Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Bentley
  • Continental

Bentley Continental T (2000)

En dan is het op...

Bentley Continental T (2000)
  • Autotest
7 augustus 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Hij is zó onvoorstelbaar duur dat de importeur niet eens wil zeggen wat 'ie kost, een Bentley Continental T. Niet dat het u zou afschrikken, hoor: u weet ook wel dat hij voor 99,9999% van u volstrekt onbereikbaar is. Maar wat krijgt iemand die 'm wél kan betalen?

De snelste Bentley ooit, want daar hebben we het in het geval van de Continental T over, is voorzien van een onbehoorlijk joekel van een V8. Dat mag je met een inhoud van 6,75 liter wel zeggen. Daar hebben ze voor de leuk nog een turbo en een tussenkoeler opgeschroefd. En dat levert al met al een vermogen op van, jawel, 420 pk - en dat is meer dan een Ferrari 360 Modena!
Maar nog veel imponerender is het koppel, uweetwel, de trekkracht. Waar zo"n Modena "slechts" 350 Nm heeft, daar knalt deze toch redelijk decente limo-coupé er een waarde uit waar de gemiddelde vrachtwagenchauffeur groen van jaloezie van wordt. Een Continental T is goed voor 875 Nm. En dat al bij een dieseltoerental van 2200.
Zo"n Continental T weegt schoon aan de haak zomaar eventjes 2450 kilo. En dat merk je ook aan alles. Neem alleen die motorkap: die zou je in je eentje nooit open krijgen, vandaar dat je een helpende hand krijgt van hydraulische telescooparmen.
Staat tegenover dat het solide gevoel dat zo"n Continental T geeft, onovertroffen is. Maar je begrijpt in ieder geval waar je die beestachtige hoeveelheid koppel voor nodig hebt: om nog "n béétje vooruit te komen. Hoewel, wat heet een beetje: Bentley geeft zelf 5,9 seconden op voor de sprint naar de 100.
En de grap is: je merkt er eigenlijk niets van. Ja, ver, héél ver weg in de lange neus krijgt de zanger van Motorhead een ongelooflijke hoestbui en er zit iets in je rug te douwen, wat dan de stoelleuning blijkt te zijn. Daarnaast zwiept de snelheidsmeter opeens naar rechts en de benzinemeter naar links. Maar verder? Niets. Daarvoor zit je te hoog, te relaxed, te comfortabel en te overdonderd door dat ge-wel-di-ge interieur.
Onze Continental T was geheel bespijkerd met uiterst nostalgisch "gedraaid" aluminium. Een majestueus gezicht, zonder meer. Past ook een stuk beter bij de auto dan wortelnotenhout (optie), want vergeet niet: de Continental T is de sportieve telg van de Bentley-familie, toch een beetje de sportieve tak van Rolls-Royce. Sportiviteit die ook moet blijken door pedalen van geperforeerd aluminium en natuurlijk het summum van sportiviteit: een aparte startknop.

Ontroerend schitterend

Mooier en liefdevoller verwerkt dan in het interieur van deze Bentley kan leer niet zijn. En het zit dan ook óveral; zelfs het complete dak is er minutieus mee bekleed. Prachtig. Schitterend. Ontroerend, gewoon.
Het werkt allemaal op een zeldzame manier op je gevoel. Neem nou die middenconsole: van a tot z volgestouwd met metertjes die sowieso al niet of nauwelijks afleesbaar zijn en die informatie geven (volts, turbodruk) die je eigenlijk niets kan schelen. Maar het geeft niet, want het is zo mooi.
Als je dit apparaat ook maar "n béétje kritisch zou beoordelen, "n béétje rationeel, dan zou je geen spaan van "m heel laten. Veel te duur, veel te zwaar. veel te lomp, 5,22 meter lang en nóg kun je niet fatsoenlijk achterin zitten, ga maar door. Volstrekt belachelijk en niet van deze wereld. Maar zóóóó mooi... En al zijn die uitgeklopte wielkasten misschien wat over de top, "t staat wel érg gemeen.
Ook zo benieuwd hoe dat rijdt, zo"n legende? Indrukwekkend. We kunnen niet anders zeggen. Het is onvoorstelbaar hoe moeiteloos hard je kunt met zo"n zwaargewicht. Tuurlijk, hij helt best over in bochten, maar ook met dank aan het tractiecontrolesysteem heb je zelden het idee op het randje te zitten. Sturen? Formidabel. Stakker en directer dan je zou vermoeden. Schakelen? Doet "ie zelf, en fraaier dan je het zelf ooit zou kunnen. Remmen: ook zoiets. Da"s misschien nog wel imposanter dan het accelereren. Stel je voor: je rijdt 160 km/h en gooit dan het anker uit - in minder dan vijf seconden (4,96 s, volgens Bentley) sta je stil.
U begrijpt wij zijn niet zo"n beetje onder de indruk. "t Gekke is dat elk cliché dat je ooit gehoord hebt, blijkt te kloppen. Een Bentley heeft wielen en hij rijdt, maar voor de rest lijkt hij in niets op welke andere auto dan ook. Wie Bentley rijdt, hoeft niets meer te bewijzen - dat heeft "ie al gedaan of overgelaten aan anderen. Aardse zaken als rationaliteit, bankafschriften, status en succes heeft hij reeds ver achter zich gelaten. Hij rijdt een Bentley. En daarmee uit.

