Chrysler New Yorker 3.5i V6 24V (1996)

Lang Amerikaans

Chrysler New Yorker
Van de Amerikaanse fabrikanten is Chrysler de enige die in Nederland een compleet gamma aanbiedt: van de compacte Neon tot de bloedstollende Viper. Zelfs een klassieke All American Limousine ontbreekt niet. Wij reden die grote New Yorker.

De Nederlandse Chrysler-importeur is zelf de eerste om toe te geven dat de New Yorker niet direct voor 'aantallen' zorgt. In de eerste plaats staat de prijs daarvoor garant en ten tweede de overdadige afmetingen. Tussen voor- en achterbumper zit niet minder dan 5,27 meter; da's nóg eens 16 centimeter meer dan een Mercedes S-klasse. Die enorme lengte van de New Yorker zorgt zo af en toe wel voor problemen. De auto even in een gaatje prikken kun je wel vergeten en zelfs reguliere parkeerplekken blijken vaak te klein. Opvallend genoeg laat die lengte zich tijdens het rijden niet zo nadrukkelijk gelden. Achter het stuur heb je - ondanks de overvloedige ruimte - de indruk met een veel kleinere auto onderweg te zijn. En dat gevoel wordt nog eens versterkt door de manier waarop de 1630 kilogram zware (ook dat nog) kolos reageert op bewegingen van gaspedaal en stuur. Dat gaat namelijk vlotter dan je zou verwachten na het doorlezen van de specificaties. De New Yorker zet zich dankzij de voortreffelijk schakelende viertraps automaat bijna gretig in beweging en bl¡jft maar doorgaan. Het geeft natuurlijk geen pas, maar deze limousine is in staat om in 10,8 seconden naar de 100 km/h te zoeven. En wie denkt dat bochten met de New Yorker een noodzakelijk kwaad zijn, komt ook al bedrogen uit: je kunt werkelijk opzienbarende bochtsnelheden bereiken zonder dat de auto over voor- of achterwielen wegglijdt. Maar zulke snelle bochten passen niet bij het statige voorkomen, want eerlijk is eerlijk, het is geen gezicht om zo'n slagschip vól door de bocht te zien gaan. Dus doe je dat niet en richt je je aandacht op de weldadige luxe van de New Yorker en geniet je van het comfort. Waar je ook kijkt: leer en (imitatie)hout. Dat leer zorgt er in combinatie met het vrij vlakke zitmeubilair wel voor dat je in snelle links-rechts-combinaties nogal heen en weer schuift. Maar da's dan ook zo ongeveer de enige comfortbeperkende factor. De New Yorker heeft een riante wielbasis van 2,87 meter; net zo lang als die van de Chrysler Vision waarmee hij de bodemplaat deelt. Nu is de Vision mede door die lange wielbasis al zeer comfortabel, de New Yorker doet daar nog een schepje bovenop door een wat soepeler onderstelafstemming. Lange oneffenheden voel je nauwelijks, kortere worden n‚t iets duidelijker doorgegeven. Het oer-Amerikaanse deinen is bij de New Yorker grotendeels verleden tijd, maar een Mercedes S is behoorlijk veel stugger.

Cijfers...

Zoals gezegd komt de New Yorker lekker vlot van zijn plaats. Dat komt door de heerlijke automaat, maar ook door de 3,5-liter V6 met 211 pk die we ook kennen uit de Vision. Normaal gesproken zul je rustig, met de cruise-control op 130 km/h over de snelweg tokkelen, maar een tussenacceleratie van 80-120 km/h in 8,1 seconden is voor een auto van dit formaat en gewicht gewoon heel goed. Het verbruik is iets minder. De New Yorker is geen echte probleemdrinker; hij is meer een regelmatige gebruiker met een score van 1:7,7. Na de eerste meters in de New Yorker dachten we een nieuw stilterecord te gaan scoren, zo stil kwam hij over. Bij de metingen kregen we echter 65,5 dB bij 100 en 68,5 dB bij 120 km/h voorgeschoteld; nog steeds heel goed, zij het iets meer dan we verwachtten.
Voor de standaarduitrusting van de New Yorker hebben we maar ‚‚n woord: overdadig. Alles zit d'rop en d'raan: een dimstand voor de verlichting van de make-up-spiegeltjes (...), een boordcomputer met kompas en ook wezenlijker zaken als ABS, twee airbags, tractiecontrole en een zeer effectieve airco (zestien graden is érg koud).

120 mille

Dat en nog veel meer speledingetjes krijg je bij Chrysler voor zo'n 120 mille. Plus enorm veel ruimte, plus meer dan voldoende motorische kracht, plus een pracht van een automaat, plus een nog zeer herkenbaar Amerikaans veercomfort. En het uiterlijk? Wat ons betreft past het prima bij deze smeltkroes van dit alles. Deze Amerikaan verloochent op geen enkel punt zijn afkomst. Wie niet van dat overduidelijk Amerikaanse is gediend, kan ook bij Chrysler terecht. En wordt daar doorverwezen naar de Vision.

Signalement

Merk Chrysler
Model New Yorker 3.5i V6 24V
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 55.711

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.523 cc
Maximaal vermogen 155 kW / 211 pk bij 5.850 tpm
Maximaal koppel 303 Nm bij 3.350 tpm
Inhoud brandstoftank 68 l
Lengte / breedte / hoogte 5.268 mm / 1.891 mm / 1.419 mm
Wielbasis 2.870 mm
Massa leeg 1.640 kg
Aanhangermassa geremd 900 kg
Banden225/60VR16Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s (fabrieksopgave: 10,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 12,6 l/100km