Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • Evasion

Citroen Evasion Turbo C.T. SX (1996)

Rijk geklede ruimte

Citroen Evasion Turbo C.T. SX (1996)
  • Autotest
6 september 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Aan de toenemende populariteit van ruimtewagens leveren Citroën, Peugeot, Fiat en Lancia hun bijdrage met eigen versies van één model. Bij Citroën is dat de Evasion, die in deze test hoog van de toren blaast.

Normaal gesproken zijn ruimtewagens in de eerste plaats bedoeld om er een flink aantal mensen makkelijk en snel mee naar hun bestemming te brengen. Bovendien zijn ze ook best geschikt om af en toe een vrachtje te vervoeren, maar in de praktijk werkt dat vaak anders. Dan worden ze hoofdzakelijk gebruikt als lekker ruime personenauto, die alleen in het weekend of bij speciale gelegenheden zijn bijzondere kwaliteiten mag tonen. Zoals een tochtje met de kinderen en hun aanhang naar de camping, met een stel collega's op bedrijfsbezoek en een ritje naar de bouwmarkt.
Weliswaar liggen de criteria voor zo'n kasteel op wielen duidelijk anders dan voor een Mini, maar het blijft toch een auto waarmee je in de drukke stad boodschappen doet, van huis naar je werk moet kunnen tuffen en af en toe met het hele gezin op familiebezoek wilt gaan. Het is duidelijk dat de forse Evasion zich voor het eerste doel minder goed leent, dat hij de tweede opgaaf moeiteloos vervult en dat hij voor de derde proeve met vlag en wimpel slaagt.
Vooral het comfort is natuurlijk onvergelijkbaar. Van geluidshinder heeft de Evasion geen weet, de zachte vering maakt van alle bestratingen een asfaltweg, de elektrisch verstelbare stoelen bieden een weelderige, zij het wat korte fauteuilzit, de bediening vergt slechts terloopse aandacht en de soepele reserves van de 147 pk sterke turbomotor laten zich vrijwel onbeperkt mobiliseren.
Voor al die weelde moet natuurlijk wel stevig in de beurs worden getast. In de geteste uitvoering moet de Evasion CT Turbo met zijn lederen bekleding, een volle slag draaibare 'Captain Chairs', twee zonnedaken en een vanaf het stuur regelbare CD-radio bijna een ton kosten. Dat is zo'n 40 mille duurder dan de eenvoudigste Evasion, die qua comfort en uitrusting nog altijd veel middenklassers naar de kroon steekt en het uiteraard met straatlengten wint als het op binnenruimte aankomt. Wie de CT kiest, wordt overigens ook geconfronteerd met nog een paar financiële bijkomstigheden, zoals de belasting over het gewicht van ruim 1500 kilo en het hoge benzineverbruik.
Want ondanks een vrij gunstige Cw-waarde is de luchtweerstand van de hoge koets met zijn aanzienlijke front-oppervlak niet kinderachtig en de gretig accelererende turbomotor vraagt voor het voortsleuren van zo'n gemotoriseerde huiskamer een forse slok Euro. Vergeleken met zijn concurrenten is de turbo-Evasion volgens de EG-cijfers nog een vrij rustige drinker, maar tijdens de testperiode werden we toch niet vrolijk van een gemiddeld verbruik van 1:7,4. Bij een rustige rijstijl behoort 1 op 9 ... 10 wellicht tot de mogelijkheden, maar wie daar gevoelig voor is, koopt beter geen turbo.

Vooruit, vooruit
Want die mooi gedempte, elastische krachtbron laat voortdurend merken dat hij vooruit wil, ook als je geen zin hebt om veelvuldig vooruit te reiken naar de uit het dashboard stekende, wat stug bewegende schakelpook. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de acceleratie van 80 naar 120, die in '4' en '5' maar een drietal seconden verschilt, terwijl de topsnelheid toch over de 190 km/h reikt.
Verrassend is ook de handelbaarheid van die grote bak: ondanks een ietwat beangstigend overhellen in snelle bochten blijft hij onverstoorbaar op koers en als je rekening houdt met de veerreacties laat hij zich heel geruststellend corrigeren. Tussen twee haakjes: de Evasion lijkt veel groter dan hij is, want afgezien van de hoogte bezit hij vrijwel dezelfde buitenmaten als een Xantia. Na gewenning prik je Citroëns busvoertuig net zo makkelijk in een parkeerhaventje als een willekeurige middenklasser.
Iedereen die een stukje meereed was hogelijk onder de indruk van de weelderige Franse ruimtemobiel met zijn zee‰n van ruimte, zijn prima toegankelijkheid via twee schuifdeuren (met een slimme blokkering om een openstaand benzineklepje niet af te hakken), zijn tot 'conferentiestand' draaibare zetels, zijn hoge reiscomfort en zijn imponerende prestaties.
Maar de vraag blijft of het de zonde waard is om zó veel te investeren in een aantal uitmuntende eigenschappen die de gemiddelde gebruiker slechts sporadisch zal benutten.

Signalement

Merk Citroen
Model Evasion Turbo C.T. SX
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 29.337

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 235 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.454 mm / 1.812 mm / 1.710 mm
Wielbasis 2.823 mm
Massa leeg 1.543 kg
Laadvermogen 797 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 750 kg
Banden205/65R15Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s (fabrieksopgave: 10,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 11,1 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Citroën Evasion
Citroën Citroën Evasion
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën Evasion specificaties
  • Citroën Evasion occasions
  • Citroën Evasion video's
Advies en informatie
  • Citroën Evasion tests
  • Citroën Evasion gebruikersreviews
  • Citroën Evasion index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroën Evasion 1.9 Turbo D X (1995)

    Citroën Evasion 1.9 Turbo D X (1995)

    • 8 april 2011
  • Gebruikersreview
    Citroën Evasion 2.0 HDI 16V Ligne Prestige (2000)

    Citroën Evasion 2.0 HDI 16V Ligne Prestige...

    • 14 september 2002
  • Gebruikersreview
    Citroën Evasion 2.0i X (1996)

    Citroën Evasion 2.0i X (1996)

    • 30 maart 2002
  • Gebruikersreview
    Citroën Evasion 1.9 Turbo D SX (1997)

    Citroën Evasion 1.9 Turbo D SX (1997)

    1
    • 19 maart 2002
meer reviews
Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

73

Citroën heeft de C5 Aircross een tussentijdse update gegeven. En dat is niet alleen cosmetisch,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De Tweeling: Fiat Ulysse, Lancia Zeta, Peugeot 806, Citroën Evasion

    De Tweeling: Fiat Ulysse, Lancia Zeta,...

    24
    • 22 september 2019
  • Citroen Evasion 2.0 16V HDI (2001) - Chrysler...

    • 26 juni 2001
Merk
Merk
  • Autotest
    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen - Eerste rijtest

    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen...

    95
    • 3 juli 2022
  • Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    24
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    182
    • 29 juni 2022
  • Achtergrond
    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht...

    • 26 juni 2022
  • Geen categorie
    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    45
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden