Chrysler Neon 2.0i 16V LE (1998)

Compact Amerikaans

Chrysler Neon 2.0i 16V LE
Op papier klopt het allemaal bij de Chrysler Neon: rijke uitrusting, flinke motor, vlot uiterlijk en scherpe prijs. Kan de vorig jaar opgefriste Neon wél zorgen dat compact Amerikaans serieus wordt genomen?

Natuurlijk willen sommige Amerikaanse merken ook in Europa scoren. Dus kwam in de jaren tachtig Chrysler met een heus Europees offensief. Ze lanceerden onder meer de ES en de GTS; inmiddels vergeten auto"s. De rentree in Europa was toen halfslachtig. De auto"s leken alleen qua maat op "Europees".
Met de Neon, geïntroduceerd in 1995, moest dat anders gaan. Deze auto is wél een serieuze poging van Chrysler om in Europa meer te zijn dan alleen "dat merk van de Voyager". Kijkt u maar wat een aanbieding die Neon feitelijk is. Wie biedt een pakket van tweeliter motor van 132 pk, airconditioning, dubbele airbags, elektrische ramen en spiegels, centrale vergrendeling en automatische bak voor een bedrag van zo"n 41 mille?
Eigenlijk belangrijker is: hoe rijdt een Neon? Een plezierige verrassing is het onderstel van de kleinste Chrysler. Het is natuurlijk onverstandig, maar wie zijn ogen sluit tijdens het bochtenwerk waant zich heel even in een Europese auto. Wij maken zonder meer de beste onderstellen, beter dan Japanners, Koreanen of Amerikanen, maar die Neon doet heus zijn best om mee te doen en komt dan nog een aardig eind ook. Als het echt harder gaat, borrelt dat tikkeltje vaagheid weer op in het weggedrag; typisch Amerikaans. En in bochtenwerk mag het sturen ook nog wel iets directer en preciezer. Maar zeker is dat veel Europese automobilisten hier prima mee kunnen leven.
Opvallend is het ferme, stevige karakter van vering en demping onder de Chrysler. Overhellen valt ook erg mee. Toch is de auto niet echt stug geveerd. Al laat de vierdeurs het op korte oneffenheden afweten (zoals zovelen); het comfort mag er zijn voor de afmetingen van deze sedan.

Niet sterk

Hoe is het gesteld met het zitcomfort en de ruimte? Welnu, dat is niet het sterkste punt van de Neon. Om te beginnen kan de bestuurder in de knel komen. De rechterknie komt wel heel dicht bij de console, waar de radio een prominente plaats inneemt. Verder kan je de werkloze linkervoet (we rijden automaat) niet echt lekker parkeren.
Het uitzicht op het instrumentarium is overigens wel goed. Jammer alleen dat de alarm-knipperlichtknop stroef werkt en knoppen van achterruitverwarming en mistachterlicht achter het stuurwiel zitten verscholen. Verder vinden we de stengels aan het stuur voor richting en licht niet licht genoeg "klikken".
Op de achterbank houdt het qua been- en hoofdruimte niet over. Uw testpiloot van 1,81 meter kan net "achter zichzelf" zitten. Zit dan niet klem, maar heeft ook geen speelruimte meer. Ook met de bagageruimte van de Neon zal de compacte Amerikaan nooit prijzen winnen. Het aantal liters is niet super en de vorm van het ruim is dat evenmin.
De standaardmotorisering met een 2-liter 16-klepper en liefst 132 paardekrachten en, in deze LE-uitvoering, de automatische transmissie, moeten de laatste Neon-twijfelaars over de streep trekken. Want geen merk biedt dat voor dit geld. Jammer maar helaas: het duo komt tekort.
Dat komt vooral door die drietraps automaat die er af en toe op los moet "gieren" om de motortoerentallen bij te houden. Zo klinkt dat tenminste. De theoretisch bovenmodale aandrijflijn kan het in de praktijk niet waarmaken; daar is hij domweg niet geraffineerd genoeg voor. Activeer maar eens de kickdown onderweg - "t is alsof de wereld vergaat. Nee, de Neon is heus vlot zat en verraste ons nog met een plezierig verbruik (voor een 2.0 met automaat) maar motor en bak hebben nog een fijnafstemming nodig. Op constante snelheid is er overigens niets aan de hand. Dan klinkt hij, tot 140 km/h, zeer bescheiden.
Een weekje Neon maakt duidelijk dat het model nog altijd de aandacht trekt. Vooral zijn frontje valt op. Het maakt de Chrysler een vrolijke, frisse sedan. En de achterkant sluit daar redelijk op aan. Maar leuke-kop/fraaie-kont alleen is ook niet genoeg. Zeker als "buitenstaander" moet je ook wat "los" kunnen maken. Daarin slaagt de Neon voorlopig niet.
Als we het gevoel even uitschakelen en nuchter naar de feiten en gegevens kijken, laat de Chrysler Neon heus steken vallen. De binnen- en bagage-ruimte en deze motor/bak-combinatie zijn daar voorbeelden van. Maar door zijn onderstel, comfort en uitrusting moeten we deze ambitieuze Amerikaan wel serieus in de gaten houden.

Signalement

Merk Chrysler
Model Neon 2.0i 16V LE
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 3 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 18.469

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.996 cc
Maximaal vermogen 98 kW / 133 pk bij 5.850 tpm
Maximaal koppel 174 Nm bij 4.850 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 4.364 mm / 1.714 mm / 1.369 mm
Wielbasis 2.642 mm
Massa leeg 1.110 kg
Laadvermogen 510 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 450 kg
Banden185/65R14Prijzen
Topsnelheid 196 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,1 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,9s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km
CO2-uitstoot 208 g/km