Audi S8 Plus
Door de barrière
Met een opgepepte versie doorbreekt de Audi S8 meteen twee barrières. Hij stapt over de 600 pk-grens én hij wordt meteen lid van de Club van 300. Plus, hoe toevallig, schiet hij aartsrivaal Mercedes-Benz S 63 AMG voorbij.
Even leek de pk-wedloop over zijn hoogtepunt heen te zijn, maar nu lijkt Audi hem een nieuwe boost te willen geven. Dat de Mercedes-Benz S 63 AMG 585 pk heeft, is natuurlijk een doorn in het oog voor Audi, wiens S8 het met 520 pk moet stellen. Een RS8 is echter geen optie, legt projectleider RS Jürgen Krauth ons uit: "Een RS moet een circuitauto zijn, daar is de A8 echt te groot voor." Fair enough, maar de naamkeuze voor de opgepepte S8 is op z'n zachtst gezegd merkwaardig voor een concern waar de opgehoogde Golf 'Plus' wordt genoemd. Enfin, S8 Plus klinkt nog altijd beter dan RS8 Min en de echte kenner weet natuurlijk dat er ook al ooit een S6 Plus was.
Behalve de keuze voor de naam is ook het besluit de S8 Plus uiterlijk bescheiden te houden opmerkelijk. Je zou zeggen dat degene die € 28.510 extra heeft neergeteld voor die Plus er best voor uit wil komen dat hij 85 pk meer onder de kap heeft. De Plus heeft wat extra koolstofvezel aan de onderkant van de bumpers en rond sommige luchtinlaten een spoiler op de achterklep (standaard in de lakkleur, tegen meerprijs in carbon), twee paar donkere hoogglans uitlaatpijpen en wat hoogglanszwart in de neus en rond de ramen. Verder zijn de achterlichten een paar tinten donkerder en is de matzilveren kleur waarin wij hem rijden exclusief voor de Plus. Aan de binnenkant is het prachtige interieur van de gewone S8 in details verder verfijnd. Ook hier een hoop koolstofvezel, waarbij Audi dat op zichzelf al exclusieve goedje nog specialer heeft gemaakt door er een rode draad doorheen te weven. Het zwarte leer is met rode biezen gestikt en nu we het toch over rode accenten hebben: de startknop heeft een rood aureool. Al met al moet je er niet op rekenen dat elke liftster die je oppikt na het instappen in opperste vervoering "O, een Plus!" begint te kirren. Het is verder vooral een S8 zoals we die al kennen, met zijn grijze wijzerplaten met witte wijzers, de vliegtuigachtige pook, het centrale analoge klokje en de brede middentunnel met een drukte aan knoppen en de touchpad.
Veel plus
Ondanks de minimale verschillen met de S8 die we kennen in de Plus motorisch wel degelijk heel veel plus. Audi liet Quattro GmbH erop los, die de software herschreven, andere uitlaatkleppen monteerden, de geometrie van de twee twinscroll-turbo's optimaliseerden en een componist op het uitlaatsysteem loslieten. De winst is een niet flauwe 85 pk extra, waarmee de S8 Plus op 605 pk uitkomt. Ook het koppel ging omhoog, naar 700 Nm. Bovendien heeft de Plus nog een overboost, waardoor de motor vanaf 70 procent gas tijdelijk 750 Nm levert. Hier zou Gregor in de film Ronin pas blij van zijn geworden toen hij op de vraag welke auto hij voor zijn missie nodig had antwoordde met 'Something very fast, something I can shovel with' en een S8 (eerste generatie) kreeg. Met de Plus had Larry die Citroën XM vast beter bij kunnen houden. De uitlaatkanalen liggen aan de binnenkant van de cilinderbanken, waardoor ze zo kort en efficiënt mogelijk worden gehouden en de turbo's een snellere respons hebben. Toch draait het niet allemaal om pure prestaties. De V8 heeft cilinderuitschakeling, zodat je bij minimale belasting op vier cilinders kunt rijden. Om de inzittenden het beschamende gevoel van een vierpitter te besparen, wordt door middel van tegengefaseerde golven de typische viercilinderklank onderdrukt. Maar het gaat er natuurlijk om hoe de motor klinkt wanneer hij echt aan de bak moet en dat is geweldig. Bij accelereren is het nog redelijk ingetogen, maar ga je van het gas, dan krijg je, mits in standje sport, een salvo waar de gemiddelde oorlogsveteraan alsnog PTSS van krijgt.
