Test: Ford Fiesta - Kia Rio - Mazda 2 - Opel Corsa - Renault Clio - Seat Ibiza - Suzuki Swift

Compact kampioenschap

AutoWeek 33 magazine 2017 Multitest Ford Fiesta Se
AutoWeek 33 2017
AutoWeek 33 2017

Je leest het in AutoWeek 33 2017

Inmiddels ligt de tijd dat auto's uit het B-segment vooral bedoeld waren om goedkoop van A naar B te komen wel achter ons. Kijk maar naar de nieuwe Seat Ibiza en Ford Fiesta, die allebei alles bieden wat je maar kan wensen, alleen in een kleine verpakking. Dat moet ook, want inmiddels is het segment aan alle kanten bezet door kleine kampioenen.

In je laatste maanden nog tot de top-3 van bestverkopende modellen in je segment behoren is niet voor veel auto's weggelegd. De vorige Fiesta lukte dit echter wel. Mooi voor Ford, maar tegelijkertijd een probleem. Hoe vervang je namelijk een model dat na een carrière van negen jaar nog altijd niet uit de belangstelling verdwijnt? Antwoord: door er weinig aan te veranderen. Dat heeft Ford gedaan, want eigenlijk heeft het alleen de zwakke punten van de vorige generatie aangepakt en zijn de elementen die wél goed waren gehandhaafd.

Zelfs met een klein beetje kennis van zaken weet je dan dat het laatste vooral het onderstel betreft. Daarmee onderscheidt de Fiesta zich nog altijd ten opzichte van alle concurrenten. Het compromis tussen een fatsoenlijke veerweg en een zeer doortastende demping blijft het speerpunt van de Fiesta. Plankhard is hij absoluut niet, maar omdat de demping de beweging van de vrij stevige veren heel snel wegfiltert, ligt de koets buitengewoon stabiel. Tegelijkertijd kun je de Ford door licht te provoceren helemaal naar je hand zetten. Een beetje gas los en de neus draait naar binnen, wat gas erbij en je rijdt in een wijdere lijn. De directe en voorspelbare besturing maakt de binding tussen auto en bestuurder compleet. Algauw wordt het rijden een spelletje. Leuk voor enthousiaste bestuurders en dankzij het acceptabele comfort niet vervelend voor wie er niet op zit te wachten. Dit blijft het beste onderstel uit het B-segment. En dan is dit nog niet eens een Fiesta ST-Line.

ECOBOOST

Motorisch veranderde er niet veel. De beste verkoopcijfers worden daarom vooral van de 1.0 EcoBoost verwacht. Vooralsnog is die er alleen met 100 pk en 170 Nm, later komt hij er ook met 125 en 140 pk. Dankzij het forse koppel voldoet de driepitter met 100 pk echter ook goed. Althans, diens prestaties, want de kleine motor kan zijn oneven cilinderaantal niet zo goed verhullen als sommige concurrenten. Met name in de hogere drie versnellingen bromt en vibreert de EcoBoost-motor net wat te veel. Over de handgeschakelde zesbak zijn er geen klachten; hij schakelt gemakkelijk en met veel gevoel. Al met al een keurige aandrijflijn, maar sinds zijn lancering is de EcoBoost-driecilinder wel ingehaald door de rest van het segment.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum