Ford Fiesta 1.3i Laurent David (1994)
Modieuze veteraan
In afwachting van een volledig vernieuwde Fiesta die volgens de geruchten ergens in 1995 zijn opwachting zal maken, doet Ford zijn best om het huidige model in de vaart te houden. Zo kreeg het bekende koetsje nog een onderhuidse opknapbeurt die de veiligheid op hetzelfde peil bracht als Ford voor zijn nieuwste modellen voorschrijft. Bovendien kwam er standaard een airbag in het stuur en ook het comfort onderging nog wat verbetering. De buitenkant van de "94-er Fiesta bleef vrijwel ongewijzigd: slechts wie goed kijkt, ziet de buitenspiegels gladder uit de portierstijlen ontspruiten, de zijstrips vloeiender verlopen en de wieldeksels meer stroomlijn etaleren. Die minieme optische vernieuwing kon nog best een accentje gebruiken en daarom mocht tassenontwerper Laurent David er iets van zijn inspiratie op loslaten. Het resultaat is een stralend groen getinte Fiesta met eveneens in de kleur meegespoten bumpers en een bescheiden goudkleurig logootje op de achterkant. In het interieur blijft de invloed van de kunstenaar beperkt tot vloermatten met hetzelfde logo en een bijkleurende velours bekleding. De kroon op het werk is ten slotte een vijfdelige tassenset-plus-paraplu uit de collectie van de ontwerper, waarmee de aanschaf van een Fiesta Laurent David wordt beklonken.
Al met al is de op deze wijze aangeklede Fiesta toch wel een paar duizendjes duurder dan de Fiesta Flash, die minder pretenties heeft, maar over vrijwel dezelfde basisuitrusting beschikt. En wat dat betreft is de Laurent David maar karig bedeeld.
Sobere uitrusting
Bij Ford vinden ze dat vast ook, want de importeur had de testwagen bij voorbaat al voor ruim 3000 gulden aan accessoires voorzien. Dat waren onder meer elektrisch bediende zijruiten, centrale vergrendeling, een doorzichtig kanteldak en een airbag voor de bijrijder. Die vele ongevraagd aangebrachte extra"s doen in ieder geval vermoeden dat Ford de uitrusting van dit feestmodel ook wel wat sobertjes acht.
Het valt niet mee om die extra"s helemaal weg te denken, maar als de Fiesta Laurent David op zijn "kale" merites moet worden beoordeeld is het een vrolijk autootje, dat je graag mee uit rijden neemt voor niet al te lange tochtjes. Waarom niet al te lang? Niet vanwege het rij- en zitcomfort, want dat is voor een kleine vierzitter best goed verzorgd. En ook niet vanwege een tekort aan ruimte voor de reisbagage, want die is voor deze grootteklasse zelfs heel bevredigend. Nee, de belangrijkste reden waarom je met deze Fiesta liever niet uren lang op de grote weg wilt zitten, is het gebrek aan fut dat hem rond de kruissnelheid erg sloom maakt en het lawaai dat hij maakt als je een beetje wilt opschieten. De brave achtklepper met zijn mono-inspuiting is gewoon een beetje gedateerd; veel van zijn huidige concurrenten presteren flink wat meer, laten zich minder horen en zijn vaak nog zuiniger ook. Een andere reden is dat de niet-bekrachtigde stuurinrichting een variabele overbrenging bezit, die in het stadsverkeer en bij het parkeren verrassend licht gaat, maar op snelheid onprettig- wazig aanvoelt. Rechtuit rijdend met wat zijwind brengt dat onrust en in snelle, lange bochten geeft het een onzeker gevoel waar moeilijk aan valt te wennen. Toegegeven, echt gevaar levert het niet op, maar onder ontspannen rijden verstaan we toch iets anders.
Het is overigens bekend dat de Fiesta-uitvoeringen met stuurbekrachtiging veel minder met dit euvel behept zijn, dus die kan je voor het zeer redelijke bedrag van bijna 1000 gulden beter laten monteren. En voor de gezapige prestaties bestaat er ook al een remedie, want het Fiesta-assortiment kent sinds begin 1994 zowel een verbeterde 1.4 achtklepper als een 1.6 ZTEC-motor. En die kunnen er met 72, respectievelijk 90 pk heel wat beter de vaart in houden. Zulke ingrepen krikken het modieuze Laurent David-actiemodel overigens wel op tot een aanzienlijk hoger prijsniveau en het is de vraag of je dan nog wel verstandig bezig bent.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Fiesta 1.3i Laurent David |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.157 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.264 cc |
Maximaal vermogen | 44 kW / 60 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 101 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.743 mm / 1.606 mm / 1.325 mm |
Wielbasis | 2.443 mm |
Massa leeg | 844 kg |
Laadvermogen | 481 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 850 kg / 440 kg |
Banden | 155/70SR13Prijzen |
Topsnelheid | 153 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,5 s (fabrieksopgave: 14,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |