Test: Citroën C4 Picasso (2007)
Geheel eigen stroming
- Albert-Jan Cornelissen
- Eerste rijtest
Met de komst van de vijfzits-versie van de C4 Picasso staan er nu drie MPV's met de naam van de beroemde Spaanse schilder in de Citroën-showroom. Maar gelukkig hebben de Fransen zich er bij deze nieuwe variant niet met een jantje-van-leiden afgemaakt en simpelweg stoelen uit een grote Picasso getrokken. Nee, de nieuwe telg van het kunstenaarsgeslacht volgt een geheel eigen stroming.
Wanneer u binnenkort bij een Citroën-dealer naar binnen loopt om een nieuwe MPV uit te zoeken, bestaat de kans dat u door de bomen het bos niet meer ziet. We kenden de Xsara Picasso al, die even later werd vergezeld door een nieuwe broer op basis van diens opvolger C4, C4 Picasso dus. Dat model is nu echter omgedoopt in Grand C4 Picasso, omdat dit zevenzits model het podium moet gaan delen met een nieuwe, kortere variant, die voortaan de naam C4 Picasso mag dragen. Snapt u het nog? O ja, en dan is er ook nog de grote MPV C8… Maar goed, laten we ons nu even richten op de 'petit' Picasso. En da's meteen een aangename verrassing, want de nieuwe MPV ziet er lekker vlot uit. Hij heeft een totaal ander carrosseriedesign dan zijn grote broer, met name de achterkant is compleet verschillend. Citroën heeft gelukkig de verleiding kunnen weerstaan simpelweg de achterbank uit de zevenzitter te slopen en de kont wat in te korten. Nee, de vijfzits Picasso ziet er vanaf de B-stijl compleet anders uit. Waar de lange versie met zijn ver doorlopende daklijn en staande achterlichten vooral elegant oogt, heeft de vijfzitter wel wat sportiefs. Dat begint al met het knikje in de raamlijn bij de achterruiten. Naast geinig is het ook nuttig, want zo hebben kleintjes op de achterbank extra uitzicht. De koets van de Picasso mondt uit in een sterk gebogen dakstijl, die wordt vergezeld door een grote glazen achterruit. De Volvo-achtige verticaal geplaatste lampen van 'de grote' hebben plaatsgemaakt voor horizontale exemplaren, die de achtersteven van de Picasso breder doen lijken.
Clever
Handig is het apart te openen achterruitje, dat een snelle toegang geeft tot een bagageruimte met 500 liter inhoud. Die is uit te breiden tot 1.734 liter wanneer je de achterbank neerklapt. De stoelen beter gezegd, want de Picasso heeft drie individuele zetels achterin, die in een handomdraai zijn neer te klappen en over een afstand van 25 cm verschoven kunnen worden al naar gelang je been- of bagageruimte wilt. Ook slim is de optioneel leverbare pneumatische vering voor de achteras. Die zorgt naast het constant houden van de rijhoogte bij belading ook voor extra inlaadgemak, want met een knop in de bagageruimte kun je hem tot 12 cm laten zakken. Deze C4 Picasso heeft een handig ingedeelde kofferbak die net als de Xsara Picasso is voorzien van een 'modubox', een uitneembare krat met wieltjes. De rest van het interieur zit namelijk net zo clever in elkaar. Het dashboard is voorzien van een enorme partij opbergvakken, waar je zo ongeveer je halve huisraad in mee kunt slepen. Prettig is de (optionele) separaat instelbare airco, die elke inzittende zelf kan regelen. Dat scheelt weer wat gebekvecht met oververhitte kinderen. Het interieur van de Picasso is strak en modern vormgegeven en heeft een stuur met vast gemonteerd hart. De rand draait om het middendeel met de knoppen voor radio en dergelijke heen, die dus altijd daar zitten waar je ze verwacht. Bij de door ons gereden versie met 1,6-liter dieselmotor en gerobotiseerde handbak zit de hendel van de automaat aan de stuurkolom. Een handige plek, die herinneringen aan de DS oproept. De handrem is van het elektronische soort en wordt met een knop op de middenconsole bediend, waardoor de tunnelconsole vooral onderdak biedt aan opbergplekken.
Gewenning
De tweeliter benzine- en dieselmotor is standaard aan een gerobotiseerde bak gekoppeld, voor de basismotoren is het een optie. Op zich is het prettig dat het koppelen je uit handen genomen wordt, zeker in druk stadsverkeer, maar het schakelgedrag is iets minder fijn. De pauzes zijn namelijk wat aan de lange kant, waardoor je elke keer ietsjes naar voren duikelt tijdens schakelacties. Bovendien weet de bak bij plotseling gas geven nooit zeker wat hij wil en schakelt dan opeens hectisch terug. Je kunt hem echter ook met flippers aan het stuur handmatig bedienen.
Maar voor de rest niets dan lof over het rijgedrag van deze auto. Het is een bijzonder comfortabele wagen waar je je direct in thuis voelt. Het comfort aan boord wordt met een hoofdletter C geschreven door de riant bemeten stoelen met hun zachte kussens, de stilte, de beschaafde motor, gelamineerde zijruiten en de soepel afgestelde vering. De kilometers vliegen ongemerkt onder je door.
Luchtig
Zoek je echter een dynamisch rijdende auto, dan ben je hier aan het verkeerde adres. In bochten helt hij heus wat over, en de elektrische stuurbekrachtiging voelt nogal doods aan. Maar zoals gezegd wil deze auto het vooral zijn inzittenden zoveel mogelijk naar de zin maken. Een aanrader is het grote panoramische dak dat tegen E 900 meerprijs leverbaar is. Het maakt het interieur van de Picasso extra luchtig met een glasoppervlak van 6,2 m². In figuurlijke zin dan, want het kan niet open. Maar samen met de slanke A-stijlen zorgt het bijna naadloos in de voorruit doorlopende dak wel voor een perfect overzicht. De 110 pk sterke dieselmotor waar we mee reden, maakt geen sprinter van de Picasso maar hij voldoet verder prima. Hij loopt beschaafd en zorgt er met een koppel van 240 Nm (overboost 260 Nm) voor dat je je niet snel ondergemotoriseerd voelt. En ondanks het grote frontale oppervlak en een niet gering gewicht van bijna 1.600 kilo scoort hij een gemiddelde dat richting de 1 op 20 gaat. De tweeliter diesel is overigens net zo zuinig, en met 138 pk heb je net even wat meer onder je rechtervoet. Overigens is zijn koppel nauwelijks hoger. Naast deze twee zelfontbranders met roetfilter zijn er ook nog een 1,8-liter benzinemotor met 127 pk en een 2,0-liter benzine met 143 paarden.
Vijf sterren
Op veiligheidsgebied heeft Citroën zijn huiswerk gedaan, want de 'kleine' Picasso zal bij de Euro NCAP-test net als de 'Grand' vijf sterren gaan scoren. Bovendien zijn zeven airbags (inclusief knieairbag voor bestuurder) en Isofix-bevestigingen voor kinderzitjes standaard aan boord, net als ESP. De C4 Picasso heeft een basisprijs van E 24.990 voor de 1,8-liter benzine, de diesels zijn er vanaf E 28.790. Een nette prijs gezien de uitrusting. Voor wie het echter wat minder mag, zal de aloude Xsara Picasso nog tot 2010 gebouwd worden en zo als 'prijspakker' in de range fungeren.