Chevrolet Trans Sport Exclusief 3.4 V6 (1998)
Ruimtereus
Veel ruimte, daarnaar ben je op zoek als je voor een MPV met een lange wielbasis kiest. Reden dus om na te gaan wat onze testkandidaat op dat punt te bieden heeft. Zo kan hij worden ingericht voor het vervoer van maximaal zeven personen. Bij volle bezetting heeft de Trans Sport twee zitplaatsen v--r, drie in het midden en twee op de achterste rij. Als alternatief voor de basisopstelling kan Chevrolet de Trans Sport leveren met twee stoelen met armleuningen - captains chairs - op de middelste rij en een in gelijke delen neerklapbare bank, met een drietal gordels, achter.
Met het zitmeubilair achterin valt heel wat te stoeien. Om te beginnen zijn stoelen en banken achterin te verwijderen. En er is ook nogal wat te verplaatsen en te verschuiven. Zo kunnen de twee - gelijke - delen van de achterbank - afzonderlijk - naar voren schuiven, zodat er achterin meer bagageruimte ontstaat. Ook is het mogelijk de rugleuning achter in delen neer te klappen waardoor er tafeltjes ontstaan.
Met twee captains chairs in het midden en de bank achterin constateerden we dat er, waar je ook zit, voldoende ruimte is voor hoofd en benen. Door grote schuifdeuren links en rechts is de tweede zitrij goed toegankelijk. Passagiers die achterin willen zitten, moeten tussen de zetels op rij twee door.
Tot slot van deze beschouwing over stoelen en banken nog een paar opmerkingen over de exemplaren die we op de derde zitrij aantroffen. Deze bank, want daar hebben we het in dit geval over, deed wat zitcomfort betreft duidelijk onder voor de stoelen op de middelste rij.
De extra ruimte van de Trans Sport komen we pas tegen achter de achterbank. Bij ruimte-auto's met korte wielbasis is daar nauwelijks nog plaats voor bagage. Hier wel. Zo bleek er ruimte voor vier grote koffers te zijn.
Wordt het tijd om ook eens voorin te kijken. De bestuurder zit hoog, net als de rest van de bemanning trouwens. Vanaf zo'n positie heb je natuurlijk een goed uitzicht over de weg. Het dashboard sluit wat vorm betreft aan bij het uiterlijk van de auto: behoudend dus. De keuzehendel voor de automatische transmissie bevindt zich aan de stuurkolom. En het kiezen van een positie moet met overleg gebeuren, want doordat de keuzehendel wat hakerig werkt, kom je al gauw een plaatsje verder uit dan je bedoeld had. De parkeerrem wordt bediend met een pedaaltje geheel links onder het dashboard.
Amerikanen zijn dol op bekerhouders en geen inzittende hoeft het zonder te stellen. Ook zijn er plaatsen waar je losse spullen kwijt kunt.
Typisch Amerikaans
De Trans Sport wordt aangedreven door een typisch Amerikaanse motor; een V6 met een flinke inhoud. Er gaat voldoende power naar de voorwielen om de ruimtereus netjes te laten presteren. Wel viel bij onze metingen de acceleratie 0-100 wat minder florissant uit dan Chevrolet belooft. Een geluidsniveau van 70 decibel bij 120 is gemiddeld; er zijn concurrenten die stiller zijn.
Het Europese veerkarakter van de Chevrolet Trans Sport beviel ons goed. Zijn onderstel heeft weliswaar een op comfort gerichte afstemming, maar van deinneigingen valt weinig te bespeuren. Bij een rit over slecht wegdek ondervinden de inzittenden weinig hinder. Dwarsrichels echter worden duidelijk doorgegeven. Net zo min als de vering doet de besturing Amerikaans aan. De Chevrolet stuurt niet licht, maar ook niet zwaar. Als chauffeur heb je de wagen makkelijk onder controle.
Zo'n Chevrolet Trans Sport heeft van alles aan boord. We beperken ons tot de belangrijkste items. Zo is hij standaard voorzien van ABS, twee airbags, airconditioning een radio/cassettecombinatie en niveauregeling. Ook niet onvermeld willen we laten: cruise control, elektrisch bedienbare ramen vóór, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een in hoogte verstelbaar stuur en radiobediening op dat stuur. Aan de naam van onze Trans Sport was 'Exclusief' toegevoerd en dat betekende dat het toebehoren was uitgebreid met onder meer een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en een dakconsole met informatiecentrum. Al met al niet slecht voor 'n auto met een 'scherpe' prijs van zo'n 87 mille.
Signalement
Merk | Chevrolet |
---|---|
Model | Trans Sport 3.4 V6 |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 38.100 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.350 cc |
Maximaal vermogen | 138 kW / 188 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 282 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 95 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.114 mm / 1.847 mm / 1.801 mm |
Wielbasis | 3.047 mm |
Massa leeg | 1.849 kg |
Laadvermogen | 581 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 750 kg |
Banden | 205/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 177 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,0 s (fabrieksopgave: 11,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,6s |
Brandstofverbruik | 11,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 271 g/km |