BMW Z8 (2001)

Z8... BMW Z8

BMW Z8
Bond... James Bond. Hij maakte de BMW Z8 beroemd nog voor die goed en wel te koop was. Met de filmster uit 'The World Is Not Enough' gaan wij deze keer even blazen. Stap maar in...

We rijden linea recta naar Duitsland. Om daar even lekker te gaan scheuren met de Z8. Want in eigen land is het onmogelijk uit de wagen van geheimagent 007 de ultieme kick te halen. Als we twee van de zes versnellingen hebben ingeschakeld, kunnen we in Nederland met de verdere mogelijkheden wel stoppen. Je kunt hem in z"n zes zetten, de cruise control inschakelen en dan met 120 km/h naar Maastricht.ou, that"s not enough! Wij willen zo hard mogelijk met dat ding.et als in de film. Via de A1 cruisen we nerveus wachtend op het feest dat voor ons ligt naar de Bondsrepubliek. En daar gaat de beuk erin.
Boem! Weg met dat ding. In minder dan 5 seconden naar de 100 km/h. Op naar de volgende versnelling en de daaropvolgende. De machtige V8 blijft eraan sleuren. Ook in vier en vijf. Over het hele toerengebied toont hij zijn niet aflatende lust om de acceleratie op te jagen en het bloed van zijn berijder sneller te doen stromen. Met 220 km/h scheuren we over de Autobahn het Ruhrgebied binnen. De wijzer van de toerenteller staat tegen de 6.000 tpm. Het beste moment om over te schakelen naar 6. En weer trakteert de 5-liter ons op een haast oneindige partij sleurwerk, tot de begrenzer bij 250 km/h toeslaat. Van rijwind heb je weinig last. Dat komt door de ver achterover staande voorruit en het windschot (stukje leder tussen de hoofdsteunen van de stoelen). Overigens zijn we niet zo blij met de stoelen; allebei hebben we een pijnlijke onderrug.
Neemt niet weg dat we na een tussenstop toch graag weer instappen om opnieuw het James Bond-gevoel te krijgen. Starten doe je door eerst met de sleutel het contact aan te zetten, dan de koppeling in te trappen en vervolgens de speciale startknop in te drukken. Dan schieten we vanuit onze startpositie aan het einde van de parkeerplaats voor de tweede maal de Autobahn op. Twee, drie, vier en de vijfde versnelling. Zes! Wat gaat het weer hard! Dit is toch wel genieten, hoor. Jammer, jammer dat tegenwoordig het geluid van de motor zo geknepen moet worden. Het karakter van de V8 is duidelijk voelbaar. Dit is een bruut. Als je goed luistert hoor je ook wel een mooie roffel. BMW heeft het uitlaatsysteem zo getuned dat er nog enigszins een fraai geluid in zit.

Topprestatie

Trap op de rem, twee versnellingen terug, even een rijtje auto"s voorbij en dan weer vol het gas erop. Met een grijns van oor tot oor stuwen we de bolide op naar een nieuwe topprestatie. Terwijl de snelheidsmeter volloopt, kijk ik nog eens rond in de roodlederen cockpit. Tamelijk sober ingericht, eigenlijk. In een gewone BMW zien het dashboard en ook de middenconsole er dikwijls indrukwekkend uit met een uitgebreide klimaatcontrole en hifi-apparatuur met zeer veel mogelijkheden.iet in de Z8. Vier ronde klokken, afgezet met chromen randen en daarboven een kap tegen invallend licht, geven het dash een sportief, maar zeker geen luxe uiterlijk. De ventilatieknoppen daaronder passen geheel in het strakke ontwerp.et als het klepje op de middenconsole waarachter de radio/cd/navigatiesysteem verborgen zit.
We hadden het net al over de nostalgische startknop - hetzelfde kan worden gezegd van het stuur met de ouderwets aandoende spaken. Trouwens ook de volledig chromen zijspiegels horen in dat rijtje thuis. Het is allemaal simpel te verklaren, want de ontwerper van deze auto werd geïnspireerd door de BMW 507 van 1956. Hetgeen het duidelijkst naar voren komt als je kijkt naar de "kieuwen" op beide voorspatschermen. ABS, Dynamische Stabiliteits Controle plus Automatische Stabiliteits en Tractiecontrole had je vroeger niet. Een bandendruk-waarschuwingssysteem, Xenon-koplampen en handsfree-telefoonbediening zijn zelfs tegenwoordig onderdelen die lang niet altijd tot een standaarduitrusting behoren. Airbags, side-airbags en flankbescherming dragen verder bij aan de veiligheid van deze supersportwagen. Zelfs airco ontbreekt niet. Moeten we er nog bij vertellen dat de sportstoelen met verwarming elektrisch verstelbaar zijn, net als de verwarmde buitenspiegels. Deze topper staat bol van de technische hoogstandjes. Daarvoor moet je wel betalen. De Z8 roadster kost bijna vier ton (e 181.500). Veel? Ja dat vinden wij ook een heleboel. Maar koop je nu voor bijna 4 ton een Z8 en heb je er over 25 jaar of zo genoeg van (kunnen wij ons niet voorstellen) dan is diezelfde auto misschien wel 1 miljoen waard Ð euro"s welteverstaan. Toch iets om over na te denken.

Signalement

Merk Bmw
Model Z8
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 174.900

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.941 cc
Maximaal vermogen 294 kW / 400 pk bij 6.600 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 73 l
Lengte / breedte / hoogte 4.400 mm / 1.830 mm / 1.317 mm
Wielbasis 2.505 mm
Massa leeg 1.590 kg
Laadvermogen 310 kg
Banden voor245/45WR18Prijzen
Banden achter275/40WR18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,7 s (fabrieksopgave: 4,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 14,5 l/100km
CO2-uitstoot 349 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.