BMW 8-serie Convertible - Eerste rijtest
Groots toeren
Het onthoofden van een coupé heeft altijd de nodige impact op een auto, maar je krijgt er wel wat voor terug. Dat bewijzen ze bij BMW. Net als bij de 6-serie mag ook bij de nieuwe 8 een open versie niet ontbreken. Die is er nu. Het betekent genieten met een grote M.
Een kronkelende binnenweg, de middenstreep bijna van het wegdek gesleten. Warme lucht danst op het verweerde asfalt. Tegen de bergwand weerkaatst een diep, rauw gebulder: een briesende V8. Het is de V8 in de nieuwe BMW M850i Convertible, jagend van bocht naar bocht. In de kofferbak weliswaar een weekend tas met kleding voor een paar dagen, maar de bestemming is compleet irrelevant. Het gaat om de reis. De oorspronkelijke BMW 8-serie, een kwarteeuw geleden, kennen we alleen als coupé. Een cabriolet was wel gepland, maar kwam er nooit. Bij de huidige 8-serie is dat anders.
Eind vorig jaar hebben we kennisgemaakt met de coupé en nu rijden we de open versie. Precies zoals bij z’n directe voorganger, de 6-serie. Die kennen we ook als coupé en cabrio – daarna ook nog als vierdeurs, maar dat is iets voor later.
NAAR HET ZONNIGE ZUIDEN
De 8-serie convertible heeft een echt cabriodak, een frame met daarover bekleding, en niet zoals bijvoorbeeld de Porsche 911 Cabriolet een met canvas vermomd vouwdak voorzien van lichtmetalen panelen die keurig netjes over elkaar schuiven. Daardoor volgt het BMW-dak niet de lijnen van de coupé, maar meer die van een bolhoed. Het dak is met een druk op de knop in 15 seconden te openen en verdwijnt dan keurig onder een afdekking. De voorruit is hoog genoeg om je – ook wanneer je wat langer bent – uit de wind te houden. En met de kap dicht heb je voorin precies een millimeter meer hoofdruimte dan in de coupé, achterin is dat zelfs 28 mm meer.
Maar goed, daar heb je weinig aan. Wegens nul beenruimte is achterin zitten vrijwel onmogelijk, hoogstens kun je daar bagage parkeren die niet in het kofferbakje past. Met de kap naar beneden meet de bagageruimte namelijk nog slechts 280 liter, beduidend minder dan de 420 liter van de coupé. Maar goed, voor een weekendtrip met z’n tweeën naar het zonnige zuiden is het toereikend.
Het verwijderen van het stalen dak heeft de 8-serie niet lichter maar juist zwaarder gemaakt, maar liefst 125 kg. Die kilo’s zitten vooral in verstevigingen om de open carrosserie voldoende stijfheid te geven. De open 8 is een echte GT, absoluut geen afgetrainde atleet. Het is een auto met heel veel luxe aan boord, al zie je dat er op het eerste gezicht niet aan af. Het interieur is erg herkenbaar BMW en doet sterk denken aan dat van bijvoorbeeld de 3-serie. Het lijkt weinig onderscheidend, een beetje gewoontjes hier en daar. Dat heeft als voordeel dat het weinig moeite kost om je weg in deze auto te vinden. Veel bedieningselementen herkennen we uit andere modellen. Dat geldt helaas ook voor het digitale instrumentarium, dat een beetje goedkoop aandoet. Meer iets voor een compacte stoplichtracer. Als je er wat langer mee onderweg bent, beleef je wel de luxe die BMW er in heeft gestopt. Dan is het meer dan een open 2of 3-serie.
GEEN KRIMP
Het onderstel is in de basis comfortabel genoeg, ook voor een langere reis. In de comfortstand is het niet direct een zwevend tapijt. Kies je de sportieve modus, dan gaat alles zonder het te overdrijven op scherp en is het een echte GT. Daar hebben ze bij BMW een heel mooie balans in weten te vinden. Op bochtige bergwegen komt het onderstel prima tot z’n recht. Wel heeft het openmaken van de auto hem iets minder stijf gemaakt. Een probleem is dat niet, het is niet de auto waarmee je op een trackday de grenzen gaat opzoeken. Doe je dat wel, dan blijken die grenzen nog altijd behoorlijk ver weg te liggen. De auto volgt heel mooi de door jou gedicteerde koers. Aardig is dat met open kap duidelijk is te horen wanneer de remmen in een snel genomen bocht actief ingrijpen door ESP of quasitorque vectoring, iets waar we bij de gesloten versie niet bij hebben stilgestaan. En nu we het toch over hulpsystemen hebben: de auto waarmee we onze eerste kennis making hadden, een M850i, was voorzien van actieve stabilisatoren, een sperdifferentieel en standaard vierwielaandrijving.
Het resulteert in een auto die goed beheersbaar over het asfalt gaat. Hij geeft geen krimp, helt amper over en doet heel stabiel wat jij wilt. Wie nog meer wil, zal geduld moeten hebben tot de M8 komt, maar voor een open auto is de M850i met 530 pk 4,4-liter V8 meer dan genoeg. Behalve het vermogen maakt ook het maximum koppel van 750 Nm indruk. Die piekwaarde wordt al bereikt bij 1.800 toeren per minuut en blijft beschikbaar tot 4.600 tpm. Het gemak waarmee dat eruitkomt, doet ons haast vergeten dat we met een dik twee ton wegende auto op pad zijn. En hoewel het niet de auto is waarmee je het circuit op gaat, kun je met de kap open wel genieten van de rauwe roffel uit de uitlaat. De grote attractie van deze auto blijft het open dak en voor wie het alleen om de wind in de haren en de zon op de huid gaat, is er ook een 320 pk dieselmotor, dat scheelt € 45.000.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Dijk van een onderstel
- +Beul van een motor
- -Inwisselbaar interieur
- -Druk instrumentarium
Had je deze auto's al gezien?

BMW M850i xDrive | Stoelkoeling | Harman Kardon | Adap. Cruise | Softclose | Achteras sturing | 360 camera
- 2022
- 36.084 km

BMW M850i xDrive B&W Stoelvent Soft-Close ACC 360 HUD
- 2021
- 78.856 km

BMW 840i Cabrio xDrive High Executive - M Sport | B&W | Stoelkoeling | Memory | HUD
- 2021
- 98.444 km