Chevrolet Lacetti 2.0 TCDI Style (2008)

Goedhartig

Chevrolet Lacetti 2.0 TCDI Style
Een Koreaanse auto met een Amerikaanse merknaam en een in Italië ontwikkelde dieselmotor. Ook het design is van Italiaanse hand. Al met al is de Chevrolet Lacetti dus een fraai staaltje van transatlantische samenwerking. Vooral de motor is top.

De Koreanen pochen maar wat graag met het feit dat de Lacetti is ontworpen door Giugiaro's Italdesign, waardoor zijn uiterlijk vol zou zitten met Italiaanse charme en flair. Ziet u het? De Lacetti oogt netjes en verzorgd, dat zeker, maar zijn looks zijn ook ontzettend uitwisselbaar. Geen enkel karaktertrekje of designdetail maakt van deze auto 'een echte Chevrolet'.
Mensen die waarde hechten aan een ingetogen voorkomen zullen zich bij deze Lacetti prima op hun gemak voelen. Toch jammer dat Chevrolet amper moeite heeft genomen om iets bijzonders te maken van de compacte middenklasser. Die 'zesjesmentaliteit' zie je overigens in meer dingen terug: zo bestaat het interieur uit matige, goedkoop aanvoelende materialen en blinkt het niet uit in bouwkwaliteit en afwerking. Kijk naar de plastic schroefjes die gewoon zichtbaar zijn en wijkende naden aan de middentunnel en je weet dat je bij Chevrolet niet hoeft aan te kloppen voor een voorbeeldige afwerking. Ook het meubilair is niet van topkwaliteit; de zetel is vrij hard en de leuning biedt te weinig steun aan de onderrug.


Constant gevecht
Onderweg roept de Lacetti gemengde gevoelens op. De auto is prettig soepel geveerd, maar als je hard over een drempel rijdt, krijg je onherroepelijk een trap na van de hard gedempte achteras. Voor een enthousiaste rijstijl is de Lacetti niet echt geschikt en dat komt voornamelijk door de twijfelachtige besturing. Eerder hebben we in andere modellen van het merk al ervaren dat de stuurinrichting zichzelf snel centreert en ook het systeem in de Lacetti vertoont deze irritante gewoonte. Hierdoor zit je in lange bochten een constant gevecht te leveren met het stuurwiel, en daar heb je snel genoeg van.
Is het dan één en al drama met zo'n Chevy? Nee. De auto heeft één belangrijk pluspunt; in het wat kleurloze Lacetti-lijf klopt namelijk een opvallend goed hart. De 2,0-liter dieselmotor, die door het Italiaanse VM is ontwikkeld, is een mooie, moderne machine en weet met zijn 121 pk uitstekend raad met de Lacetti. Koud klinkt de motor behoorlijk rauw (vreemd genoeg moet je dit blok nog 'ouderwets' voorgloeien), maar als hij eenmaal op stoom is, laat de diesel serieuze spierballen zien. Een acceleratietijd van 9,8 tellen van nul naar honderd klinkt niet wereldschokkend, maar de TCDI voelt snel en reageert aangenaam vlot op het gaspedaal. Op de snelweg raffelt hij inhaalmanoeuvres op volle snelheid bijna moeiteloos af. Daarbij is het blok mooi stil. Met 1 op 11,5 is-ie wel wat dorstig, maar met een iets voorzichtiger rechtervoet moet een mooier verbruik mogelijk zijn.

Signalement

Merk Chevrolet
Model Lacetti 2.0 TCDI Style
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.495

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.991 cc
Maximaal vermogen 89 kW / 121 pk bij 3.800 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.295 mm / 1.725 mm / 1.445 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.255 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 610 kg
Banden195/55R15Prijzen
Topsnelheid 186 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,2 s / 6,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,2 s / 11,3 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km