Daihatsu Charade 1.3 XTi (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Charade 1.3 XTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 104.300 km |
KM-stand laatst | 127.200 km |
leuke 2e auto
- 110.381 km
In het voorjaar deze Charade gekocht als 2e auto, voor het woon-werk verkeer.
Tijdens aankoop is de Charade de brug op geweest voor een aankoopkeuring. Helaas apk afkeur door een afgebroken handgreep, maar toch de auto gekocht ivm de lage km-stand en goed onderhouden lak (in garage gestaan).
Na aankoop een handgreep besteld en nog een deurvanger.
Verder de achterste wielkasten schoongemaakt en de roest behandeld (was niet veel) en alles in de verse tectyl gesmeerd.
ook moest er een nieuwe einddemper op, aangezien de oude bij de flens bijna doorgerot was.
De auto rijd goed, al maaktie wel wat meer herrie op de snelweg (in vergelijking tot de starlet).
Voor het stadsverkeer is het geluidsniveau voldoende, maar niet storend aanwezig. Wanneer je accelereerd hoor je het torretje wel.
De draaicirkel is erg klein, wat natuurlijk erg makkelijk is in de stad.
Motortje doet het goed, en heeft bovenin het toerengebied voldoende vermogen. onderin valt het tegen, dus voor vlot en veilig inhalen op de snelweg, terug naar 4. in z'n 5 lukt het ook wel.
Via via nieuwe 15' velgen met banden gekocht voor de zomer en de redelijk versleten 13'wieltjes voor de winter bewaard. momenteel zitten de 13'wielen er onder met verse winterbanden.
Verbruik gemiddeld 1:14 op de winterwielen en 1:13 met de brede zomerbanden.
dapper kleintje...
- 114.200 km
De winterse omstandigheden hebben geen problemen opgeleverd voor dit kleine karretje, hoefde maar 1 keer slotontdooier te gebruiken, en dat was na ingesneeuwd te zijn.
De deurrubbers heb ik voor de winter ook nog even ingevet.
Winterbandjes functioneren uitstekend, de meeste mensen staan je raar aan te kijken, en waar hun strandden ging de Char gewoon door...
Ook met ijzel en veel sneeuwval nog naar schiphol op en neer geweest, 3 volwassenen in de auto en 2 grote + 2 kleine koffers (dus 1 deel v/d achterbank plat) auto zo goed als aan z'n merk afgeveerd, en rustig rijdend toch veilig thuisgekomen.
Heb vorige week 200ml olie bijgevuld, peil staat nu weer op maximaal.
APK
- 119.022 km
de Char houdt het goed uit, alleen gisteren startten maar 3 van de 4 cilinders, na een paar keer gas geven werd de 4e ook wakker.
net de bougies nagekeken maar geen bijzonderheden. Volgende week op voor de apk, wordt vervolgd....
119602km.... APK zonder op- of aanmerkingen doorlopen, zelfs met de steekproef waar ik abonnement op scijn te hebben...haha
saai
- 124.964 km
Eigenlijk niks bijzonders te melden, het kleine dappere Daihatsu'tje rijdt maar door, helaas tot 2 keer toe een achterlampje gesneuveld (dezelfde).
Verder ondertussen de winterbandjes weer vervangen door de bredere zomerbandjes, dus het stuurt weer als een kart, ondanks dat de Charade nogsteeds overhelt in de bochten, best wel een komisch gezicht.
Het verbruik is ongewijzigd 1:13.
opvolger gezocht en gevonden
- 127.200 km
langzaamaan eens gaan kijken naar een opvolger voor de betrouwbare Charade. Liefst dit keer een 5 deurs en met airco. een paar weekjes later zomaar ineens tegen een potentiele opvolger aangelopen, en de deal gesloten, een Suzuki Swift 1,5 5drs Exclusive
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Daihatsu Charade 1.3 XTi (1997)

Met 6.000 euro op zoek naar een occasion uit de budgethoek

Toyota krijgt nieuwe stadsauto van Daihatsu

Daihatsu Charade (1987) - Liefhebber Gezocht

Achteruitkijkspiegel - 'Volvo en Polestar lijken toch nog te veel op elkaar'

Lezersreacties (0)
Reageren