Audi RS5 Sportback - Eerste rijtest

Prachtpatser

Audi RS5 Sportback
AutoWeek 34 2019
AutoWeek 34 2019

Je leest het in AutoWeek 34 2019

Voor het eerst in het bestaan van de A5 Sportback levert Audi ook een RS-versie van de vierdeurs coupé. WE namen hem naar een passende bestemming: het Goodwood Festival of Speed.

Ken je dat? Dat je een hap denkt te nemen van, zeg, een slagroomsoesje en dat blijkt dan gevuld te zijn met kaas? Of andersom. Het is raar om iets anders aan te treffen dan je verwacht.

Zo hadden we ons ingesteld op een metallic groene RS5 Sportback, zoals op de publiciteitsfoto’s is te zien. Hij blijkt mat lichtgrijs – Nardo-grijs in Audi-taal – te zijn. Na een korte reset concluderen we: dit staat hem ook verdraaid goed. Het geeft de lange, slanke, maar toch gespierde RS5 iets sinisters; zo van: daag hem niet uit, want hij vreet je op. Er zijn inderdaad weinig auto’s die partij kunnen bieden aan de 450 pk en 600 Nm die deze vierwielaangedreven super-Audi herbergt. Ze komen uit een 2,9-liter biturbo-V6 van Porsche, die ook in de RS5 Coupé ligt. Een beul van een blok, waarmee je de auto in 3,9 seconden naar de 100 afschiet en kunt blijven doorbeuken tot 250 of optioneel 280 km/h. De zescilinder is altijd zacht grommend aanwezig op de achtergrond, het geluid wordt in toenemende mate versterkt door de speakers zodra je van Comfort naar Dynamic overschakelt. Dan tikt de achttraps ZF-automaat zijdezacht en razendsnel een verzetje terug om beter te zijn voorbereid op naderende actie.

De dempers spannen zich aan, in afwachting van die snelle doordraaier. Een beuk op het gaspedaal resulteert in nog een terug schakelactie van de bak, waardoor de V6 een toerensprong maakt en 1.695 kilogram Audi in een oogwenk transformeert van een keurige, vlotte en comfortabele reislimousine in een hooligan met bloeddoorlopen ogen, klaar om alles en iedereen om zich heen te verpulveren. Het met alcantara omspannen stuur communiceert een stuk natuurlijker met de voorwielen dan we van minder potente Audi’s gewend zijn en dankzij de Quattro-aandrijving en de bijbehorende assisterende elektronica moet je wel heel hard pushen om de RS5 over de rand te duwen.

LEUNEND OP KOPPEL

Een punt van kritiek op de RS5 Coupé, de tweedeurs, was dat hij voor een sportieve topversie eigenlijk net niet sportief genoeg is. De automaat mist een beetje scherpte en het weggedrag is minder uitdagend dan dat van concurrenten zoals de BMW M4, Mercedes-AMG C63 en Alfa Romeo Giulia Q. Die minpunten zijn voor de Sportback minder relevant. Je associeert de langgerekte vierdeursversie nooit echt met eerdergenoemde modellen, waar aan alle kanten de adrenaline uit spuit. De meeste tijd spendeer je in je RS5 Sportback vlot rechtdoor cruisend, leunend op dat enorme koppel dat over een breed toerengebied paraat staat (1.900-5.000 tpm) en zo iedere inhaalmanoeuvre tot een fluitje van een cent maakt. In ‘Comfort’ houden de dempers zich koest en biedt het sportonderstel meer dan genoeg veerweg om relaxed en moeiteloos honderden kilometers achter elkaar te vreten. Naar Goodwood bijvoorbeeld, waar we uitgerust aankomen en slechts de achterpassagiers een beetje horen mopperen over de lage instap en de beperkte beenruimte.

VLAG EN WIMPEL

Je zou kunnen zeggen dat Audi’s RS-label aan inflatie onderhevig is; échte hardcore sportiviteit biedt de RS5 namelijk niet. Maar dat bieden wel meer RS’en niet, en hetzelfde kun je zeggen van veel M- en AMG-modellen. Het is meer een stempel geworden voor het summum aan luxe, exclusiviteit en snelheid. En in dat opzicht slaagt de RS5 Sportback met vlag en wimpel; het is een comfortabele GT voor het gros van de kilometers, en een genadeloze asfaltvreter op afroep. Een die het rijk bovendien alleen heeft; Mercedes heeft überhaupt geen vierdeurs coupé tussen de CLA en CLS en BMW biedt de 4-serie Gran Coupé nog niet aan als M4. Een sedan als tegenhanger heeft Audi dan weer niet; de RS4 is er alleen als Avant.

Hoe dan ook, een koopje is de RS5 Sportback niet. De basisprijs bedraagt € 122.120. Tel daarbij wat leuke extra’s op, zoals een RS Dynamicpakket, carbon carrosseriedelen, een sportuitlaat, B&O geluidssysteem, ‘5-arm peak’ 20-inch wielen en een setje keramische remmen, en het prijskaartje van onze testauto vermeldt nu zomaar € 171.430. Voor zo’n bedrag mogen we vast wel in de voortuin van Lord March parkeren tijdens het Festival of Speed …

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Beer van een motor
  • +Heerlijk totaalpakket
  • -Ruimte achterin
  • -Stevige prijzen

Signalement

Merk Audi
Model RS5 Sportback 2.9 TFSI quattro
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 119.420

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.894 cc
Maximaal vermogen 331 kW / 450 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 600 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.783 mm / 1.866 mm / 1.399 mm
Wielbasis 2.826 mm
Massa leeg 1.695 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden265/35R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,9 s
Brandstofverbruik 9,1 l/100km
CO2-uitstoot 207 g/km

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum