Citroen Xantia Break 2.0i 16V SX (1997)

Pakezel met volume

Citroen Xantia Break 2.0 16V SX
Met de Break-uitvoering van de Xantia heeft Citroën nu drie stationcars in zijn programma. De Xantia vult het gat tussen ZX Break en XM Break. Waardoor Citroën nu werkelijk voor ieder wat wils heeft.

Van de Xantia Break heeft Citroën weer iets heel moois gemaakt. In tegenstelling tot de Breaks van de ZX en XM heeft Citroën de achterportieren van de Xantia danig aangepast. In vergelijking met de hatchback werd de Break 22 centimeter langer en voorzien van een uiterst smaakvol gestileerde koets. Met name het wipje in het achterportier geeft hem iets spannends. De nieuwe achterklep, die doorloopt tot in de achterbumper, heeft Citroën vervaardigd van kunststof. Desondanks voelt hij behoorlijk zwaar aan. Over één ding hoeven we niet te twijfelen: de Xantia Break is gewoon de mooiste stationcar in zijn klasse.
Maar ook een van de meest volumineuze. Onder het afdekzeiltje is er achterin al meer dan genoeg ruimte voor zes koffers, maar met de bank neergeklapt kom je bijna aan de 1700 liter inhoud tot het dak. Door het hydractieve veersysteem kun je de hoogte van het koetswerk boven de weg variëren en daarmee ook de hoogte van de laadvloer. Als je zware spullen gaat uitladen, zet je hem in de hoogste stand: je hoeft de bagage dan nauwelijks omhoog te tillen. In de laagste stand schuif je zware voorwerpen makkelijk van of op een karretje. Doorzakken bij zware lading doet de Citroën ook niet omdat het veersysteem automatisch zorgt voor een constante rijhoogte. Een ander voordeel is de zeer compacte wielophanging van de Xantia: er is nauwelijks sprake van inspringende wielkasten in de laadruimte. Hij is voorzien van een kleine, harde hoedenplank, waar het afdekzeiltje aan vast zit. De achterbank kan in ongelijke delen worden neergeklapt en is ook voorzien van in hoogte verstelbare hoofdsteunen.

Royale ruimte
Zoals gebruikelijk in stationcars is de hoofdruimte achterin ruim. Een 1,80 meter lange volwassene heeft nog drie centimeter speling met de hemelbekleding. De Citroën biedt ook centimeters vrije knieruimte. Voorin is er ruim voldoende bewegingsvrijheid. De bestuurdersstoel is met een hefboompje in hoogte te verstellen. De Xantia heeft aanmerkelijk betere stoelen dan vroeger: de zitting is langer en iets vlakker geworden. We zijn echter nog niet helemaal tevreden over de vorm van de rugleuning.
Citroën zou Citroën niet zijn als de Break niet wat afwijkende zaken zou hebben. Neem nou het dashboard. Het grote handvat rechts op het dashboard roept herinneringen op aan vierwielaangedreven 'ridders van de bagger'. Ook het deel van het dashboard achter het stuur ziet er anders uit dan de doorsnee: het is rechthoekiger dan we gewend zijn. Over het overzicht hebben we geen klachten en bergruimte voor klein grut biedt de Xantia genoeg. Het airbagstuur is standaard.
Om een beetje vooruit te komen, was de testauto voorzien van een tweeliter motor met zestien kleppen. Citroën gebruikt de motor die we kennen uit grote broer XM en uit de 605 van concerngenoot Peugeot. In deze Xantia voldeed hij prima: soepel genoeg en vrij stil. Als je goed oplet, merk je dat de trekkracht bij 3000 toeren met een sprongetje stijgt. Met 132 pk vermogen maakt hij de Xantia tot een vlotte reiswagen waarin het plezierig kruisen is met zo'n 150 km/h. Toch vallen de prestaties wat tegen. De motor gaat redelijk zuinig met brandstof om. Hij past goed bij het karakter van een comfortabele reiswagen. Ook het bescheiden windgeruis levert een positieve bijdrage aan het comfort.
Het weggedrag behoort tot de top in deze klasse. Uiteraard profiteert de Xantia van zijn geweldige hydractieve veersysteem dat hem scherp sturend de bocht door laat gaan. Voor het echte snelle werk kun je de vering op de sportieve stand zetten. Het 'vliegend-tapijtcomfort' is imponerend. Het is net of alle wegen opnieuw zijn geasfalteerd als je er met de Citroën overheen komt. Als je over een richel rijdt, hoor je weliswaar een flinke klap, maar je voelt vrijwel niets.
Remmen doet hij goed en het systeem is netjes te doseren. Wel moet je wennen aan de directheid van het pedaal. ABS moet extra worden besteld.

Conclusie
De Citroën is met zo'n 46 mille sinds kort even duur als de 5- deurs. Dat heeft z'n concurrentiepositie dusdanig verbeterd, zodat de Break nu ook financieel heel aantrekkelijk is.

Signalement

Merk Citroen
Model Xantia Break 2.0i 16V SX
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 20.869

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 99 kW / 135 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 180 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.660 mm / 1.755 mm / 1.416 mm
Wielbasis 2.740 mm
Massa leeg 1.327 kg
Laadvermogen 633 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 713 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 198 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 10,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 9,4 l/100km