Signalement

Merk Bentley
Model Continental T
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 0

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 6.750 cc
Maximaal vermogen 313 kW / 426 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 875 Nm bij 2.200 tpm
Inhoud brandstoftank 108 l
Lengte / breedte / hoogte 5.241 mm / 1.872 mm / 1.447 mm
Wielbasis 2.959 mm
Massa leeg 2.450 kg
Laadvermogen 400 kg
Banden285/45R18Prijzen
Topsnelheid 270 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,9 s (fabrieksopgave: 5,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 18,7 l/100km
CO2-uitstoot 447 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Bentley Continental
Bentley Bentley Continental

Gerelateerde forumtopics

  • Bentley Continental GT (+ Convertible)

    40
    • 23 maart 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Bentley Continental specificaties
  • Bentley Continental occasions
  • Bentley Continental video's
Advies en informatie
  • Bentley Continental tests
  • Bentley Continental gebruikersreviews
  • Bentley Continental index
PREMIUM
Bentley Flying Spur V8 - Eerste rijtest

Bentley Flying Spur V8 - Eerste rijtest

Je zou geneigd zijn te denken dat een V8 ‘minder’ is dan een twaalfcilinder, maar in het geval...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Bentley Continental Flying Spur Speed (2009)

    Bentley Continental Flying Spur Speed (2009)

    22
    • 15 juli 2009
  • Gebruikersreview
    Bentley Continental GT (2005)

    Bentley Continental GT (2005)

    15
    • 9 november 2008
meer reviews
Test: Bentley Flying Spur Hybrid

Test: Bentley Flying Spur Hybrid

46

In Bentleys grote elektrificatieprogramma is het nu tijd voor de Flying Spur Hybrid. We krijgen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Bentley Continental GT Mulliner W12: top-Continental GT

    Bentley Continental GT Mulliner W12: top-Continental...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Bentley Continental GT en GTC als S

    Bentley Continental GT en GTC als S

    8
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Bentley Continental GT ook als Mulliner Blackline

    Bentley Continental GT ook als Mulliner...

    12
    • 30 november 2021
  • Autotest
    Eerste rijtest Bentley Continental GT Speed

    Eerste rijtest Bentley Continental GT Speed

    10
    • 10 oktober 2021
  • Nieuws
    Akrapovič-uitlaat voor Bentleys sportiefste

    Akrapovič-uitlaat voor Bentleys sportiefste

    17
    • 20 september 2021
  • Nieuws
    Bentley Continental GT als Pikes Peak-racer

    Bentley Continental GT als Pikes Peak-racer

    5
    • 7 juni 2021
  • Bentley Contintental GT - Achteruitkijkspiegel

    Bentley Contintental GT - Achteruitkijkspiegel

    27
    • 8 mei 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Bentley brengt Speed Six opnieuw tot leven

    Bentley brengt Speed Six opnieuw tot leven

    8
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Bentley Continental GT Mulliner W12: top-Continental GT

    Bentley Continental GT Mulliner W12: top-Continental...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Bentley Flying Spur nu ook als sportieve S

    Bentley Flying Spur nu ook als sportieve...

    7
    • 13 juni 2022
  • Nieuws
    Bentley Continental GT en GTC als S

    Bentley Continental GT en GTC als S

    8
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Bentley Azure: nieuwe uitvoering met focus op comfort

    Bentley Azure: nieuwe uitvoering met focus...

    21
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Bentley-CEO: 'Onze eerste EV is tot 1.400 pk sterk'

    Bentley-CEO: 'Onze eerste EV is tot 1.400...

    36
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Bentley Bentayga EWB: meer van hetzelfde

    Bentley Bentayga EWB: meer van hetzelfde

    16
    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden