Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Citroën SpaceTourer

MPV voor professionals

28
Citroën SpaceTourer
Citroën SpaceTourerCitroën SpaceTourerCitroën SpaceTourerCitroën SpaceTourerCitroën SpaceTourerCitroën SpaceTourerCitroën SpaceTourerCitroën SpaceTourerCitroën SpaceTourer
  • Damiaan Hage
  • Eerste rijtest
14 mei 2017 om 09:41
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 16 2017
AutoWeek 16 2017

Je leest het in AutoWeek 16 2017

Een Citroën Grand C4 Picasso is een fantastisch ruime auto voor een gezin. Meer heeft een middelgroot huishouden niet nodig. Wanneer je echter professioneel mensen van A naar B brengt, heb je wel iets anders nodig, zoals een Citroën SpaceTourer.

Autofabrikanten zoeken elkaar graag op als het gaat om kostenbesparing en zeker in de bedrijfsautowereld is dat heel normaal. De verkochte aantallen zijn lager, dus een partner om de kosten mee te delen is altijd fijn. Zo werkt PSA samen met Toyota aan een bestelautoserie die als Toyota ProAce, Peugeot Expert en Citroën Jumpy de weg op gaat, maar alle drie hebben ze ook versies op geel kenteken met zes, zeven of acht zitplaatsen. Bij Citroën heet hij dan ineens SpaceTourer. Dit soort auto's vindt zijn weg meestal niet naar de gewone consument, maar wel naar hotels of bedrijven die in een shuttleservice voorzien.

Wanneer je als chauffeur aan het werk wordt gezet op een SpaceTourer heeft je baas het niet slecht met je voor. Tenminste, dat geldt in elk geval voor de uitvoering die wij reden: de 150 pk sterke 2,0-literdiesel in het stompe neusje, een handbak, de middellange uitvoering (nog altijd 4,95 meter lang) en de achtpersoons Businessuitvoering. Uit deze opsomming blijkt dus dat de combinatiemogelijkheden eindeloos zijn. Er zijn namelijk vier dieselmotoren, drie lengtes en drie uitrustingen verkrijgbaar, dus hij is redelijk op maat te maken. De chauffeur zit op een uitstekende stoel, waarop het urenlang is uit te houden. Je zit redelijk hoog en hebt dus mooi zicht op het verkeer. Het stuur ligt redelijk vlak voor je; daar moet je wel een beetje van houden. De handbak schakelt soepel, veel soepeler dan je zou verwachten als je die knoeperd van een pookknop voor het eerst vastpakt. Die lijkt gemaakt om desnoods zonder koppeling met geweld door de versnellingen te trekken. Het veercomfort is goed, zoals je van een Franse auto mag verwachten. Alleen op korte oneffenheden verraadt hij soms zijn bestelautowortels. Dan is hij wel eens wat stuiterig.


SCHUIFDEUR

Qua motor zitten we ook in de subtop. Er is een 1,6-liter die naar keuze 95 of 115 pk levert of een 2,0-liter die 150 of 180 pk produceert. Wij hebben de voorlaatste en het is logisch dat met 370 Nm koppel bij 2.000 omwentelingen per minuut de Space- Tourer heerlijk soepel is. Dat wil trouwens niet zeggen snél. Maar goed, het lijkt voor auto's met dit gebruiksdoel ook niet heel boeiend of de acceleratie van nul naar honderd in 10, 12 of 16 seconden verloopt. Wat wel telt, is of je gasten comfortabel van A naar B gaan. En of het nu een ritje is van een paar kilometer of van duizend (we probeerden het beide), de Citroën biedt veel reiscomfort. Het geluidsniveau in de auto blijft binnen de perken en de stoelen zitten goed. Achterin zijn ze niet verstelbaar, dus op een lange rit even achterover leunen, is er niet bij.

De tweede en derde zitrij bieden ongeveer evenveel zitruimte en omdat de auto best breed is (1,92 meter zonder spiegels) zit je met z'n drieën wel knus op elkaar, zonder dat het benauwd wordt. De SpaceTourer heeft alleen aan de rechterkant een schuifdeur, maar voor € 484 krijg je er links ook één. De bagageruimte is een bespreekpuntje. Zou je alle acht stoelen vullen met mensen die elk een koffer meebrengen, dan heb je een probleem wanneer je de M-versie hebt, zoals wij. De XL is 30 centimeter langer en die lengte komt geheel ten goede aan de bagageruimte. De tweede en derde zitrij kun je simpel uit de auto halen, zodat je de SpaceTourer in een handomdraai in een bestelauto verandert. Optioneel worden die zitrijen deelbaar geleverd, dan kun je dus ook losse stoelen eruit halen.

Als alternatief voor de MPV is de SpaceTourer best duur. De auto die wij reden, was inclusief opties een kleine € 60.000. Voor € 15.000 tot € 20.000 minder heb je een heel complete Grand C4 Picasso, die als gezinsauto veel nuttiger is. Maar voor het professioneel vervoeren van volwassen passagiers heb je echt een auto als deze nodig. En hij rijdt ook nog eens heel fatsoenlijk.

  • Houd me op de hoogte over de Citroën Jumpy
Citroën Citroën Jumpy

Uitgelicht aanbod

    Citroën Jumpy 1.6HDI Airco Apk tot 15-10-2022!

    Citroën Jumpy 1.6HDI Airco Apk tot 15-10-2022!

    • 2011
    • 153.279 km

    € 5.264

    Citroën Jumpy 1.6 BlueHDI 95 Cl M L2 EX BTW / NAVIGATIE / TREKHAAK / AIRCO

    Citroën Jumpy 1.6 BlueHDI 95 Cl M L2 EX BTW / NAVIGATIE / TREKHAAK / AIRCO

    • 2018
    • 133.469 km

    € 18.132

    Citroën Jumpy 2.0 BlueHDI 120 M Club | Airco | Cruise | PDC achter | Camera

    Citroën Jumpy 2.0 BlueHDI 120 M Club | Airco | Cruise | PDC achter | Camera

    • 2021
    • 15.613 km

    € 30.190

Meer Citroën Jumpy occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Citroën Jumpy/SpaceTourer, Opel Vivaro/Zafira, Peugeot Expert/Traveller, Toyota ProAce, Fiat Scudo/Ulysse

    91
    • 27 maart 2022

Lezersreacties (28) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën Jumpy specificaties
  • Citroën Jumpy occasions
  • Citroën Jumpy video's
Advies en informatie
  • Citroën Jumpy tests
  • Citroën Jumpy gebruikersreviews
  • Citroën Jumpy index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroën Jumpy 1.9d W3 (2001)

    Citroën Jumpy 1.9d W3 (2001)

    2
    • 2 mei 2014
  • Gebruikersreview
    Citroën Jumpy (2012)

    Citroën Jumpy (2012)

    3
    • 21 februari 2012
meer reviews
Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

73

Citroën heeft de C5 Aircross een tussentijdse update gegeven. En dat is niet alleen cosmetisch,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Citroën Type HG (2021) - In het Wild

    Citroën Type HG (2021) - In het Wild

    56
    • 4 februari 2022
  • Nieuws
    Citroën ë-Jumpy Hydrogen gepresenteerd

    Citroën ë-Jumpy Hydrogen gepresenteerd

    76
    • 3 juni 2021
  • Nieuws
    Citroën Jumpy als C-Series

    Citroën Jumpy als C-Series

    13
    • 16 februari 2021
  • Autotest
    Test: Citroën ë-Jumpy en Peugeot e-Expert

    Test: Citroën ë-Jumpy en Peugeot e-Expert

    48
    • 7 februari 2021
  • Nieuws
    PSA-drieling uitgeroepen tot 'International Van Of The Year'

    PSA-drieling uitgeroepen tot 'International...

    14
    • 17 december 2020
  • Nieuws
    Prijzen Citroën ë-Jumpy Combi en ë-Spacetourer bekend

    Prijzen Citroën ë-Jumpy Combi en ë-Spacetourer...

    5
    • 29 september 2020
  • Nieuws
    Citroën Type HG is klein broertje van retro-HY

    Citroën Type HG is klein broertje van retro-HY

    60
    • 21 september 2020
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht...

    • 26 juni 2022
  • Geen categorie
    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    44
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar Kever op tweede plek

    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar...

    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

    Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

    73
    • 10 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden