BMW 318i touring Executive (2000)
Sneltrein
De stationwagen was nog nooit zo populair als zeg, de afgelopen tien jaar. In die periode legde hij z'n bestelauto-achtig imago af en werd een ruime wagen voor recreatie en vrije tijd. Er moest wel veel in kunnen, maar een pakezel hoefde hij niet (meer) te zijn. Daardoor kon het stationwagon-concept samengaan met het luxe en sportieve imago van een merk als BMW. BMW wil, waar het om ruimte gaat, niet per se het onderste uit de kan halen; de belijning van de modellen, die tegelijk klasse en sportiviteit uitstraalt, moet wel behouden blijven. Bij de jongste touring is dat weer prima gelukt.
In de basisopstelling heeft de BMW een bagageruimte met een inhoud van 435 liter, vijf liter minder dan de sedan. En als het afdekzeil is weggehaald en de rugleuning achter omgeklapt, groeit het laadruim tot 1345 liter. Geen gigantische waarden voor een stationwagen, maar prima passend bij het dynamische vrijetijdskarakter van de touring.
'Vreemde' type-aanduiding
BMW monteert in de 318i een 1.9 liter krachtbron. Nee, dat is geen vergissing, die 1.9 liter; BMW doet nu eenmaal weleens wat eigenaardig met z'n type-aanduidingen. Deze vierpitter heeft nog 'ouderwets' acht kleppen. Het resultaat is een vermogen van 87 kW/118 pk en een koppel van 180 Nm. Daarmee komt de BMW op een liter netjes 11,4 kilometer ver.
En hoe zijn de andere prestaties? Om te beginnen moet de 318i touring, volgens de folder, een top van 202 kunnen halen. Sprint van nul tot honderd? Volgens de fabriek 10,9 s. Bij onze eigen metingen kwam hij wat minder vlot uit de startblokken: 11,6 s. Optrekken van vijftig naar tachtig in 3 kost 5,6 s, in 4 8,0 tellen. En ook de inhaaloefening (80-120) verliep vlot: 10,6 seconden in 4 en net geen drie seconden langer in 5.
En de auto uit Beieren is niet alleen snel, hij voelt ook snel. Hoe kan dat? Tja, het is echt een BMW, ook al gaat het om een uitvoering met de basismotor. En BMW's worden gebouwd voor mensen die houden van een 'rijdersauto'; een wagen die z'n bestuurder actief bij het rijden betrekt; die overbrengt wat hij doet. Eigenlijk begint de rijsensatie al voor je nog maar een meter van je plaats bent gekomen. Want de BMW ziet er snel en strak uit, en zo voelt hij ook aan, meteen als je instapt. Zo gauw je gaat rijden wordt die indruk alleen maar versterkt. De 3-serie heeft een stijve koets en een stevige vering. En hij stuurt strak, terughoudend bekrachtigd, prettig direct. Via het stuurwiel heeft de chauffeur een goed contact met de weg. Rechtuit loopt de BMW als op rails en in - snellere - bochten geeft hij geen krimp. Dat heeft hij trouwens niet alleen te danken aan het uitgebalanceerde onderstel, maar ook aan elektronische hulpjes als de Automatische Stabiliteits en Tractie Controle - die voorkomt dat de aangedreven wielen doorslippen - en Cornering Brake Control - die voorkomt dat de auto uitbreekt, zelfs als je in een bocht remt. In het stevig afgestemde onderstel zit toch nog zoveel souplesse, dat de 3-serie z'n inzittenden voldoende comfortabel over slecht wegdek kan vervoeren. Oneffenheden zijn wel voelbaar, maar ze worden niet hinderlijk doorgegeven. De Beier schakelt op een manier die bij z'n karakter past. Probleemloos, maar niet heel soepel.
Zo herkenbaar als z'n uiterlijk is, zo is ook het interieur van de 3-serie. Zoals we gewend zijn vormen instrumentenpaneel en middenconsole een soort cockpit rond de bestuurder. De kunststof in het leefgedeelte is uitgevoerd in twee tinten, maar omdat we het dan hebben over grijs en zwart, levert dat niet veel kleur op. En de stoffen bekleding zorgt daar ook niet voor, want die heeft een aangepaste kleurstelling. Chauffeur een voorpassagier zitten op ruime, stevige stoelen die het lichaam opzij goed ondersteunen. Losse spullen kunnen ze op diverse plaatsen opbergen. We noemen; flinke portiervakken, een vak links onder het stuur en vakjes in de middenconsole, de tunnelconsole en de opklapbare middenarmsteun.
Bestuurder en bijrijder van de 3-serie hebben beslist plaats genoeg. Mensen achterin hebben geen gebrek aan plaats voor de onderdanen, en voldoende hoofdruimte. Er zijn drie driepunts rolgordels, en twee in hoogte verstelbare hoofdsteunen. De middelste steun zit vast en maakt onderdeel uit van de neerklapbare middenarmsteun, voorzien van bekerhouders en een opbergvak.
Zijn bij de keuze voor een stationwagen status en een sportieve inslag belangrijk, dan kom je al snel bij de BMW 3-serie touring terecht.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 318i touring Executive |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.620 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.895 cc |
Maximaal vermogen | 87 kW / 118 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 180 Nm bij 3.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.478 mm / 1.739 mm / 1.409 mm |
Wielbasis | 2.725 mm |
Massa leeg | 1.320 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 680 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 202 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s (fabrieksopgave: 10,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,6 s / 13,5 s |
Brandstofverbruik | 8,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 195 g/km |