Fiat 600 50th Anniversary (2006)
Jarenvijftiggevoel
De Fiat Seicento is al sinds 1998 van de partij. Onlangs veranderde het merk de typeaanduiding in 600, als eerbetoon aan de oude 600 die vijftig jaar geleden zijn debuut maakte. Lichte aanpassingen en de speciale uitvoering, de 50th Anniversary, moeten voor nieuwe impulsen zorgen. Wij reden een opvallende versie met crèmekleurige lak en blauwe striping. In dit segment hoef je niet met een saai koetsje aan te komen zetten. In de 600 staat de voorruit dichtbij
en de afstand tot de passagier voorin wordt bijna als intiem ervaren. De Fiat 600 is het werk van Italianen, dat zie je zo. Lekker kleine bedieningselementen, 'n supercompact cockpitje, minipedaaltjes en een niet echt logische indeling. De buitenspiegeltjes hebben de afmetingen van make-upspiegels. Het interieur geeft toch geen uitgesproken kaal gevoel, ook al keert de kleur van de buitenkant hier terug op 't vele onafgedekte staal. Om het jarenvijftiggevoel van de oer-600 te benadrukken, zitten er crèmekleurige strips op het dashboard, en staat de merknaam groot op de stoelleuningen. Op de sprint van 0-100 km/h geeft de 600 het gevoel het vlotter te doen dan de 14,9 tellen die hij in werkelijkheid nodig heeft. Het 1.108 cc metende blokje met 54 pk draait graag toeren. Daardoor voelt de motor vlotter aan dan hij werkelijk is.
Raceschoenen
In de 600 kun je maar beter race-schoentjes aantrekken. Met lompe stappers trap je al gauw twee pedalen tegelijk in. De minuscule exemplaren zitten bovendien erg hoog. Eer het gas-pedaal de bodem heeft bereikt, heeft het een lange weg afgelegd. De pook maakt lange slagen, maar biedt wel veel gevoel. De besturing van de 600 is erg licht maar niet doods. De Fiat biedt een fijne zitpositie en het stuur staat op de juiste hoogte. Het meubilair oogt vrij iel. De zittingen zijn wel lang genoeg, maar de leuningen zijn nogal smal en zijdelingse steun ontbreekt.
Het lichtvoetige karakter van de Fiat geeft je het gevoel met een sneller autootje onderweg te zijn. In bochten helt hij fors en glijdt vlot over de voorwielen weg. Zo kan het ondanks het geringe vermogen voorkomen dat de voorwielen in bruusk genomen bochten doorspinnen.
De Fiat Seicento 50th Anniversary Edition is volgens Fiat bedoeld voor de liefhebber. Hij werd ter ere van 50 jaar Fiat 600 uitgebracht. Completer dan deze versie kun je 'm niet krijgen. Je herkent 'm aan de striping over de motorkap, flanken en het dak en de mist-lampen voor. Fiat biedt drie lakkleuren aan: blauw, groen of ivoor. Ook de wieldoppen zijn in de desbetreffende kleur gespoten. Ziet er best geinig uit. Verder heeft de 600 elektrische ruitbediening, stuurbekrachtiging en een gedeeld neerklapbare achterbank.
Overigens is de 600 pas aangepakt, ook onderhuids. De kooiconstructie werd verstevigd, balken in de portieren bieden meer zijdelingse bescherming en de Fiat-technici hebben zich nog eens over de kreukelzones gebogen. En omdat ze toch bezig waren, kreeg de 600 een verbeterde geluids-isolatie. Aardig wat wijzigingen, dus, voor een auto die nog maar twee jaar mee hoeft en al zo lang meeloopt.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | 600 50th Anniversary |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 7.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.108 cc |
Maximaal vermogen | 40 kW / 54 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 88 Nm bij 2.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 38 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.337 mm / 1.508 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.200 mm |
Massa leeg | 735 kg |
Laadvermogen | 415 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 400 kg / 200 kg |
Banden | 155/65TR13Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,9 s (fabrieksopgave: 14,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 7,1 s / 10,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 15,8 s / 24,4 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |