Ford Kuga Ecoboost - Eerste rijtest

Lekker zonder stekker

Ford Kuga EcoBoost
AutoWeek 35 2020
AutoWeek 35 2020

Je leest het in AutoWeek 35 2020

Bij nieuwe modellen gaat altijd veel aandacht uit naar de PHEV-versie, maar doen we daarmee de ‘ouderwetse’ modellen zonder accu’s en stekker niet tekort?

Autofabrikanten maken zo’n haast met het omlaag halen van hun CO2-uitstoot (althans op papier), dat de plug-in versies van nieuwe modellen de grootste schijnwerpers op zich gericht krijgen. Maar ondertussen staan er nog steeds ‘ouderwetse’ varianten op de prijslijst, auto’s die louter brandstof lusten. Je moet wel goed zoeken, want meer en meer lopen we bij introducties aan tegen het feit dat zulke uitvoeringen in Nederland niet geleverd worden. De bpm op CO2 prijst ze vaak uit de markt en importeurs hebben dan geen zin om extra geld te steken in demo-auto’s, extra folders en alle andere marketingen saleskosten die komen kijken bij het verkopen van auto’s.

Neem de nieuwe Ford Kuga. Die wordt nog altijd geleverd met de fijne Ecoblue-dieselmotor, maar niet in Nederland. De vraag naar dieselauto’s loopt in ons land extreem hard achteruit dankzij torenhoge belastingen op die auto’s. En dus kun je, als je een nieuwe Kuga wilt hebben, kiezen tussen de plug-in hybride die je al een aantal keer in dit blad hebt zien langskomen, en de variant met alleen Fords bekende 1,5-liter EcoBoost turbomotor. Met die laatste konden wij nu eindelijk op pad: de 150-pk versie in STline trim. Deze is 2.000 euro goedkoper dan de PHEV, maar heeft ook 75 pk minder.

Je zou zeggen dat je dan altijd voor de plugin moet gaan, maar de zaken liggen niet zo simpel. Ja, de hybride is sneller op de sprint, maar het scheelt slechts een halve tel! Los van het feit dat je met de handbak iets sneller van je plek komt, zit hem dat in het overgewicht van de plug-in. Het scheelt krap 300 kilo met onze testauto van vandaag. Het is een onvermijdelijk euvel van plug-in hybrides in welk model dan ook. De elektrotechniek en de accu’s tikken aan, en terwijl je bij een volledig elektrische auto dat gewicht in elk geval gunstig kunt plaatsen, houd je bij een PHEV ook nog die zware verbrandingsmotor in de neus.

SPEELS RANDJE

Alhoewel de Ford PHEV nog altijd de goede Ford-genen heeft als het aankomt op rijeigenschappen, is het schrappen van 300 kilo iets wat in geen enkele auto een nadelige invloed heeft op de rijeigenschappen.

De EcoBoost rijdt zoals we dat van Ford gewend zijn, met extreem fijn stuurgevoel en een goede wegligging, zonder dat de auto oncomfortabel is. Mocht je er zin in hebben: de auto heeft zelfs een speels randje, waarbij de achterkant wil omkomen als je van het gas gaat in snelle bochten, al zal het ESP daar in deze auto wel heel bruusk bij ingrijpen als het aanstaat. De ST-line heeft een sportiever onderstel, maar de hoogte van de Kuga maakt hem iets comfortabeler dan een gelijkwaardige Focus (die nóg beter op de weg ligt).

De motor is prima met koppel onderin en genoeg boost als je toeren maakt. Als we er niet op letten, en niet meteen overstappen uit een auto met een fijne viercilinder, merken we niet eens dat het een driecilinder is. Dat is zo’n beetje het beste wat je kunt verwachten van een driepitter van dit formaat. De handbak is duidelijk en trefzeker, de koppeling vergt een beetje gewenning door het bruuske zijn klasse. Dat geldt ook voor het multimediasysteem, dat niet ergert, maar wel erg simpel is in vergelijking met dat van andere auto’s in dit segment.

PRETTIG EN VERVELEND

Dit alles leidt tot een conclusie die zowel prettig als vervelend is. Prettig is dat deze auto fijner rijdt dan de PHEV. Bij laatstgenoemde tikken de kilo’s aan en dat is niet prettig. De PHEV-aandrijflijn van de Kuga is nota bene bovengemiddeld als we kijken wat de concurrentie in de aanbieding heeft, maar deze ‘simpele’ EcoBoost rijdt gewoon fijner door zijn afgetrainde lijf.

De vervelende mededeling is dat het verbruik hoger zal zijn en dat de PHEV 50 procent korting heeft op de mrb. Daarmee is de meerprijs snel terugverdiend. Het hogere vermogen kun je als voordeel wat ons betreft wegstrepen tegen de extra kilo’s, iets wat ook blijkt uit de sprint. Wil je een automaat, dan heb je niets te kiezen.

Kies je puur rationeel, dan is de keuze voor de plug-in onvermijdelijk. Zeker met de milieu-eisen die wellicht in de toekomst gaan komen of die de afdeling wagenparkbeheer van je werkgever al stelt. Laat sowieso je routine meewegen: rijd je veel korte stukjes waarbij je veel en vaak kunt laden? Neem dan de PHEV. Rijd je toch lange afstanden en heb je geen laadpaal in de buurt van je huis? Dat is voldoende excuus om voor de fijnere auto te gaan.

En dat is de EcoBoost zonder stekkers en grote accupakketten. Nee, benzine is nog niet verslagen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Rijdt beter zonder de zware phev-accu’s
  • +Biedt veel voor een fijne prijs
  • -Multimedia niet indrukwekkend
  • -Hoofd en rekenmachine dwingen je naar de phev

Signalement

Merk Ford
Model Kuga 1.5 EcoBoost 150pk ST-Line
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 40.395

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.497 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 54 l
Lengte / breedte / hoogte 4.614 mm / 1.883 mm / 1.661 mm
Wielbasis 2.710 mm
Massa leeg 1.464 kg
Laadvermogen 611 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden225/60R18Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,7 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 155 g/km

    PRIVATE LEASE Ford Kuga

    Gerelateerde forum topics

    Praat verder op het forum