Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

Niet perfect, wel spectaculair

Audi S8
AutoWeek 24 2022
AutoWeek 24 2022

Je leest het in AutoWeek 24 2022

De Audi S8 claimt ondanks zijn forse formaat een sportieve inborst te hebben. Om te kijken of dat zo is, rijden we hem op straat en circuit.

Eén ding is zeker, de S8 is een charismatische verschijning. Alleen al de voor de S-modellen kenmerkende kleur en de afwerking met een flinke dosis aluminium sierdelen maken indruk. Desgewenst kun je de uitstraling ook ingetogener maken, als je kiest voor de kleur Ultrablau en je de normaal zilverkleurige lichtmetalen delen in zwart laat uitvoeren. Wat altijd indruk blijft maken, is de historie van dit model. Dit topklasse-krachtpakket is immers al 25 jaar leverbaar.

Al eens met 605 pk

In deze periode is de S8 wel eens sterker geweest (als S8 Plus met 605 pk), lichter (honderden kilo’s zelfs) en ook puristischer (de eerste S8 werd ook met een handbak geleverd), maar zo veelzijdig als de huidige generatie was de S8 nog nooit. Aan boord van de gefacelifte sportieveling bleef overigens bijna alles bij het oude. Daar staat tegenover dat het asfalt wordt verlicht door nieuwe koplampen. Daarin jongleren 1,3 miljoen microspiegels met de led-lichtbundel en projecteren zodoende spoor- en omgevingslicht op de weg. Dankzij een fel lichttapijt wordt de weg met de grootst mogelijke nauwkeurigheid in beeld gebracht. De matrixfuncties zijn al net zo briljant.

Audi S8

Hoffelijk

Erg verfijnd is ook het standaard actieve onderstel, waaraan de ingenieurs van Audi net als aan de rest van de techniek niets veranderden. Dat is ook niet zo vreemd, want zulke systemen worden bij een facelift niet even opnieuw uitgevonden. En er viel ook niet veel op aan te merken, hooguit wat kleine dingen.

Voordat we daarop ingaan, verbazen we ons eerst over de wijze waarop de carrosserie met vier centimeter wordt verhoogd op het moment dat je de portiergreep beetpakt. Hoffelijker kan een auto bijna niet zijn. Dit wordt geregeld door vier elektromotoren, die met behulp van riemen via planetaire tandwielstelsels elk wiel afzonderlijk kunnen in- en uittrekken en zo ook in bochten een hellingshoek van maximaal drie graden in het midden van de bocht garanderen (rijmodus Comfort Plus). Daardoor worden de middelpuntvliedende krachten die op de inzittenden worden uitgeoefend voelbaar verminderd, wat ervoor zorgt dat het rijden door bochten prettiger aanvoelt.

Overhellen tegengaan

In de Dynamic-stand reduceert het systeem bovendien de overhelneiging; in plaats van met een graad of vijf, zoals gebruikelijk is bij de S8, helt de carrosserie van de nieuwste versie nooit meer dan twee graden over. Dat gaat gelukkig niet ten koste van het veercomfort. Dankzij de luchtvering blijft de auto ook wanneer hij is uitgerust met de tegen meerprijs verkrijgbare 21-inch wielen altijd een comfortabel genoegen. Achter in de S8 wacht je een oase van ontspanning. Tegen bijbetaling is een stoelpakket verkrijgbaar met elektrisch verstelbare buitenste zitplaatsen en elektrisch bedienbare zonneschermen, waardoor zelfs mensen die normaliter het liefst achter het stuur kruipen spontaan beginnen te twijfelen.

Audi S8

Wie alle luxe in het achtercompartiment kan weerstaan en linksvoor instapt, wordt snel beloond voor deze beslissing: wat klinkt die V8 fantastisch! Een kleine samenvatting van deze motor, die met zijn vermogen van 571 pk met recht een krachtbron kan worden genoemd: de 4,0-liter biturbomotor beheerst enerzijds de Sound of Silence, want met dank aan het 48-volt boordnet zeilt hij vaak geruisloos door de omgeving, soms wel kilometers ver in heuvelachtig gebied. Zodra het beest al zijn 800 newtonmeters door de snel schakelende achttraps automaat jaagt, laat hij echtereen heel andere kant zien. Dan knalt de 2,3 ton zware auto net zo enthousiast richting de horizon als tal van super-EV’s.

Sportdifferentieel

Binnen deze twee uitersten zijn er genoeg tussenvormen van deze bijzonder verleidelijke voorwaartse drang te vinden. Je kunt op een provinciale weg verrassend veel lol hebben met het bijna 5,20 meter lange vlaggenschip. Het tempo dat de S8 daarbij kan aanhouden, zorgt bij passagiers voor open monden of samengeknepen ogen, ­afhankelijk van hun karakter. De aandrijflijn stuurt een groot deel van het riante vermogen naar de achteras. Dat gaat vervolgens met behulp van het sportdifferentieel voor een groot deel naar het wiel dat zich aan de buitenzijde van de bocht bevindt. De Audi is geen drifttalent, maar hij is overduidelijk niet vies van bochten.

Mocht je eens het circuit opzoeken, dan zal je daar duidelijk worden dat zo’n loodzware lobbes zelfs met zijn hoogstaande tech­nische systemen tegen sportieve grenzen aanloopt. De vele luxe-kilo’s kunnen nu eenmaal niet opeens in rook opgaan.

Audi S8

Verveeld

Wie voor wat entertainment de Autobahn opzoekt, komt jammer genoeg van een koude kermis thuis. De V8 doet zijn werk bij de begrensde topsnelheid van 250 km/h namelijk met net 4.000 toeren per minuut en dan voelt de auto – ondanks het indrukwekkende tempo – bijna verveeld aan. De bij hoge snelheden niet heel nauwkeurige rechtuitloop verbaast wel; dat is toch zonde bij zo’n typische Autobahn-knaller als de S8. Zelfs enkele middenklasse sedans doen het beter op dit vlak. Wel is de enorme motorkracht altijd betoverend, dus ook als je rustig rijdt. Natuurlijk moet je over een goed gevulde portemonnee beschikken om in een S8 te rijden, want zowel het brandstofverbruik als de afschrijving zijn enorm.

Niet de S van sport

Wie zich daar niet door laat afschrikken, merkt snel dat de S in de aanduiding S8 niet zozeer voor sport staat, maar des te meer voor spectaculair. Deze auto mag je daarom met recht een alleskunner noemen. De Audi S8 maakt indruk met zijn technische vuurwerk. Hij biedt niet alleen enorm veel luxe, hij heeft ook zeker een sportieve kant. Perfect is de hij niet: de remprestaties en de rechtuitloop kunnen beter.

  • +Machtige motor
  • +Mooie ondersteltechniek
  • -Prestaties remsysteem kunnen beter
  • -Rechtuitloop niet perfect

Lezersreacties (44) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.