Peugeot 3008 vs. Ford Kuga - Dubbeltest

Groen en gretig voor een goed gemiddelde

Peugeot 3008 vs. Ford Kuga
AutoWeek 30 2020
AutoWeek 30 2020

Je leest het in AutoWeek 30 2020

Met de komst van plug-in hybride-techniek bereikt de Peugeot 3008 zijn technologische hoogtepunt. Peugeot biedt die zelfs aan in twee versies, waarbij de meest bereikbare met 225 pk hetzelfde systeemvermogen levert als de kersverse Ford Kuga 2.5 PHEV.

Wie AutoWeek elke week leest, ziet de ene nieuwkomer na de andere met plug-in hybride-aandrijflijn op de pagina’s voorbij komen. Fabrikanten verdelen deze techniek in grote aantallen over het modellengamma om de CO2-uitstoot van hun vlootgemiddelde maar zo veel mogelijk onder de 95 gram per kilometer te krijgen. Alles wat daarboven zit, levert een boete op, dus is hen er alles aan gelegen om deze dure en zware techniek verkocht te krijgen. De aandrijflijn, die bestaat uit een verbrandingsmotor, één of meer elektromotoren en een flink, oplaadbaar accupakket, kan, wanneer er fanatiek wordt gestekkerd, heel mooie uitstootcijfers opleveren. Wel ligt dat voor iedereen anders, want bij geen enkele aandrijflijn kunnen de verschillen per soort gebruik zo groot zijn. De één zal zeker 80 procent van zijn ritten puur elektrisch kunnen afleggen, de ander haalt dat bij lange na niet door de vele lange afstanden of het gebrek aan laadmogelijkheden. Wel zien we de elektrische actieradius van de PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) bij alle merken fors groeien, ook bij Peugeot, dat nu overigens voor het eerst met plug-in hybrides komt. Tot 50 kilometer ver komen op een acculading zonder dat de benzinemotor in actie komt, is een belofte die Peugeot doet voor de geëlektrificeerde 3008’s. Die waarde geldt voor de Hybrid en voor de Hybrid4 geeft het merk zelfs 59 kilometer op. Hybrid? Ja, Peugeot kiest voor die benaming en hanteert niet de voor dit type aandrijving gangbare benaming PHEV of Plug-in Hybrid. Misschien ook wel omdat er in het verleden al een Peugeot 3008 was met de aanduiding Hybrid4. Die uitvoering van de eerste generatie beschikte over een dieselmotor die was gekoppeld aan een elektromotor die de achterwielen aandreef. Een stekker kwam er niet aan te pas. Nu komen er bij de 300 pk sterke Hybrid4 zelfs twee elektromotoren in actie; één gekoppeld aan een 200 pk sterke PureTech-krachtbron voorin en één bij de achterwielen. Een stapje lager bevindt zich onze testauto, die zonder de toevoeging ‘4’ als 3008 Hybrid in de prijslijst staat en beschikt over dezelfde 1.6-benzinemotor als de topper, maar dan met 180 pk en gekoppeld aan één elektromotor. Bij deze combinatie is er sprake van voorwielaandrijving. De komst van de 225 Hybrid betekent in Nederland het einde van de 3008 1.6 PureTech 180, waardoor het gamma voor de benzinerijder nu keus biedt uit drie versies: de veel verkochte driecilinder 1.2 PureTech 130 en de twee plug-in hybride-versies.

Ford houdt het wat betreft varianten van de nieuwe Kuga nog veel overzichtelijker. Kun je bij de Peugeot 3008 ook nog een diesel kiezen, de Nederlandse importeur van Ford haalt slechts drie benzineversies van de Kuga naar Nederland: een 1.5-driecilinder benzine met 120 en 150 pk, beide mild hybrids, en deze 2.5 PHEV. In andere landen kun je diesels krijgen en ook een
2.5 HEV, een volwaardige hybride zonder mogelijkheid het accupakket te laden via een kabel. De Ford Kuga trad in AutoWeek al aan tegen PHEV-pionier Mitsubishi Outlander, die je nog altijd kunt krijgen. Het lijkt erop dat Ford bij de prijsstelling van de Kuga goed heeft gekeken naar die Japanse SUV, want de prijzen van de plug-in Kuga beginnen bij zo’n € 36.000, iets hoger dan het startbedrag voor de Mitsubishi Outlander, maar een stuk minder dan wat Peugeot voor een 3008 met PHEV-techniek vraagt. Er is nog een merk waarnaar ze bij Ford keken. Voorin liggen een 152 pk benzinemotor en een 130 pk elektromotor, die samen voor de aandrijving zorgen. Die benzinemotor is een 2,5-liter viercilinder die werkt volgens het superefficiënte Atkinson-principe. Die aanpak gebruikt Toyota voor de grotere hybrides, zoals de RAV4. Volgens opgave zou het 14,4 kWh- accupakket genoeg elektriciteit kunnen bevatten om tot 56 kilometer elektrisch te kunnen rijden. In de 3008 bedraagt de capaciteit 13,2 kWh, wat 50 kilometer reikwijdte zou moeten opleveren.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €1,49. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Koop artikel €1,49

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Peugeot 3008 vs. Ford Kuga - Dubbeltest

Groen en gretig voor een goed gemiddelde

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,49.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Peugeot 3008 vs. Ford Kuga - Dubbeltest

Groen en gretig voor een goed gemiddelde

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Arval
Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (5D/CVT)
€ 591
 
Alphabet
Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (5D/CVT)
€ 669
 

Gerelateerde forumtopics