Bürstner Ixeo T 690 G

Ongedwongen luxe

AutoWeek Campers 2018
AutoWeek Campers 2018
AutoWeek Campers 2018

Je leest het in AutoWeek Campers 2018

Elegant zilver aan de buitenkant, vanbinnen licht en ruim. Met de nieuwe Ixeo T bouwt Bürstner zijn gamma halfintegraalcampers verder uit met een aantrekkelijk nieuw model. Wij stapten vast in.

De koers van Bürstner is duidelijk: naar boven. Voor de nieuwe Ixeohalfintegraal geen compromissen: aan boord moet je je helemaal op je gemak voelen. Wat meetelt, is dat Bürstner onder de vleugels van Hymer valt. De boodschap is dan ook dat deze halfintegraal op comfortgebied niet onderdoet voor een integraalcamper van dat merk. Terwijl steeds meer fabrikanten betaalbaarder versies van hun integraalcampers lanceren, verdringen halfintegraalcampers zich juist om in de topklasse te komen. Deze Ixeo is daar het perfecte voorbeeld van. De behoorlijk zelfverzekerde vanafprijs van € 80.230 onderstreept dat. De prijs van de opties is nog niet bekend, maar de uitrusting van ons testexemplaar doet vermoeden dat je 25 procent bij de basisprijs mag optellen.

UITGEBALANCEERD

Bürstner wil deze Ixeo een vleugje sportiviteit meegeven met zilverkleurig spuitwerk. Voor de rest geen dikdoenerij: de camper maakt een uitgebalanceerde indruk. De T 690 G is daarbij de kleinste van vier formaten die Bürstner wil gaan aanbieden. Deze versie blijft net onder de magische zevenmetergrens. De grotere varianten zijn 7,40 en 7,49 meter lang. Flinke afmetingen, maar met de belading zul je toch omzichtig moeten omgaan: in de T 690 G mag maar 405 kg mee en daarin zit ook alles wat je nog als extra zou willen bestellen. Als je rijbewijs het toestaat, is het mogelijk met een totaal van 3.850 kilo op pad te gaan en heb je meer speelruimte.

GOED HUMEUR

Aan boord vind je een uitrusting die je een goed humeur zou moeten bezorgen. Goed doordachte verlichting hoort daarbij: met een combinatie van indirect en direct licht zijn er veel verschillende mogelijkheden met steeds een aangenaam resultaat. Ook over de plaatsing van de lichtschakelaars is nagedacht. De lay-out met het eetgedeelte en de keuken daarachter biedt geen verrassingen. De vormen en de afwerking van het interieur leveren pluspunten op. Houtafwerking is duidelijk op zijn retour: op de vloer van de Ixeo vind je een subtiel grafisch patroon. Zo is er optisch geen onderbreking tussen de vloer en de deksels van de opbergvakken.

UITKIJKEN MET TRAP

Echt blij worden we van het materiaal waarmee Bürstner de keuken en de keukentafel uitrust. Het zachtmatte spul is enorm krasbestendig … maar wel tegen meerprijs. Je betaalt ook bij voor het grote uitschuifdeel onder het linker eenpersoonsbed en voor het elektrische schuifdak dat in een chic aangelicht, reusachtig dakpaneel huist. De Ixeo overtuigt niet alleen met sfeer, maar ook met praktische zaken. Instappen door de brede deur gaat gemakkelijk, maar het is uitkijken geblazen met de elektrische trap van de Italiaanse fabrikant Project 2000. Als hij niet helemaal tot het eind is uitgeklapt, klapt hij meteen weer naar binnen op het moment dat je erop stapt!

GEEF ME DE VIJF

In de Ixeo kun je, wanneer de omstandigheden erom vragen, ook eens met vijf personen op stap. Je kunt een zitje erbij plaatsen naast het eetgedeelte, maar verwacht geen wonderen qua comfort. Slapen kan niet alleen in de twee comfortabele bedden achterin, die zich met een extra deel laten ombouwen tot een tweepersoonsbed, maar ook bovenin of – wat minder elegant – na het ombouwen van het zitgedeelte. Jawel, tegen meerprijs … Aan tafel vindt iedereen in elk geval genoeg plek. Als het tweede deel ook is uitgeklapt, heb je een ruim oppervlak van 144 bij 59 centimeter tot je beschikking. Ook de goed doordachte keuken biedt ruim voldoende werkoppervlak.

RIJDEN MET 150 PK

Onze testcamper heeft de optionele 150 pk sterke motor onder de kap. Daarmee is hij vlot genoeg, maar hij heeft zeker niet zo veel over dat we de lichtere 130 pk versie als een aanbevelenswaardig alternatief zien. Aan boord houdt de opbouw van dit voorseriemodel zich verbazingwekkend rustig. Met zijn laaggeplaatste Fiat-chassis, een wielbasis van zo’n vier meter en een verbrede achteras gedraagt de Ixeo zich onderweg op een typische Ducato-manier: niet echt subtiel, maar een beetje met de ruwere manieren van een als bestelwagen geconcipieerd voertuig. Bürstner rust de Ixeo standaard uit met ESP en antislipregeling, Traction Plus en hill start assist. Bij Fiat neemt Bürstner ook steeds de bijrijdersairbag en klimaatregeling mee en voegt die toe aan de standaarduitrusting. Voor een achteruitrijcamera mag je je portemonnee wel nog eens trekken. Dat zou eigenlijk niet zo moeten zijn: zonder hulp van die camera moet je echt met z’n tweeën zijn om veilig achteruit te kunnen manoeuvreren.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Met de nieuwe Ixeo T kiest Bürstner de richting van aangename, informele luxe. Geen blingbling, wel een aaneenschakeling van goed doordachte details, die bij dit ingetogen concept niet alleen praktisch zijn, maar sfeer brengen. Daar hangt wel een prijskaartje aan.