Citroen C4 Picasso 1.8 16V Séduction (2007)

Citroen C4 Picasso 1.8 16V Séduction (2007)

UitvoeringC4 Picasso 1.8 16V Séduction
Bouwjaar2007

Tijdloos design

Nadat onze trouwe 307 het na 11 jaar het op een kilometerstand van 399823 (!) het begaf gingen we weer op zoek naar een Fransoos. Wel zochten wij wat meer ruimte, want de kinderen worden lange tieners en passen niet meer op elke achterbank.. Doordat wij flink door de Coronacrisis waren getroffen was het budget beperkt. Onverwacht stuitten we bij een betrouwbaar ogende PCA garage op deze Picasso in een prachtige bordeauxrode kleur (voor de kleur vielen wij eigenlijk) en het bedrag viel binnen ons budget.

De koppeling ging wat stroef, maar voor de rest was een heerlijke auto en met een garantie op motor en bak werden wij eigenaar van deze - zelfs op leeftijd - bijzondere designauto. Het was wel een kale uitvoering, de klaptafeltjes, leeslampjes en elektrische ramen ontbraken achter, maar gelukkig had hij wel het prachtige stuurwiel en cruise control. En zoals mijn vader het al zei: Wat er niet opzit kan ook niet kapot.

Ook gingen wij bewust voor de 1.8 motor. De 1.6 leek ons wat te zwak, van de THP hoorden wij hele slechte verhalen en over de nieuwere 1.2 motoren hoorden wij ook niet veel goeds. Tenminste .. er werd niet aangeraden deze bij hogere kilometerstanden te nemen.

Na de auto nu zo'n 4 maanden te hebben zijn wij nog steeds tevreden met de aankoop. Voor een schokkende en stroeve versnellingsbak zijn wij tussendoor terug geweest, maar behalve dat de koppeling door de leeftijd wat zwaar ging bleek er met de bak niets mis, maar werd wel een losse motorsteun ontdekt die snel en kostenloos gerepareerd werd. En wat betreft de koppeling: "Hij is oud, maar alles doet het, en krijg je toch problemen kom dan terug.." Daarna reed hij inderdaad beter, maar bleef de bak wat stroef.

Na 4 maanden ging hij mee naar Noord Italië en wat wij al dachten klopte: Wat een heerlijke reisauto! De 1.8 motor zorgde ervoor dat zelfs bij hoge snelheden de toeren beperkt bleven, waardoor zelfs bij 150 km/h de toerenteller net boven de 4000 stond. De verhalen over zwabberend en windgevoelig kunnen wij niet beamen. Hij lag voor ons gevoel als een blok op de weg.

Volbepakt sleurde hij ons de Alpen over. Ook de terugweg verliep probleemloos, maar enkele uren na thuiskomst tijdens een ritje naar het tankstation begaven opeens de drukgroepen het! Dat resulteerde in een hoop herrie..

De garantie op motor en bak was verlopen, maar omdat ik al eerder had geklaagd gaf de garage mij een flinke coulance korting waardoor ik nu voor minder dan 600 (ipv 1000) euro een hele nieuwe koppeling onder de auto heb zitten. En ja, inderdaad, nu wij de auto weer terug hebben is de koppeling veel lichter en merken wij duidelijk het verschil.

We hopen nu dus een probleemloze auto te hebben. Eentje met heel veel ruimte, prachtig design en enorm veel comfort. En ja, hij trekt de stoepstenen niet uit de straat, maar voor ons is het voldoende.

(Review 307: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/peugeot-307-xt-16-16v-2002/)