Daihatsu Charade 1.3 XTi (1997)

Blijven lachen...

Daihatsu Charade 1.3i 16V XTI
Met een glimlach van koplamp tot koplamp komt de nieuwe Daihatsu Charade op ons af. Maar behalve het vrolijke gezicht is er weinig veranderd. Daarom de vraag: heeft de Charade toch genoeg in huis om ons vrolijk te maken?

Je herkent de huidige Charade voornamelijk aan zijn nieuwe neus. Niet alleen de grille is anders, ook de koplampen en de bumper profiteren van de vernieuwingsdrang van de Daihatsu- stilisten. Evenals de voorbumper heeft ook het exemplaar achter een iets andere vorm gekregen. Samen zorgen ze er voor dat de Charade drie centimeter langer is dan zijn voorganger, maar verder zijn essentiële maten als hoogte, breedte en wielbasis ongewijzigd ten opzichte van het model dat sinds eind '93 op de markt is. Kortom: een geslaagde face-lift.
Ook de techniek van de Charade is bekend. Onder de kap zit nog steeds de 1,3-liter zestienklepper met één bovenliggende nokkenas. Dat is trouwens de enig overgebleven motor voor de Charade; de 105 pk sterke 1.6 is al eerder verdwenen. De 1.3 motor weet niet minder dan 84 pk bij 6500 tpm te genereren, maar het maximale koppel blijft steken bij 105 Nm. En om die 105 Nm te bereiken, moet je ook nog eens 5000 tpm draaien. Dat belooft niet veel goeds voor de souplesse van de motor en inderdaad, de tussenacceleraties zijn zeer matig: 80-120 in vier duurt al 15,3 seconden en in vijf doe je over dezelfde oefening 21,1 s. Geen auto om een caravan achter te hangen.
Om de gang er in te houden, moet je flink toeren maken en (dus) vaak schakelen. Nu draait de zestienklepper z'n toeren met graagte, maar die welwillendheid gaat gepaard met een onacceptabele hoeveelheid herrie: 72 dB bij 100 en 75,5 dB bij 120 km/h. Waarschijnlijk is die geluidsoverlast ten dele te wijten aan de brede 14-inch wiel-band-combinatie (f 2700 extra) die Daihatsu had gemonteerd in plaats van de standaard 13-inch, maar ook de wind blaast letterlijk een stevig deuntje mee. Jammer dat Daihatsu de face-lift niet heeft gebruikt om ook de geluidsisolatie te verbeteren. Drie jaar geleden vonden we de Charade al luidruchtig en sindsdien is er niets verbeterd. Da's bij de concurrentie wel anders...

Rijden: oké

Op het punt weggedrag is er weinig op de Charade aan te merken. Je wordt hoogstens geconfronteerd met behoorlijk wat onderstuur als je er eens 'voor gaat zitten', maar hij verrast je niet met gemene reacties 'van achteren' als je van het gas gaat om dat schuiven over de voorwielen op te vangen. Een niets-aan-de-hand-weggedrag waarmee iedereen uit de voeten kan. De vering is aan de stugge kant, maar daar zullen weinig klachten over komen als alles gaat zoals Daihatsu dat wenst: in de Charade-folder staan op bijna elke pagina jonge mensen en die hebben vaak een voorkeur voor 'stevig'. En ja hoor, we hebben d'r weer een: zo'n ouderwets lekker schakelende Japanse bak: klik-klik én een sterk punt voor de Charade genoteerd.
Het belangrijkste comfortprobleem van de Charade is zijn geluidsniveau, maar helaas zijn er nog een paar kritiekpuntjes. De stoelen bijvoorbeeld. We betrapten ons er op dat we al vrij snel gingen verzitten: het meubilair verleent geen optimale steun. De bekleding van de stoelen ziet er overigens wel fris en vrolijk uit, maar het is jammer dat de portieren niet ook zo'n stukje stof hebben meegekregen. Je kijkt slechts tegen niet al te fraaie kunststof aan.
Het dashboard kennen we uit de modellen vanaf eind '93: ongewijzigd dus. Hoefde ook niet zo nodig, want de overzichtelijkheid is in orde. Dat geldt niet voor het klokje: bij de minste of geringste lichtinval is het digitale uurwerkje niet meer afleesbaar.
De uitrusting van de Charade XTI vertoont een paar eigenaardigheden. Zo zijn elektrisch verstelbare spiegels in deze klasse een verrassing, maar aan de andere kant is het niet monteren van een zoemertje-voor-vergeten-verlichting een prachtvoorbeeld van verkeerde zuinigheid.
Voor veiligheidsvoorzieningen als ABS of airbag dient flink in de buidel te worden getast. Het is overigens zeer merkwaardig dat ABS níet leverbaar is in combinatie met een airbag én/of automaat. Je hebt dus de keus: voorkom ik de botsing met hulp van ABS óf reken ik op de airbag als die botsing (door het ontbreken van ABS) onvermijdelijk is... Airco is ook niet leverbaar in combinatie met ABS, maar dan hou je in noodsituaties wél je hoofd koel.

Signalement

Merk Daihatsu
Model Charade 1.3 XTi
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 10.707

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.295 cc
Maximaal vermogen 62 kW / 84 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 105 Nm bij 5.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.780 mm / 1.620 mm / 1.390 mm
Wielbasis 2.395 mm
Massa leeg 818 kg
Laadvermogen 532 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 700 kg / 400 kg
Banden165/70SR13Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,1 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 15,3 s / 21,1 s
Brandstofverbruik 6,8 l/100km
CO2-uitstoot 162 g/km