Citroën C4 Picasso 1.6 VTi Anniversaire (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Picasso 1.6 VTi Anniversaire |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 17.860 km |
1e maanden met de C4 Picasso 1.6vti
- 2.766 km
Afgelopen januari na 3,5 jaar mijn Xsara Picasso Caractére (1.6i-16v) ingeruild voor een C4 Picasso 1.6vti Anniversaire.
Met de vorige auto 36000km zonder enkel probleem gereden, dus absoluut geen reden om van merk te wisselen.
Het eerste wat opvalt als je vanuit de Xsara in de C4 stapt is de veel betere bouwkwaliteit. Alles oogt en voelt degelijker / zwaarder. De afwerking is bijna Duits en het dashboard is in mijn optiek een van de mooiste op de hele markt.
Wat betreft ruimte en praktische opbergvakjes is hij echter iets minder handig dan de Xsara. De kofferruimte is iets kleiner en ook de vakken in de bodem achter de achterportieren zijn kleiner.
Wel heeft deze auto weer meer plaats in het dashboard, door de opbergvakken bovenop. Maar goed daar leg ik persoonlijk niet zo snel een paar schoenen in.
Een heel groot pluspunt ten opzichte van de Xsara is de geluidsinstallatie. Deze klinkt hoogwaardig en blijft ook goed klinken als het volume hoog staat. (geen ploppende luidsprekers).
Tevens is de usb-box erg handig.
Tot zover de afwerking en het interieur. Nu de belangrijkste vraag: Hoe rijdt ie?
Hij rijdt goed als hij eenmaal op snelheid is. Op de snelweg heeft de motor genoeg koppel en is hij bij constante snelheden best stil. In de stad irriteerd hij echter behoorlijk. De motor lijkt veel te licht om deze redelijk zware auto in beweging te brengen en doet dit bovendien met veel lawaai. Ik heb telkens bij 2500 toeren al het idee dat ik moet schakelen (op gehoor schakelend). Wat verder opvalt is dat stotende geluiden uit de ophanging (bijvoorbeeld bij het rijden over een drempel) veel harder te horen zijn in het interieur dan bij de Xsara. Ze zijn echter gelukkig niet te voelen.
Wat het verbruik betreft ben ik best tevreden. Dit is nu circa 8,4liter op de honderd waarbij de meeste kilometers toch in de bebouwde kom gereden worden. Aangezien dit nog beter zal worden vind ik dit netjes.
Kortom: Een zeer comfortabele en mooi afgewerkte auto die vooral geschikt is voor grotere wegen en lange reizen. De motor is echter te klein bemeten. Wat jammer is, is dat Citroën voor de THP zoveel meer geld durft te vragen en er geen tussen-variant is.
Wordt vervolgd.
1e 17500 km met de C4 Picasso 1.6vti
- 17.860 km
Na ruim 14 maanden en dik 17500 km ben ik de auto steeds meer gaan waarderen.
Hij is erg comfortabel, degelijk gebouwd en zeer praktisch en ruim.
Het is een ideale reisauto vooral voor een gezin met 2 kleine kinderen. Vooral op lange ritten is hij een genot. Nu 2 keer met hem naar Zuid-Frankrijk geweest en echt van het comfort kunnen genieten. De motor is ok op deze lange ritten. Is hij eenmaal op snelheid dan is hij vrij stil en zuinig. Heen en terug naar de Ardeche 7,7liter op de 100 met een dakkoffer op het dak. In het stadsverkeer is de motor te lawaaierig en heeft hij telkens veel toeren nodig om op snelheid komen. Maar dat is zoals ik al eerder vermelde het gevolg van het zware gewicht. Daarbij komt dat de bakverhoudingen niet echt goed zijn. Op de snelweg heeft hij echter wel genoeg koppel voor een veilige acceleratie van 100 naar 130 etc.
Wat ik verder nog erg positief vind aan deze auto is de ruimte en vooral ook het ruimtelijk gevoel wat je met name krijgt door de ver doorlopende voorruit.
Iets grappigs wat mij zelf op viel was dat toen ik laatst bij een collega in zijn Volvo V70 zat, ik deze auto erg klein en laag vond aanvoelen (terwijl dat toch echt geen lullige auto is). Toen ik voorheen vanuit mijn Xsara Picasso bij hem instapte had ik een duidelijk gevoel van kwaliteitsverschil. De Volvo voelde veel degelijker. Als ik nu vanaf de C4 Picasso instap merk ik geen verschil. De deuren in mijn C4 voelen zelfs zwaarder aan!!!
Dus met de bouwkwaliteit en afwerking heeft Citroën met deze auto sprongen voorwaarts gemaakt.
Wat betreft de betrouwbaarheid ben ik ook nu weer net als bij mijn andere Citroëns tevreden. Ofschoon ik aan deze Citroën wel al een mankement heb gehad. Na 8000km kreeg ik hem plots niet meer in zijn 2e versnelling. Bij de dealer gaven ze echter meteen aan dat sommige modellen dit hadden door een slechte serie koppelingsplaten die geleverd waren. Het euvel werd binnen een dag verholpen (zelfde auto als leenauto ter beschikking)en sindsdien geen enkel probleem. Ook geen rammeltjes of kraakjes.
Nu op naar de volgende 17500km (vol vertrouwen en met een zeer goed gevoel!!!)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.