Daihatsu Sirion 1.3 16V SR (2002)
Minder mag ook
In maart 2002 schreven we nog dat we het best opmerkelijk vonden dat Daihatsu de Sirion een minder gedurfd voorkomen gaf. Maar eerlijk is eerlijk, zo in het rood met de SR-trim beschikt de auto over een bekoorlijk neusje. De grote zwarte kippengaasgrille en de grote mistpitten geven hem een brutaal smoelwerk. Verder springen natuurlijk de grote koplampen in het oog die wel wat weg hebben van de Mercedes-Benz S-klasse of de Porsche Boxster van voor de facelift zo u wilt. Maar misschien draven we nu door. Als SR trekt de Daihatsu Sirion 1.3i echter meer bekijks dan je zou verwachten.
Sneller dan verwacht
Keer op keer vergissen andere automobilisten zich in de sprintcapaciteiten van dit felrode rakkertje. Dat komt misschien omdat je doorgaans in zo"n Daihatsu Sirion oudere mensen ziet rijden die vaak voor een eenliter driepitter kiezen. Maar dat geldt dus niet voor deze uitvoering!
Wie iets te enthousiast op het gas gaat staan trekt onherroepelijk met een hoop kabaal op. De voorwielen spinnen snel, daarbij vette rubberstrepen op het asfalt achterlatend en de viercilindermotor loeit dat het een lieve lust is. Stel je voor: in de tweede versnelling haalt "ie precies 100 km/h. Dat soort waarden is meestal voorbehouden aan pure sportwagens. 100 in z"n twee! Het snelst deden we de sprint van nul naar honderd in 9,7 seconden, gemiddeld kwamen we uit op een nog altijd verdienstelijke 9,9 tellen. Maar bij de manier waarop de Sirion dat doet, vraag je je af hoe lang zo"n auto meegaat.
Betrouwbaar
Ongetwijfeld erg lang, want de Japanners hebben natuurlijk een uitstekende reputatie op het gebied van betrouwbaarheid, maar die herrie die in het interieur dringt! Dat is toch niet helemaal meer van deze tijd. Kan echt niet meer, hoor, Daihatsu! Ondanks dat hebben we de Sirion-krachtbron bovengemiddeld vaak tot het uiterste getest, daarbij scoort de Sirion 1.3 16V SR toch een keurig gemiddeld verbruik van 1 op 13,7. Gelukkig laat de de "Dai" zich ook rustig rijden, wie niet boven de 3.000 toeren komt, trekt heel normaal op en komt goed met het overige verkeer mee. Dan haal je makkelijk 1 op 15 en zelfs zuiniger.
Serieus snel
In de eerste drie versnellingen is de Sirion serieus snel, in vier en vijf lijkt de gang er echter uit. Die overbrengingen zijn duidelijk langer. Over schakelen gesproken: het kan snel, al verloopt het niet soepel. De pook voelt niet stevig aan en laat zich ook in een verzet heen en weer bewegen. Al moet je daar natuurlijk met je handen vanaf blijven als "ie in een versnelling staat.
Het onderstel heeft vaak moeite de 102 paardenkrachten op de weg te zetten, in een bocht slipt het binnenste wiel snel door. Bovendien werken voor- en achterkant van de auto in curves matig samen. De neus wil rechtdoor, de achterkant wil omkomen, de auto is duidelijk niet gemaakt om hard te rijden. Doe je dat toch, dan is spektakel gegarandeerd, maar het maakt de auto bij lange na geen hete hatchback. Het onderstel is nog te veel op comfort afgestemd en reageert gehorig op oneffenheden in het wegdek. De besturing is sterk bekrachtigd en vaag in de rechtuitstand, lichte stuurbewegingen hebben dan nauwelijks gevolg.
Het nieuwe dashboard oogt strakker dan het dash van voor de facelift. De 1.3-uitvoeringen hebben een lichtgrijze middenconsole met grote knoppen die uitstekend binnen handbereik liggen. Verder heeft de SR alles aan boord wat je maar kan wensen in deze klasse. Bijvoorbeeld airconditioning, bekerhouders en zelfs elektrisch bedienbare ramen achterin. Voorin zit je als bestuurder en voorpassagier behoorlijk ruim, achterin zitten de passagiers met hun benen tegen de voorstoelen en met het hoofd dicht bij het dak. Maar ze hebben wel weer hoofdsteunen, en dat kun je niet in iedere kleine auto zeggen. Moet er ook nog bagage mee dan is er de 257 liter grote bagageruimte.
Conclusie
Leuk hoor, zo"n rappe Daihatsu Sirion. Maar de auto leent zich niet voor het snelle werk. Voor het dagelijks verkeer moet je ook met een 1.0 goed uit de voet kunnen komen. Wie een écht stadsracertje wil, kan beter doorsparen voor een Toyota Yaris T-Sport.
Signalement
Merk | Daihatsu |
---|---|
Model | Sirion 1.3 16V SR |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.199 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.298 cc |
Maximaal vermogen | 75 kW / 102 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 120 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.675 mm / 1.595 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 2.345 mm |
Massa leeg | 850 kg |
Laadvermogen | 470 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 950 kg / 350 kg |
Banden | 165/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s (fabrieksopgave: 9,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,0 s / 18,7 s |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 154 g/km |
Lees ook
Test: Lynk & Co 08 – Plug-in hybrid met 200 km elektrisch bereik
Test: Porsche 911 Carrera S – Net dat schepje erbovenop, gewoon lekker
Test: MG S5 EV – Opvolger ZS ontstijgt nog niet de middelmaat
Test: VinFast VF6 – Alle begin is moeilijk
Dit is Jacob, de oudste Volvo, die nog steeds rolt... En dat is toch moeilijk!
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.