevige sportieve stoelen. Deze ondersteunen het lichaam ook van opzij goed. De bestuurdersstoel heeft standaard hoogteverstelling en middels een in hoogte verstelbaar stuur is een goede rijpositie te cre‰ren. Wat afleg/opbergruimte betreft, is deze middenklasser aardig bedeeld. En ook de bagageruimte mag er zijn. Uiteraard is uitbreiding mogelijk. De achterbankleuning kan in ongelijke delen worden omgeklapt, de eveneens omklapbare zitting bestaat echter uit ‚‚n stuk. Een veilig detail van de Mondeo-achterbank is dat de omklapbare delen van de rugleuning vanuit de kofferbak ontgrendeld moeten worden. Je kunt dus niet rechtstreeks vanuit het passagierscompartiment in de kofferbak komen.
Ford levert de Mondeo 2.5 V6 GT-24V compleet met ABS en een Tractie Controle Systeem. Ook een bestuurdersairbag is standaard. Voor een bijrijdersairbag betaal je maar zo'n vierhonderd gulden bij en dan zijn hoofdsteunen achter nog bij de prijs inbegrepen. Desgewenst kan de Mondeo ook met airconditioning worden uitgerust. Het is weliswaar niet zo'n geavanceerde installatie, maar hij kost dan ook slechts maar zo'n f 1000. Verder is de wagen voorzien van elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en elektrisch bedienbare zijruiten voor. Centrale portiervergrendeling ontbreekt uiteraard niet.
Daaruit blijkt dat de aantrekkelijke prijsstelling van de Mondeo V6 niet ten koste is gegaan van de uitrusting. Hij biedt een goede prijs-/waarde-verhouding, die ongetwijfeld door veel kopers zal worden gewaardeerd.

Signalement

Merk Ford
Model Mondeo 2.5i V6 GT
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 24.500

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.544 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 6.250 tpm
Maximaal koppel 220 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.481 mm / 1.747 mm / 1.372 mm
Wielbasis 2.704 mm
Massa leeg 1.340 kg
Laadvermogen 560 kg
Aanhangermassa geremd 1.500 kg
Banden205/55VR15Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s (fabrieksopgave: 8,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ford Mondeo
Ford Ford Mondeo

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Ford Mondeo (Wagon @ p.2)

    345
    • 22 mei 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Mondeo specificaties
  • Ford Mondeo occasions
  • Ford Mondeo video's
Advies en informatie
  • Ford Mondeo tests
  • Ford Mondeo gebruikersreviews
  • Ford Mondeo index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Limited (2009)

    Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Limited...

    4
    • 29 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo Wagon Hybride ST-Line (2022)

    Ford Mondeo Wagon Hybride ST-Line (2022)

    2
    • 2 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo 1.6 EcoBoost ECOnetic Platinum (2014)

    Ford Mondeo 1.6 EcoBoost ECOnetic Platinum...

    • 28 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo Wagon Hybride Titanium (2020)

    Ford Mondeo Wagon Hybride Titanium (2020)

    1
    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo 1.8 TD GLX (1995)

    Ford Mondeo 1.8 TD GLX (1995)

    • 16 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo 2.0 16V Ghia (2010)

    Ford Mondeo 2.0 16V Ghia (2010)

    • 30 december 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Mondeo Wagon 1.5 TDCi Trend Lease Edition (2016)

    Ford Mondeo Wagon 1.5 TDCi Trend Lease...

    13
    • 23 november 2021
meer reviews
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

25

De moderne auto is ingewikkelder dan ooit. Zelfs in een betaalbare middenklasser zit een heleboel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe Ford Taurus is nieuwe Mondeo

    Nieuwe Ford Taurus is nieuwe Mondeo

    57
    • 26 april 2022
  • Ford Mondeo ST220 - 2003 - 330.720 km - Klokje Rond

    Ford Mondeo ST220 - 2003 - 330.720 km -...

    • 18 april 2022
  • Nieuws
    Europese Ford Mondeo uit productie

    Europese Ford Mondeo uit productie

    34
    • 7 april 2022
  • Nieuws
    Officieel: de nieuwe Ford Mondeo

    Officieel: de nieuwe Ford Mondeo

    101
    • 17 januari 2022
  • PREMIUM
    Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak - Dubbeltest

    Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak...

    • 16 november 2021
  • Einde Europese Ford Mondeo, hoe nu verder? - Reportage

    Einde Europese Ford Mondeo, hoe nu verder?...

    49
    • 10 november 2021
  • Nieuws
    Dit is de nieuwe Ford Mondeo

    Dit is de nieuwe Ford Mondeo

    52
    • 9 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford Bronco komt naar Nederland

    Ford Bronco komt naar Nederland

    67
    • 4 juli 2022
  • Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke auto'

    Achteruitkijkspiegel – 'Week van de lelijke...

    82
    • 2 juli 2022
  • Nieuws
    Ford Escort Mk4 XR3i Cabriolet (1988) - Liefhebber Gezocht

    Ford Escort Mk4 XR3i Cabriolet (1988) -...

    26
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Extra lange Ford Ranger gespot

    Extra lange Ford Ranger gespot

    10
    • 1 juli 2022
  • Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    25
    • 30 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens een normaal wiel!

    Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens...

    53
    • 25 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden