Rij-impressie Audi RS7 Performance
RS-je nooitgenoeg
Wie de Audi RS7 een beetje kent weet dat de naam 'Performance' die deze versie draagt bijna lachwekkend is. Met 560 pk ontbreekt het de auto die tot nu toe de topper van de A7-reeks was immers niet bepaald aan 'Performance', maar deze 605 pk en in overboost 750 Nm leverende variant doet er nog een aanzienlijke schep bovenop.
Iedere keer als we het gas loslaten –en dat gebeurt regelmatig onderweg naar beneden – trakteert de RS7 Performance ons op een luid geknetter. Het geluid is zo verslavend dat naar beneden rijden heel even leuker lijkt dan omhoog. Lijkt, inderdaad, want als we op weg naar de top van 'La Turbie' het gaspedaal vloeren en onder het genot van een enorme brul met buitenaardse snelheden naar boven worden gelanceerd is onze grijns nog nét wat groter.
Los van het geluid is dit monster eigenlijk een heel vriendelijke auto. Wie slechts enkele procenten van het vermogen benut en Drive Select in standje 'Comfort' laat staan hoeft zich nooit te ergeren aan een bokkende aandrijflijn of een gebrek aan rust in de koets. Met alles in 'Dynamic' pakt de auto logischerwijs feller op en wordt het onderstel merkbaar strakker, maar een nukkig of onhandelbaar beest wordt dit kanon nooit. Dat is maar goed ook, want wie het gaspedaal vloert heeft al z'n zintuigen nodig om de verbijsterende acceleratie bij te kunnen benen. De achttraps tiptronic reageert meteen en maant de dubbelgeblazen 4,0-liter V8 tot een krachtsexplosie die werkelijk iedere inhaalactie mogelijk lijkt te maken.
Meer plezier
'Onze' auto is voorzien van het Dynamic Plus-pakket. Behalve de RS-sportuitlaat en zaken als een schuif-kanteldak en full-ledkoplampen krijgt je RS7 met deze optie onder meer het RS-sportonderstel met Dynamic Ride Control en Dynamic Steering mee. Met die voorzieningen duikt de auto met meer plezier een bocht in dan de versie met de standaard luchtvering, maar toch houdt ook deze extra dynamische uitvoering meer van de autobahn dan van een bergweggetje. Wie doelbewust op volle snelheid door een bocht jaagt ontkomt niet aan het moment waarop de auto laat zien dat-ie eigenlijk het liefst rechtdoor wil, al gaat het dan wel écht hard. De vrij lichte besturing is daarbij niet bijzonder communicatief, maar stelt je ook nooit voor verrassingen.
Het is echter de vraag of de gemiddelde RS7-koper zich aan dat relatieve gebrek aan dynamiek stoort. Een BMW M-product gaat enthousiaster de bocht om, maar met een 0-100 tijd in 3,7 seconden en een topsnelheid die bij de Dynamic Plus-uitvoering begrensd is op 305 km/h behoor je met deze Audi gegarandeerd tot de allersnelsten. Bovendien is de RS7 een auto die zich, wellicht nog meer dan z'n bekendere broer RS6, ook qua uiterlijk onderscheidt van de massa. De langgerekte vijfdeurs koets kan de grofstoffelijke RS-aankleding goed hebben en weet zelfs in Monaco menig hoofd tot omdraaien te bewegen. Dat zou een 'normale' RS7 overigens evengoed voor elkaar hebben gekregen: de uiterlijke verschillen met de 560 pk-sterke variant zijn minimaal. De afwerking rond grille en raampartij in 'mat titanium' springt het meest in het oog, maar wie het carbonpakket van dit witte exemplaar bestelt doet ook dat verschil teniet.
Sportwagengevoel
Ook zonder het gaspedaal te vloeren ontkomen we niet aan het gevoel in iets bijzonders te rijden. De sportstoelen met – uiteraard optionele – stiksels in honingraatmotief zijn een lust voor het oog en zitten fantastisch en hoewel de lage daklijn en dito zijruiten niet bevorderlijk zijn voor de hoofdruimte achterin zorgen ze wel voor een sportwagengevoel dat in de RS6 ontbreekt. Dankzij het fraaie dashboard en de volkomen logische bediening laat dit interieur ook als dagelijkse werkplek niets te wensen over.
Dit genoegen is uiteraard niet goedkoop. Een 'normale' RS7 staat in Nederland voor 167.860 euro op de prijslijst, de RS7 Performance mag voor minimaal 172.880 mee en wie het Dynamic Plus-pakket en nog wat losse opties aanvinkt komt al snel in de buurt van de 2 ton. Een enorme bak geld, maar voor wie het prestatiepotentieel van een R8 én de praktische inzetbaarheid van een grote vijfdeurs wil bezitten is deze alleskunner een bijzonder indrukwekkende optie.
- +Razendsnel, maar toegankelijk
- +Spectaculair geluid
- -Niet heel dynamisch
- -Duur
Lees ook
Peugeot e-208 GTi: 280 pk en een dosis 205 GTi
Volkswagen viert 75 jaar 'Volkswagenbusje' met deze ID Buzz Cargo
Hyundai Ioniq 6 N: klaar om Tesla Model 3 Performance te jennen
Xiaomi SU7 Ultra sloopt Tesla Model S en Porsche Taycan Turbo GT op de Ring [VIDEO]
Lamborghini Revuelto vs. Murciélago LP640 - Waarom de nieuwe sneller is maar de oude leuker
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (82) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.