BMW 330d touring Executive (2001)

Doordenderen

BMW 330d touring Executive
"Is er dan niets meer zeker in dit leven?", wordt er nogal eens verzucht. Het antwoord is simpel: nee.ou ja, dood gaan we allemaal en het komt ooit weer goed met Ajax, maar dan heb je het wel gehad. Ook BMW"s 330d touring zet de wereld op z"n kop.

Niet eens zó lang geleden was er op autogebied een pakket geramde zekerheden: stationwagens waren alleen geschikt voor vooroorlogs-grote gezinnen en bloemisten. En diesels, diesels waren hooguit leuk als je ernaast stond voor het stoplicht in je benzine-auto - welke benzine-auto dan ook. Maar oh, wat is er veel veranderd de afgelopen jaren. Sta-tions zijn erkend hip geworden; sommige fabrikanten bestaan het zelfs stationversies te maken die er "n stuk beter uitzien dan de sedan van hetzelfde model - kijk maar naar wat Renault met de nieuwe Laguna heeft uitgespookt. En sinds VW (of eigenlijk Audi, maar dat is toch twee handen op één dikke Duitse buik) de direct ingespoten diesel uitvond en Fiat de common-raildiesel het levenslicht deed zien, is er op dat gebied ook niets meer hetzelfde. Er rijden tegenwoordig oliestokers rond met vermogens waarvan ook bovengemiddelde benzinedrinkers het Spaans benauwd krijgen. Eén van de absolute dieseltoppers is de internationaal én in dit theater ook al eerder bejubelde en bewierookte 330d van BMW. Diesel, station, en toch hip en razendsnel - wie had dat ooit gedacht..?
We waren in de gelukkige én ongelukkige omstandigheid dat de firma BMW ons eerst de verkeerde 330d had meegegeven. We hadden verzocht om een station met automaat, wat we meekregen was een sedan met handbak. Lastig omdat het een ongeplande omruilactie later die week inhield, maar ach - je krijgt zo wel een beeld van de mogelijkheden. We hebben ten behoeve van de snelheid overigens de metingen gedaan met de handgeschakelde versie - de automaat moet van 0-100 lichtjes (0,4 s) op de handbak toegeven, al doet hij qua topsnelheid in niets voor hem onder (227 km/h). Het verbruik stijgt forser: volgens de (optimistische) fabrieksopgave verstookt een 330d automaat elke 100 kilometer 8,0 liter, waar een handbak voor die afstand 6,7 liter nodig heeft. Zelfs voor BMW-rijders die een ton aan een auto uitgeven in deze qua brandstofprijzen imbeciele tijden nuttig om te weten.

Het Ideale Huwelijk
Een ander opvallend verschil tussen de automaat en de handbak zit "m in de gevolgen voor je linkerbeen. Dat je dat ding in de automaat net zo goed kunt afzagen mag duidelijk zijn, maar het contrast met de kracht die je nodig hebt voor het koppelingspedaal van de handgeschakelde versie is enorm. "t Lijkt wel een sportwagen! Eerlijk is eerlijk - dat is het natuurlijk in zekere zin ook: hij heeft 40 Nm méér koppel dan een Porsche 911, en dat bij een veel lager toerental. Dat je daarvoor een behoorlijk robuust koppelingsplaatje zult moeten monteren, ligt voor de hand. Voeg daarbij de typisch-BMW-lange slag van het pedaal en het vrij nadrukkelijke aangrijpingspunt en je komt tot de conclusie: nee, geen auto om veel mee in de file te staan, zo"n handmatige 330d. Daarentegen is het huwelijk tussen de drieliter dieselmotor en de zelfschakelbare vijftrapsautomaat dé ideale combinatie. Met één opmerking die voor zo"n beetje al dit soort bakken geldt: de tijd die er zit tussen de beuk tegen "t pookje en het feitelijke overschakelen duurt ons net iets te lang. De 330d is een stuk steviger afgesteld dan z"n "reisauto voor de betere vertegenwoordiger"-uiterlijk doet vermoeden. We kunnen ons zelfs voorstellen dat mensen die niet steeds het onderste uit de dieselkan willen halen, de straffe vering op den duur wat vermoeiend gaan vinden. Wie "m echter "op z"n BMW"s" gaat rijden wordt volop voor z"n inspanningen beloond. Uiteraard haalt de standaard aanwezige tractiecontrole ASC+T kundig de scherpe randjes van al te veel enthousiasme af. Wie het aan/uitknopje van dat systeem omzet kan z"n station, als hij door het eerst aanwezige onderstuur heenduwt, magistraal dwars door de bocht jakkeren - met "een dieseltje". "t Blijft wennen... We willen nog wel even een kanttekening plaatsen bij het niet al te overdadig aanwezig zijn van gevoel in de besturing. Wel lekker direct, maar iets meer informatie over wat er met de voorwielen gebeurt, was prettig geweest. Voor we het vergeten: zitten doe je als een vorst. Met zijn prestaties kan de BMW 330d touring wedijveren met menige sport(ieve)wagen. En wat hij mogelijk in topsnelheid tekort komt, maakt hij op langere ritten ruimschoots goed met zijn actieradius van ruim 900 km. Scheelt minstens een "pitstop". Al met al een soevereine reisauto Ð alleen die harde vering...

Signalement

Merk Bmw
Model 330d touring Executive
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 49.870

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.926 cc
Maximaal vermogen 135 kW / 184 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 390 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.478 mm / 1.739 mm / 1.409 mm
Wielbasis 2.725 mm
Massa leeg 1.615 kg
Laadvermogen 515 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden205/50YR17Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,3 s (fabrieksopgave: 7,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,5 s / 9,3 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 186 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum