Chrysler Neon 2.0i 16V SE (1996)
Neon-reclame
Auto's uit de Verenigde Staten zien er tegenwoordig niet zo typisch-Amerikaans meer uit. Dat geldt zeker voor de kleinere modellen, zoals de Chrysler Neon. Met z'n karakteristieke achterover liggende koplampen heeft de Neon weliswaar een eigen gezicht, maar het zou net zo goed het gezicht van een Europeaan, een Japanner of een Koreaan kunnen zijn. Voor het overige is de vierdeurs Neon een beschaafde sedan, waarmee je je zonder op te vallen door het verkeer kunt bewegen.
Weinig opvallends vind je ook in het interieur. Goed, het centrale gedeelte van het Neon-airbagstuur, heeft wat je zou kunnen noemen een 'Amerikaanse vormgeving' en we komen een paar 'vreemde' knopjes tegen, zoals de knop van de verlichting - links naast het stuur - die je moet uittrekken. Maar verder? We zien een eenvoudig opgezet dashboard uitgevoerd in sobergrijze kunststof en ook in de rest van het leefgedeelte overheersen grijstinten. Erg veel opberg/aflegruimte is er niet. Onder de middenconsole en in de middenarmsteun kun je wat spulletjes kwijt, maar portiervakken ontbreken. Wel aanwezig is een echt Amerikaans accessoire: bekerhouders.
Achterin is de Neon niet superruim, maar volwassenen kunnen goed mee. Komen we aan bij de kofferbak van onze sedan. Die is met 364 liter niet zo groot geschapen. Jammer genoeg scharniert het kofferdeksel met beugels die de bagage kunnen beschadigen. Een in delen neerklapbare achterbankleuning maakt uitbreiding van de bagageruimte mogelijk.
Amerikanen zijn altijd nogal scheutig met cc's en de Neon is dan ook voorzien van een 2,0-liter motor; een vierpits zestienklepper die goed is voor een vermogen van 98 kW/133 pk en een koppel van 175 Nm. Dat de Chrysler wordt aangedreven door een krachtige motor zie je terug in de acceleratiecijfers. De fabrikanten geeft voor de acceleratie 0-100 8,8 seconden op, onze meting was 9,1 tellen. In '4' heeft de Chrysler 7,8 s nodig om van 80 naar 120 op te trekken. In '5' noteerden we 10,5 s. Overigens was de Neon een stuk stiller dan een vorige testauto: 67,2 en 70,5 dB bij respectievelijk 100 en 120 km/h. Wij vermoeden dat de transmissie de reden is; in de eerste versies gaf die (geluids)problemen. Tijdens de testperiode verstookten we met onze gebruikelijke manier van rijden 8,8 liter. Niet overdreven zuinig, niet overdreven dorstig.
Grote auto's die deinen, akelig licht sturen en voorzien zijn van een automatische versnellingsbak. Dat is het imago dat Amerikaanse wagens jarenlang hadden. De Chrysler Neon voldoet echter helemaal niet aan dit beeld. Om te beginnen is hij niet groot en ook verder heeft hij vrijwel geen typische Yank-eigenschappen. De - vanzelfsprekend bekrachtigde - besturing werkt bijvoorbeeld niet licht en gevoelloos, maar zelfs wat zwaarder en directer dan die van de doorsnee Europese kleine middenklasser. Een versnellingsautomaat komt wel in het Neon-programma voor, maar alleen als extra.
Niet soepel
Standaard is de wagen voorzien van een handgeschakelde vijfbak. De pook daarvan laat zich probleemloos, maar niet bijzonder soepel verzetten. Deinneigingen zijn de Neon vreemd, maar dat wil nu ook weer niet zeggen dat hij over een optimaal afgestemde vering en demping beschikt, want met korte oneffenheden in het wegdek weet de achterwielophanging niet altijd goed raad. Met snelle bochten heeft de Amerikaan daarentegen weinig moeite. Hij blijft lang keurig op koers en laat zich als het toch iets te hard gaat makkelijk corrigeren.
Chrysler heeft aan de Neon 2.0i 16V SE Overdrive een prijskaartje gehangen met daarop een bedrag van zo'n 36 mille. Bij die prijs inbegrepen zijn airbags voor bestuurder en bijrijder evenals elektrisch verstelbare buitenspiegels. Elektrisch bedienbare portierruiten ontbreken echter. Een in hoogte verstelbaar stuur is de SE ook niet rijk en zelfs centrale portiervergrendeling behoort niet tot de standaarduitrusting. Voor deze zaken moet je bij de LE-uitvoering zijn, die voor 40.000 gulden mee mag.
Moeten de Japanners zich zorgen gaan maken nu de Chrysler Neon - met rechts stuur - naar hun land komt? We denken het niet. De Neon is niet veel meer of minder dan een doorsnee middenklasse-sedan, die als enige voordeel zijn exclusiviteit heeft.
Signalement
Merk | Chrysler |
---|---|
Model | Neon 2.0i 16V SE |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.334 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.996 cc |
Maximaal vermogen | 98 kW / 133 pk bij 5.850 tpm |
Maximaal koppel | 175 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.364 mm / 1.714 mm / 1.377 mm |
Wielbasis | 2.642 mm |
Massa leeg | 1.085 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 450 kg |
Banden | 175/65HR14Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,1 s (fabrieksopgave: 8,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,8 s / 10,5 s |