Audi S8 (1998)

Limo-kanon

Audi S8
Binnen de A8-lijn, Audi's topmodel, neemt de S8 een bijzondere positie in. Hij ziet eruit als een beschaafde en luxueuze limo, maar het is gewoon een kanon van een auto. Eén met onmiskenbare Porsche-allure.

De overtreffende trap in de A8-lijn luistert naar de aanduiding S8. Leren bekleding is standaard, evenals een voortreffelijke automatische airco met links en rechts gescheiden regeling van de temperatuur. Een sportieveling als de S8 heeft natuurlijk ook fantastische kuipstoelen met een zeer goede zijdelingse steun. Natuurlijk elektrisch instelbaar met memory-functie, tot en met de hoofdsteunen, de stuurkolom en het ophangpunt van de veiligheidsgordels toe. We kijken evenmin op van elektrisch bediende ramen en spiegels, alarm, elektrisch te openen kofferdeksel, boordcomputer, verwarmde voorstoelen, sportstuur, leeslampjes achterin, speciale houtafwerking, enzovoort. Wat wél verbazing wekt, is het ontbreken van een simpel intervalletje op de ruitenwissers.
Achter de grille van deze S8 gaat een machinekamer van formaat schuil, met daarin een beul van een V8. De acht cilinders hebben een gezamenlijk slagvolume van 4,2 liter. Ze worden gevuld en geleegd door vier kleppen per verbrandingskamer. Die totaal 32 ventielen worden bewogen door vier nokkenassen, zoals dat bij een rasmotor hoort. En ras heeft deze achtpitter. Maar liefst 340 pk's en een kar vol newtonmeters - 410 stuks om precies te zijn.
Om 'n beetje leuk te kunnen spelen met zo'n berg power, is een uitgekiend onderstel een vereiste. Vandaar dat Audi de S8 alleen maar levert met het fameuze quattro-onderstel. Een Torsen tussendifferentieel 'voelt' welke as het meeste grip heeft en jaagt daar het merendeel der pk's heen. Een elektronisch sperdifferentieel snuffelt tot snelheden van 40 km/h naar wielen die op het punt van spinnen staan en remt die licht af. Ten slotte draagt elektronische verdeling van de remkracht over alle vier de wielen bij aan een maximale vertraging en remstabiliteit.
Het onderstel van de S8 is dermate goed dat het wel lijkt alsof er rails in de bocht liggen. Met ongegeneerd hoge snelheid stuur je verregaand neutraal door de bocht. Op zeer hoge snelheden demonstreert de S8 een uitmuntende rechtuitstabiliteit. Dat alles heeft natuurlijk ook te maken met de sportieve
opzet van het twee centimeter verlaagde onderstel. Er is gekozen voor een afstemming van vering en demping die bijzonder informatief is. Keerzijde is een duidelijk stugger veercomfort dan bij de A8.

Top van 285!

Wie rustig gas geeft bij het wegrijden, wordt getracteerd op prachtige geluiden uit de machinekamer. Het is frappant om te voelen hoe mak de S8 is als je weinig gas geeft. Maar we willen natuurlijk het onderste uit de kan, want daar is zo'n S8 voor gemaakt. We sturen hem dus richting Duitse Autobahn voor het betere opschieten. Het sprintje naar de 100 km/h doet deze Audi volgens de fabriek in slechts 5,5 tellen. Razendsnel, zeker als je bedenkt dat de S8 met zo'n 1700 kg geen lichtgewicht is. We trappen het gas nu fors in en roeren zo nu en dan even in de zesbak. Richting 200 gaat het inmiddels en de Audi voelt zich nu als een vis in het water; alsof je niet harder dan 100 rijdt. Nog meer druk op het rechter pedaal en daar gaan we weer. Er is nu even ruimte en overzicht genoeg en we drukken helemaal door. 250... Op je gemakje. 260... Waar is die begrenzer die bij 250 km/h moet inschakelen? 270... Nog niets te voelen en ongemeen stabiel. 280... Een iets lichter gevoel in de neus en voor het eerst klamme handjes. 285... Ja, daar voelen we de begrenzer. Is 'ie er toch. Maar wat rij je deze extreme snelheden gemakkelijk met de S8. Wat geeft deze Audi een supergevoel. En wat zitten we er daardoor verhoudingsgewijs nog ontspannen bij.
Aan de bediening van de S8 moet je op een paar punten even wennen. De zware koppeling vergt de nodige spierkracht om zijn werk doeltreffend te kunnen doen. Ook het rempedaal voelt niet echt licht aan, maar als je daar fors op trapt lijkt het wel alsof er een paar ankers in het asfalt worden gehaakt.
Als rij-ijzer van formaat scoort de S8 uitzonderlijk hoog. Als riante limousine doet 'ie het eveneens prima. Als totaalconcept is de S8 een superauto. Een Porsche met zitruimte voor vijf volwassenen. Audi zou alleen nog wel wat simpele dingetjes aan de standaarduitrusting mogen toevoegen. Dat mag je gewoon verwachten voor een auto met een basisprijs van zo'n f 220.000.

Signalement

Merk Audi
Model S8
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 98.969

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.172 cc
Maximaal vermogen 250 kW / 340 pk bij 6.600 tpm
Maximaal koppel 410 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.034 mm / 1.880 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.882 mm
Massa leeg 1.695 kg
Laadvermogen 635 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.300 kg / 750 kg
Banden245/45WR18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,5 s (fabrieksopgave: 5,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,3 s / 7,9 s
Brandstofverbruik 14,3 l/100km