Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT (2006)

Knuffelautootje

Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT
Bij zijn introductie in 2004 stonden de sterren aan-vankelijk ongunstig voor de Daihatsu Copen, want hij was er alleen met het stuur aan de rechterkant. De bijna vergeten handtas-roadster is inmiddels linksgestuurd leverbaar, en daarmee door z'n schepper ternauwernood aan de vergetelheid onttrokken.

De kleine rakker doet nog het meest denken aan Britse roadsters uit de jaren zestig als de Austin Healey Sprite. Maar wie goed kijkt, ziet bijvoorbeeld ook een vleugje Audi TT in het lijnenspel van het Japannertje. De Copen is nog geen drieenhalve
meter lang, krap 1,3 meter hoog en anderhalve meter breed. Dat het een kleintje is, dat zul je weten. Wanneer je ernaast staat, en het dak is gesloten, vraag je je af hoe je in hemelsnaam achter het stuur moet komen. Als je eenmaal
lekker sportief laag in de kleurige stoeltjes zit, zijn de meeste problemen uit de wereld. De bestuurdersstoel kan ver genoeg naar achteren zodat het je aan beenruimte niet ontbreekt. Wel wil het stuurwiel snel in de weg zitten, want het priemt vrij ver het dashboard uit en staat iets te dicht op de bestuurder. Maar al moet je behoorlijk inschikken, je vergeeft de Copen vrijwel alles, omdat het zo'n geinig ding is. Een voordeel van het kleine passagierscompartiment is overigens wel dat het dakje maar een korte weg te overbruggen heeft. Hierdoor zit de voorruitstijl niet in de weg bij 't instappen.
En met het dak neergeklapt verdwijnt een belangrijk nadeel als sneeuw voor de zon; de hoofdruimte wordt oneindig. Er is wel een beetje handwerk vereist om de kap te openen; twee klemmen fixeren het dak aan de voorruit. Nadat je die hebt losgemaakt, kun je het dak elektrisch inklappen. Mits de bagageruimte helemaal leeg is, tenminste. Er mag werkelijk niets meer in de kofferbak liggen, of het dak weigert zich terug te trekken. Ergo, als je het dak van de Copen opent, heb je nergens, maar dan ook helemaal nergens meer ruimte voor je bagage. Ja, op de bijrijdersstoel, maar dan kun je weer geen passagier mee-nemen.


Aaibaar
De Copen toont zich verrassend direct en rondt curves tot op hoge snelheid neutraal.
Het stuurwiel geeft veel info over wat er onder de wielen gebeurt en je zit dicht boven het asfalt; lekker racy. Hij mag dan met z'n 1,3-litermotor van 87 pk niet de beste papieren hebben wat betreft spierballen, hij weegt ook slechts 850 kilogram.
De cockpit ziet er overzichtelijk uit, met drie ronde meters recht achter het stuurwiel.
Ook het middendeel is niet gecompliceerd, met het audiosysteem hoog geplaatst zodat de bedienings-knoppen voor het verwarmings- en ventilatiesysteem niet te laag in het dashboard zitten. Wat je nodig hebt, zit op of aan de auto. In z'n basisgedaante komt de Copen het beste tot z'n recht, want zo'n roadstertje mag immers spartaans zijn. De Daihatsu Copen heeft het aaibare dat vrouwen zeker zal aanspreken, maar of ze ook zo gecharmeerd zullen zijn van z'n spartaanse karakter, moet nog blijken. En hoe gecharmeerd wij ook zijn van z'n roadster-uiterlijk en weggedrag, praktisch is 'ie natuurlijk niet. En dat is precies z'n achilleshiel, want het hand in hand gaan van fun en praktische bruikbaarheid is juist het sterke punt van andere coupé-cabrio's op de markt.

Signalement

Merk Daihatsu
Model Copen Roadster 1.3 16V DVVT
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 21.999

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.298 cc
Maximaal vermogen 64 kW / 87 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 120 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.395 mm / 1.475 mm / 1.245 mm
Wielbasis 2.225 mm
Massa leeg 850 kg
Laadvermogen 190 kg
Banden165/50R15Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s (fabrieksopgave: 9,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,5 s / 7,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,8 s / 12,0 s
Brandstofverbruik 6,0 l/100km
CO2-uitstoot 140 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum