Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Cadillac CT6

Ich bin ein Berliner

86
Cadillac CT6
Cadillac CT6Cadillac CT6Cadillac CT6Cadillac CT6Cadillac CT6Cadillac CT6Cadillac CT6Cadillac CT6Cadillac CT6
  • Ken Divjak
  • Eerste rijtest
2 september 2016 om 13:44
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 30 2016
AutoWeek 30 2016

Je leest het in AutoWeek 30 2016

Voor het eerst sinds de Europese herlancering van 2010 introduceert Cadillac een sedan in het E-segment. Kan de met snufjes overladen CT6 ditmaal wel een procentje marktaandeel van de gevestigde orde afsnoepen?

De Cadillac CT6 heeft vierwielaandrijving, actieve vierwielsturing, twee turbo's, een V6-motor met cilinderuitschakeling én een achttrapsautomaat om De Duitse Drie partij te bieden. Vandaar ook de naam: de '6' verwijst naar een model dat zich tussen de BMW 5 en de 7-serie nestelt, hoewel de prijs eerder naar de S-klasse neigt. De introductie van de CT6 is het begin van een duidelijkere typeaanduiding, waarbij het cijfer de klasse aangeeft. In een volgende fase zullen de ATS en CTS op eenzelfde manier omgedoopt worden tot CT3 en CT5, terwijl de cross-overs er een 'X' bij krijgen.

In het interieur van de CT6 slaat de gadgetmeter op tilt, met night vision en een digitale achteruitkijkspiegel als belangrijkste troeven. Achter in de Platinum-versie vallen de achtvoudig verstelbare loungestoelen met massagefunctie op, net als de tablets die uit de rugleuning van de voorstoelen kunnen opstijgen. De achterpassagiers hebben trouwens aardig wat ruimte ter beschikking, omdat het nieuwe Omega-platform slimmer in elkaar steekt. Daardoor kan je je net zo goed láten rijden in de CT6, mits je niet groter bent dan 1,85 meter. Anders schurkt je voorhoofd tegen de dikke rand van het achterste glasdak. Het gebruikte leer is goed, maar niet van Bentley-kwaliteit. De plastics zijn op sommige plaatsen krasgevoeliger dan bij de concurrentie. Stijlvol is het interieur echter wel, met name rond het glooiende dashboard.

Maar genoeg gerelaxt, tijd om te rijden. Naast extra ruimte zou het nieuwe platform ook betere rijeigenschappen moeten bieden, omdat het lichter én stijver is door de toepassing van composietmaterialen en uitgekiende lastechnieken.

ENKEL BENZINE

Een al even nieuwe 3,0-liter biturbo benzinemotor met 417 pk vult het onderstel goed aan, terwijl de automatische achtbak en de stuuroverbrenging een specifieke afstelling voor Europa hebben. Daar merk je in de praktijk weinig van. Erger nog: in de stad durft de automaat wel eens te bokken. Daarbuiten gooit de gevoelloze stuurbekrachtiging roet in het eten. Sportief bochten pikken wordt daardoor een vertrouwenskwestie, die in schril contrast staat met de werkijver van de V6. Eenmaal in de bocht settelt de CT6 weer, maar communicatief kun je het weggedrag niet noemen. Laat staan dat de actieve vierwielbesturing merkbaar bijdraagt aan de wendbaarheid van de twee ton zware Caddy. Houd de teugels van de verrassend vocale zescilinder strak en het gespan voelt zich beter. Het MagneRide-onderstel met continu variabele demping filtert de meeste oneffenheden weg.

Opvallend is het totale gebrek aan (fysieke) functietoetsen om bepaalde instellingen te wijzigen. Bijna alles in de CT6 verloopt via het Cueinfotainmentsysteem, dat ondanks een snellere processor toch wel eens moet nadenken. En dan is er nog die digitale achteruitkijkspiegel, die gebruikmaakt van een groothoeklens boven de nummerplaat. Resolutie en kleurverzadiging van het scherm zijn goed, maar het is wennen dat je drie keer meer ziet dan normaal en vooral geen referentiepunten hebt. Gelukkig laat de spiegel zich via het klepje voor de nachtstand naar een doodgewoon exemplaar converteren. De tussen de wat rommelige klokken in geplaatste night vision-weergave werkt wel naar behoren.

