Fiat 500L
Het populaire broertje achterna
Het besluit om het retro-design van de Fiat 500 te adopteren voor de veel grotere 500L, heeft Fiat geen windeieren gelegd. Om de aandacht vast te houden kreeg de compacte MPV onlangs een subtiele make-over.
Toen de 500L in 2012 werd geïntroduceerd, was de auto het tweede lid van de 500-familie. Met de 500X, die in 2014 volgde, was het als trio compleet. Hiermee is een ware tweedeling ontstaan in het modellengamma van de Fiat, waarbij de retro-modellen worden aangevuld door nuchterder alternatieven in de vorm van de Panda, de Punto en sinds kort de Tipo. De vormgeving van de 'gewone' Fiat 500, die dit jaar z'n tiende verjaardag viert, blijkt uitzonderlijk goed houdbaar. Op een subtiele facelift in 2016 na is er niets aan het uiterlijk van de auto veranderd, hoewel Fiats retro-knallertje toch nog fris en bij de tijd oogt. Hetzelfde design toepassen op een grotere, veel praktischer gezinsauto, is een stuk lastiger. De 500L is zeker niet zo'n hartendief als de auto waarvan hij zijn naam en designtaal leent, maar toch weet ook deze 500 veel kopers te trekken. Fiat meldt trots dat de compacte MPV de populairste auto in zijn segment is, al speelt de opmars van de SUV daar waarschijnlijk ook een rol in. Om de aandacht vast te houden, krijgt de 500L nu een facelift die veel overeenkomsten vertoont met de opfrisbeurt van z'n driedeurs broertje.
Het bijzondere 'gaas' in de grille onderin de bumper en de dagrijlamp- en grootlichtunits die nu zijn voorzien van ledtechniek, hebben we eerder gezien. Ook de achterbumper is strakgetrokken. Aan de binnenzijde springen de verschillen met de 'oude' 500L nog meer in het oog. Het instrumentarium is optisch losgeweekt van de middenconsole, waarin zich nu een nieuw, 7-inch touchscreen bevindt. Het Uconnect-infotainmentsysteem, standaard vanaf de Lounge-uitvoering, is met Android Auto en Apple Carplay helemaal bij de tijd en reageert vlot op commando's. Ook het instrumentarium gaat op de schop: de tellers huizen vanaf nu in 'kokers' en worden bijgestaan door een kleurenscherm voor onder meer de boordcomputer. Samen met een nieuw stuurwiel zorgen de wijzigingen voor een interieur dat moderner oogt en zich prettiger laat bedienen.
Net als de buitenkant is het 500L binnenste wat volwassener dan dat van z'n kleine broer, maar de familieband is duidelijk zichtbaar. Opvallend is dat Fiat nog altijd een 'ouderwetse' sleutel hanteert, die gewoon in het contact moet worden gestoken. Ook als het gaat om veiligheidssystemen, kennen we modernere auto's: Autonomous City Brake is aanwezig, maar naar zaken als een rijbaanassistent of dodehoekwaarschuwing zoeken we tevergeefs.
Overzichtelijk
Aan de ruimte in de auto verandert niets, wat betekent dat dit nog altijd een sterk punt is van deze Fiat. De voorste stand van de verschuifbare achterbank is voor volwassenen niet aan te raden. Zet hem maar gerust in de achterste stand, dan blijft er nog meer dan genoeg bagageruimte over. Meer ruimte nodig? Dan is er een langere variant, die nu 'Wagon' heet (zie kader). Rijden in de 500L vergt weinig gewenning. De besturing is licht, de pook laat zich desnoods door één vinger naar het volgende verzet bewegen en de koppeling is erg
vergevingsgezind. Dankzij de hoge zit en het vele glas – de voorste raamstijlen zijn
bijzonder dun – is de overzichtelijkheid bovendien dik in orde, wat van deze Italiaan zeker in de stad een prettige auto maakt.
Ook het onderstel heeft een goedmoedig karakter en is comfortabel zonder week te zijn. Wie vaak lange ritten maakt, kan zich wellicht gaan ergeren aan de wat korte zittingen of het feit dat de armsteun in de deur zich nét te ver van het stuur bevindt. De 1.6 MultiJet die wij rijden, fungeert in de 500L als topdiesel. Door z'n prijsstelling, het Nederlandse belastingstelsel en het feit dat dit model meestal niet de eerste keus voor veelrijders is, speelt deze motor in Nederland een marginale rol. Jammer, want de viercilinder houdt zich prettig op de achtergrond en maakt van de 'grote' 500 een vlotte auto. Wel is het zaak altijd de juiste versnelling te kiezen, want van al te lage toerentallen is het blok niet gediend. Dat geldt nog veel meer voor de tweecilinder TwinAir-benzinemotor, die voor de meeste Nederlandse kopers een logischer keuze is.
De 500L staat vanaf deze zomer bij de Nederlandse dealers en is beschikbaar vanaf € 21.795. Onze versie, een 1.6 MultiJet in Lounge-uitvoering, kost in Nederland
€ 28.595. Fiat grijpt de facelift aan om wat wijzigingen aan te brengen in het leveringsgamma van de 500L. De extra lange zevenzitsvariant, die voorheen als 500L Living te boek stond, heet vanaf nu 500L Wagon. De versie met een grotere bodemspeling en stoere looks gaat niet meer als Trekking, maar als Cross door het leven. Het uitrustingsniveau Pop bestaat wegens gebrek aan belangstelling niet meer, waardoor de Popstar nu als instapper fungeert. Aan de prijs van die uitvoering verandert niets.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Ruim
- +Overzichtelijk en makkelijk in de omgang
- -Zitpositie niet optimaal
- -Weinig veiligheidssystemen leverbaar
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Fiat 500L Cross 1.4 T-Jet
Waarom de Denza Z9 GT geen Porsche-concurrent is
Test: Mitsubishi Outlander PHEV – Te laat op het PHEV-feestje?
Test: Opel Grandland 1.6 Turbo Plug-in Hybrid - Is deeltijdstekkeren een goed idee?
Test: Hyundai Ioniq 9 - op elke zitrij zit je ruim, groter dan Kia EV9 en zeer comfortabel
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.