Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ambiance (2007)

Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ambiance (2007)

UitvoeringC4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ambiance
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007

tegenvaller C4

De auto is nieuw gekocht met een hoop extra's zoals glazen dak, 17" velgen, verlichtingspaket enz.
De eerste 30.000 geen problemen met de auto.

Met zo'n 40.000 op de teller tijdens een rit naar Zuid-Frankrijk op de periferic bij Parijs in de stromende regen viel de motor zomaar dood, de hele kerstboom aan en alles knipperen.
Gelukkig weinig verkeer om 4 uur s' nachts, maar toch.
Auto aan de kant gekregen, contact uit gezet en opnieuw gestart.
Na twee keer herhalen liep de motor weer normaal.
De rest van de vakantie geen last meer gehad en voorval bijgarage gemeld, die heeft auto aan de computer gehangen, maar niets gevonden.

Bij ongeveer 54.000 km op zondagmiddag op weg naar de ouwetjes op de rijksweg bij Vlaardingen en zo'n 120km/p.u. ineens motor uit
en de hele kerstverlichting weer aan en de melding dat er iets niet in orde is met het gasmengsel. ( eerste keer ook )
Alarmlichten aangezet en van de linkerbaan naar de vluchtstrook kunnen komen ondanks de drukte.
Contact uit en weer aan, gestart maar nog steeds slecht lopen, geen toeren maken.
3 X herstart en toen liep de motor weer normaal.
Garage opgezocht de andere dag, maar weer niets te vinden en wist men het ook niet.

Bij ongeveer 80.000 km. had mijn vrouw hetzelfde euvel s' nachts uit haar werk op de Maasvlakte naar huis.
Op internet gezocht naar soortgelijke ervaringen en aan de monteurs van de garage verteld dat het waarschijnlijk de gasklep was.
Die hebben dat nagekeken en inderdaad, de klep was sterk vervuild en versleten.
De garantie was inmiddels al vertreken, maar ik kreeg de helft van de klep door Citoen NL vergoed en de andere helft door de garage, ik moest alleen maar de inbouwkosten betalen ( 350 euro )
Tot nu toe geen last meer gehad van dit probleem.

Het tweede slechte punt van de auto is de banden slijtage.
Over het algemeen rij ik met een stel banden met al mijn vorige auto's tussen de 45.000 en de 55.000 km.
Achter nog langer.

Ik heb nu reeds mijn derde stel banden voor er onder zitten, 2 X orginele Michelin Premacy, eerste set uiteraard af fabriek, tweede set bij 60.000 bij de garage `a 600 euro laten vervangen en auto laten uitlijnen.
Gezien de prijs van de garage, bij 90.000 km. maar Pirelli's bij Kwikfit laten monteren, alle banden voorzien van stikstof en uit laten lijnen voor de zekerheid. ( 428 euro )
Daar werd ook geconstateerd dat de achterwielen wel erg scheef afsleten, wat ik bij de vorige Michelins achter ook al had gezien.
De camber heeft een afwijking van meer dan 5 graden naar de verkeerde kant, ze staan dus in een V vorm i.p.v. een lichte A.
Het profiel is dan ook van binnen naar buiten gemeten 6.8 - 2.1
links achter en rechts achter van binnen naar buiten 6.9 - 2.3
De voortrein stond nog uitstekend volgens specs.

Ik naar Luveto Spijkenisse (mijn dealer)en volgens hen heeft de C4 een starre achteras en is die niet te stellen, bovendien heb ik goedkope banden achter en kunnen ze er niets aan doen.
Binnenkort zijn ook mijn achterbanden aan de beurt voor de derde keer. ( 2X Michelin Premacy en nu Meteor Sport )
Eerste set af fabriek, tweede set bij Kwikfit (438 euro )en de derde bij de Sprint voor 200 euro.
Nu heeft de C4 onafhankelijke wiekophanging rondom, dus ik dacht ik stuur een mailtje naar Citroen NL over dit probleem.
Na twee maanden en een tweede mailtje eindelijk een reactie dat deze slijtage normaal en dat dit komt door het toespoor van de achterwielen voor stabiliteit.
Bij de meting bij Kwikfit op de computeruitlijning hebben beide achterwielen 0.5 graden toespoor, wat heel normaal is en absoluut niet dergelijke slijtage kan veroorzaken.

Mailtje terug naar Citoen NL en hun het verschil tussen camber en toespoor maar uitgelegd, maar nog geen reactie tot nu toe.
Wordt vervolgd.!!

Het derde punt zijn de gasveren van de achterklep.
Deze zijn er op 02-07-2010 spontaan me opgehouden, en zo te voelen allebij tegelijk.
Misschien dat de hitte er mee te maken heeft, maar voorlopig krijg ik de achterklep bijna niet omhoog en moet je 'm omhoog houden, anders klap 'ie gelijk weer dicht.
Maandag maar weer eens naar de garage.

Kortom, ik heb het nu wel gehad met dit zure ding en ga ik maar eens bij een Scoda Superb station of een Toyota avensis wagon kijken.

PS. de bekleding van de bestuuderstoel begint ook al aardig te slijten en nee, wij dragen geen van beiden spijkerkleding.

Ik hoop dat anderen wat aan dit verhaal hebben.
Met vriendelijke groet, Frank Tegelaar.

2,5