GOEDE INGREDIËNTEN

Dat de Cadillac CT6 optisch genoeg charme heeft om bij Europeanen in de smaak te vallen, is zeker. De vraag is of de verwende klanten van Audi, BMW en Mercedes hetzelfde van het weggedrag gaan vinden, want dat is voorlopig vlees noch vis. Supercomfortabel is de CT6 immers niet en sportief al helemaal niet, ook al spreekt de 0 tot 100-tijd van 5,7 seconden dat laatste tegen. Daar komt nog bij dat het achterin bijna aangenamer toeven is dan voorin (althans in de Platinum-topversie), omdat de stoelen beter steunen en de uitrusting op niveau is. Kortom: de juiste ingrediënten liggen op het bord, maar een mooi gerecht levert dat voorlopig nog niet op.

  • Houd me op de hoogte over de Cadillac CT6
Cadillac Cadillac CT6

Lezersreacties (86) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Cadillac CT6 specificaties
  • Cadillac CT6 occasions
  • Cadillac CT6 video's
Advies en informatie
  • Cadillac CT6 tests
  • Cadillac CT6 gebruikersreviews
  • Cadillac CT6 index
PREMIUM
Cadillac Eldorado Touring Coupé - 1995

Cadillac Eldorado Touring Coupé - 1995

Hij noemt zichzelf "omnivoor". Daarmee bedoelt Dirk Aarden dat hij van álle auto's houdt. Maakt...

Lees meer
Cadillac STS - Op de rollenbank

Cadillac STS - Op de rollenbank

47

Als je iemand uitnodigt om met zijn auto naar Op de Rollenbank te komen, is het altijd maar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Cadillac trekt stekker uit CT6 PHEV

    Cadillac trekt stekker uit CT6 PHEV

    2
    • 15 november 2018
  • Nieuws
    Cadillac CT6 V-Sport

    Cadillac CT6 V-Sport

    66
    • 21 maart 2018
  • Nieuws
    Bijgepunte Cadillac CT6 beter in beeld

    Bijgepunte Cadillac CT6 beter in beeld

    6
    • 9 oktober 2017
  • Nieuws
    Gesnapt: gefacelifte Cadillac CT6

    Gesnapt: gefacelifte Cadillac CT6

    13
    • 16 juni 2017
  • Nieuws
    Cadillac test autonome techniek voor CT6

    Cadillac test autonome techniek voor CT6

    10
    • 15 november 2016
  • Nieuws
    Cadillac CT6 nu ook als PHEV

    Cadillac CT6 nu ook als PHEV

    17
    • 20 april 2015
  • Nieuws
    Cadillac CT6 nu helemaal officieel

    Cadillac CT6 nu helemaal officieel

    64
    • 1 april 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    Cadillac Escalade-V: nu met specs

    Cadillac Escalade-V: nu met specs

    21
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Restauratie 'langste auto ter wereld' compleet

    Restauratie 'langste auto ter wereld' compleet

    19
    • 11 maart 2022
  • Cadillac STS - Op de rollenbank

    Cadillac STS - Op de rollenbank

    47
    • 3 februari 2022
  • Nieuws
    Cadillac Escalade V in beeld

    Cadillac Escalade V in beeld

    95
    • 21 januari 2022
  • Milan Roadster Convertible - Blits Bezit

    Milan Roadster Convertible - Blits Bezit

    42
    • 18 januari 2022
  • Nieuws
    Cadillac Fleetwood Brougham van Elvis wordt geveild

    Cadillac Fleetwood Brougham van Elvis wordt...

    18
    • 7 januari 2022
  • Nieuws
    Cadillac InnerSpace: futuristische verwennerij

    Cadillac InnerSpace: futuristische verwennerij

    13
    • 6 januari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden