AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Audi S8 (2000)

Racing Home

Audi S8
Wij willen naar huis en hebben er haast mee. Dan kun je een slechtere auto kiezen dan een Audi S8... Want hierin kun je met vijf man riant reizen en zit je maar iets later op de 100 dan in een Porsche 911 Carrera 4.

De A8 kreeg begin "99 een (bijzonder milde) facelift, en even later mocht ook de non-plus-ultra, de S8, daarvan meeprofiteren. Uiterlijk veranderde er zo goed als niets - de koplampen "verhelderden", en de bumpers en deurgrepen werden licht gewijzigd. Onderhuids gebeurde er ook "t een en ander: het onderstel, dat al voor een groot deel van aluminium was maar nog wat componenten van ouderwets staal bevatte, werd geheel verreheraluminiumiseerd. Daarnaast kreeg de 4,2-liter V8-motor, in de "oude" versie al goed voor 340 pk, er nog eens 20 beesten bij.
Het mag duidelijk zijn dat het in de S8 vijf personen aan niets hoeft te ontbreken, qua ruimte of luxe. Vooral op de voorstoelen is het luxeniveau op z"n allerminst bourgondisch, en in de ons ter beschikking gestelde versie ronduit wanstaltig decadent. De zit is Duits, dus stevig, maar dankzij de baan alcantara onder je zitvlak en de, zeker voor een luxe-limo opmerkelijk klemzettende stoelwangen, blijf je ook in de idiootste bochten braaf zitten waar je zat. Uiteraard is alles aan deze stoelen, zelfs de hoogte van de hoofdsteun, standaard elektrisch instelbaar en in een geheugen op te slaan.
Voor de rest kunt u natuurlijk rekenen op de gebruikelijke luxe van een auto in deze klasse. De volautomatische airco is natuurlijk links en rechts gescheiden te bedienen, zodat u geen last hebt van die koukleum naast u. Ons exemplaar was voorzien van een combinatie van een mega-Bose-audio-installatie met tv en een navigatiesysteem (extra kosten dik 15 mille), zodat zelfs het vinden van de weg ons uit handen genomen werd. Mocht er van de (als optie verwarmde) achterbank gemiept worden dat de zon in tere nekjes aan het schijnen is, dan kan elektriek een zonneschermpje omhoog gedirigeerd worden, en mocht het volk daar helemaal incognito over de snelweg willen, dan kunnen ze zelf nog schermpjes voor de zijruiten omhoogtrekken. Kost wel zo"n f 1.750 extra natuurlijk, maar waar hebben we het over?
Je zou een S8 met handbak kunnen bestellen, maar het is wel zo logisch (en verstandig, zo fijn is die handbak niet) er gewoon een Tiptronic-automaat van te maken. Spaart u een hoop geschakel en zo hoort dat in een topper.

Beuken met die bak!

Het motorgeluid van de Audi S8, een prachtige, voor een V8 wat hoog klinkende grom, blijft altijd op de achtergrond, en de buitenwereld is geluidsmatig ook echt de buitenwereld. Er is dan ook een soort dubbelglas gemonteerd dat bebouwing tot naast de landingsbanen op Schiphol mogelijk maakt.
Echt sportief rijden kan perfect met de S8. Niet zolang je de VAG-waakhond, ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma), aan hebt staan, maar wie het uitzet, wordt op onderstuur getrakteerd. De uitbreekneigingen bij gas-los-als-het-hard-gaat zijn minder heftig als bijvoorbeeld bij een 911, en ook dat is niet meer dan logisch: de S8 heeft een veel langere wielbasis en z"n gewicht is ook wat eerlijker over de auto verdeeld. En geloof het of niet, maar de Audi is in alle tussenacceleraties sneller dan een 911 Carrera 4. En het is louter te danken aan de wat trage reactie van de Tiptronic-automaat dat hij geen halfomhalf maakt van een Porsche. Die automaat gaat namelijk, als je vol op het gas gaat staan, eerst even héél diep ademhalen, om er vervolgens een berg kwaaiigheid uit te gooien, niet te geloven. De snelheid waarmee je door een S8-leven gaat, is slechts af te meten aan twee zaken: de kilometerteller en de mate waarin het landschap vervaagt.
En waar we dit soort zaken over het algemeen als een compliment beschouwen, willen we één uitzondering maken. Die geldt de besturing. In ons geval betrof het een als extra gemonteerde Servotronic, een snelheidsafhankelijke bekrachtiging dus. En hoe het normaal gesteld is, we weten het niet, maar deze kon ons maar moeilijk bekoren. Wel precies, en inderdaad zwaar genoeg op snelheid, maar erg gevoelloos. Zeker bij hogere snelheden mogen we graag wat informatie krijgen, en die werd consequent weggefilterd. Het onderstel geeft die info wél, is zeker niet hard, maar wel stevig genoeg om Vliegend Tapijt-syndromen uit te sluiten.
Waarmee we kunnen concluderen, dat de de S8 in bijna alles een perfecte sportlimousine is.

Signalement

Merk Audi
Model S8 quattro
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 106.090

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.172 cc
Maximaal vermogen 265 kW / 360 pk bij 7.000 tpm
Maximaal koppel 430 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.034 mm / 1.880 mm / 1.418 mm
Wielbasis 2.880 mm
Massa leeg 1.750 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.300 kg / 750 kg
Banden245/40ZR18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,7 s (fabrieksopgave: 6,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,6s
Brandstofverbruik 13,9 l/100km
CO2-uitstoot 334 g/km