Afstand
De S8 Plus heeft standaard luchtvering met adaptieve regeling, die keuze biedt uit vijf programma's. Ook dit deel van de auto is ten opzichte van de normale S8 nog wat verder aangescherpt. In standje automaat gaat de koets, wanneer je langer dan een halve minuut boven de 120 zit, twintig millimeter dichter naar het asfalt toe. In stand comfort blijft de hoogte gelijk. Ondanks de bijna astronomische cijfers voelt de S8 Plus niet echt heel snel aan. Dat komt door het forse gewicht, in combinatie met de luchtvering en de conventionele automaat met koppelomvormer, die wat afstand schept tussen de krukas en de wielen. Flink doorrijden op bochtige binnenwegen geeft daardoor niet het spektakel dat je misschien zou verwachten. De aandrijfkrachten gaan onder normale omstandigheden voor 60 procent naar de achterwielen, waar het sportdifferentieel ze verder verdeelt, waardoor de S8 Plus nauwelijks overstuurd is te krijgen. Hij blijft steeds veilig neutraal. De besturing is erg precies, maar wat aan de lichte kant, waardoor de beleving nog wat verder wordt getemperd.
Op de snelweg daarentegen is de S8 Plus helemaal in zijn element. Hij klimt razendsnel in snelheid, waardoor je al gauw het gevoel hebt dat de rest van het verkeer stilstaat. Ondanks dat enorme tempo blijft het behoorlijk stil aan boord. Met de luchtvering op stand comfort doet dit vooral denken aan een reis per TGV. De lage versnellingen zitten voor het sportieve gevoel vrij dicht op elkaar, terwijl de vier hoogste verzetten juist vrij lang zijn, waardoor de motor ook op hoge snelheid weinig toeren draait. Audi laat ons niet voor niets in eigen land kennismaken met deze über-S8, maar helaas is het verkeer te druk om harder dan zo'n 270 km/h te rijden. Op die snelheid begint windgeruis de overhand te nemen.
Ingetogen
Dat deze auto geen RS8 is gaan heten, begrijpen we na een dagje sturen wel. Echt spektakel zoek je in de S8 Plus tevergeefs. Maar wat je wel krijgt, is een zijdezachte, duizelingwekkend snelle limousine met een fantastische afwerking, een prachtig lopende V8 en een voor zijn klasse en prestaties ontzettend ingetogen verschijning. Zelfs als je het liefst zelf stuurt, moet je bij deze auto een chauffeur nemen. Want je rijbewijs raak je kwijt. Geheid.
PRIVATE LEASE Audi A8
Uitgelicht aanbod

Audi A8 4.0 TFSI S8 quattro Pro Line+ VOLLEDIG RS UITLAAT !
- 2015
- 109.049 km

Audi A8 4.2 FSI quattro Pro Line+ In Werkelijke Nieuwstaat en Vol Vol opties! nw. APK – Inruil Mogelijk –
- 2010
- 114.232 km

Audi A8 55 TFSI quattro Lang Pro Line Plus | 4W Sturing | B&O High End | Uniek compleet | Stoelventilatie V+A
- 2018
- 111.636 km
Lees ook

Audi S8 Plus - Grand Tour Zwitserland - Rij-impressie

Mercedes-Benz EQS 450 4MATIC AMG Line (2023)

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild

Praktijkervaring Volkswagen Polo: dit vinden eigenaren van hun B-segmenter

Waarom de Renault Avantime een instant klassieker was
Lezersreacties (92) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.