Chrysler Neon 2.0i 16V LE (1995)

In het hol van de leeuw

Chrysler Neon 2.0i 16V LE
Als eerste Amerikaanse automerk durft Chrysler het aan een voor de VS ontwikkelde middenklasser op de Europese markt te parachuteren. In deze test mag de Neon zijn kwaliteiten bewijzen.

Hoewel Chrysler net als Ford en General Motors altijd actief is geweest op de Europese markt, heeft het derde Amerikaanse merk op dit gebied nooit echt succes geboekt. Waar Ford en GM al snel eigen fabrieken in de Oude Wereld opzetten of gezonde Europese merken in hun geheel overnamen, heeft Chrysler daar nooit een gelukkige hand in gehad.
Ruim zes jaar geleden leefde voor Chrysler het transatlantische verkeer echter ineens op met de komst van de Voyager, die samen met de Renault Espace in een oogwenk de snel groeiende Europese ruimtewagenmarkt veroverde. Dat onverwachte succes moet de Amerikanen op het goede spoor hebben gezet, want enige jaren later verscheen in het kielzog van de Voyager de lang niet onaantrekkelijke Vision personenauto, die op een wat bescheidener niveau ging bijdragen aan Chryslers Europese wedergeboorte.
Intussen zijn de Europese, Japanse en Amerikaanse auto"s weer dichter naar elkaar gegroeid. Dat heeft Chrysler er kennelijk toe gebracht om een middenklasser te ontwerpen die het niet alleen in eigen land tegen de Japanners kan opnemen, maar ook een plaatsje onder de Europese zon moet veroveren. Dus zijn er hier sinds enige tijd twee versies van de Neon te koop, waarvan de circa 40 mille kostende LE-model de duurste is

Aan de prijs, maar...
Aan die prijzen kan je wel zien dat het importeren van auto"s uit de VS duurder uitvalt dan je denkt. Want waar de Neon in zijn geboorteland juist bijzonder sterk scoort ten opzichte van de Japanse concurrentie, is hij hier knap aan de prijs. Weliswaar ligt dat ook aan zijn wat ongewone positionering, want hij valt net tussen twee marktsegmenten in. Kijken we naar het leveringsprogramma van Ford, dan is hij kleiner dan een Mondeo maar groter dan een Escort, zet je hem naast het Opel-assortiment dan stelt hij meer voor dan de Astra en minder dan de Vectra.
Gelukkig zijn er altijd nog VW en Volvo, die zich met hun Vento en 460 evenzeer buiten het hevigste strijdgewoel plaatsen. Maar de Neon heeft als nadeel dat hij minder bekend is. Opmerkelijk is dat zijn Amerikaanse afkomst hem hierbij nauwelijks parten speelt. Hij is wat zacht geveerd maar zeker niet deinerig, sommige knopjes zijn wat ongewoon geplaatst of functioneren n‚t even anders dan je gewend bent en zijn interieur maakt een salonachtiger indruk dan de meeste van zijn zakelijke tijdgenoten.
Maar technisch is de Neon volkomen bij de tijd. De oost-west geplaatste 2-liter zestienklepper levert met veel enthousiasme een fors vermogen, de wegligging is van een uitstekend gehalte en in moeilijke situaties toont hij zich erg vergevingsgezind. Met twee airbags, elektrisch bediende zijruiten en -spiegels, centrale vergrendeling en een in hoogte verstelbaar stuurwiel valt hij ook met zijn accessoires bepaald niet uit de toon en ten slotte oogt hij met zijn vrij gestrekte silhouet en wulps opwippend kontje n‚t een beetje anders dan de gemiddelde Euro-Japanner.
Toch hebben de ontwerpers van de Neon een paar inschattingsfoutjes gemaakt, die illustreren dat er in de VS anders over auto"s van dit formaat wordt gedacht dan hier. Zo zit de bediening van de elektrische zijruiten wat klungelig op de portieren geplakt en heeft men het constructieprobleem van een neerklapbare achterbank omzeild door er twee doorgeefluiken in te maken. Aardig gevonden, maar niet echt handig en niet zo bruikbaar als de geijkte oplossing.
Nog een typisch trekje dat vermoedelijk alleen bij de Europese
- immers handgeschakelde - uitvoering opvalt, is het lichte gehuil dat bij hogere toerentallen uit het vooronder opstijgt. Dat schijnt voornamelijk uit de versnellingsbak te komen, terwijl de koelfan van de dynamo een ander deuntje ten beste geeft. Dat moet beter en Chrysler heeft dan ook toegezegd er iets aan te doen. Daarnaast is de zestienklepper ook in algemene zin niet muisstil: met waarden van 70,5 en 73 dB bij 100 en 120 km/h scoort hij minder dan de meeste concurrenten. Maar gelukkig stelt hij daar een heel levendig karakter tegenover en bovendien getuigt hij van zijn moderne inborst met een zeer gematigd brandstofverbruik.

Signalement

Merk Chrysler
Model Neon 2.0i 16V LE
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 3 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 18.739

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.996 cc
Maximaal vermogen 98 kW / 133 pk bij 5.850 tpm
Maximaal koppel 175 Nm bij 5.000 tpm
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 4.364 mm / 1.714 mm / 1.377 mm
Wielbasis 2.642 mm
Massa leeg 1.110 kg
Laadvermogen 510 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 450 kg
Banden175/65HR14Prijzen
Topsnelheid 196 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,1 s (fabrieksopgave: 8,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s