Audi Q5 50 TFSI e quattro S edition (2020)

autoreview

Audi Q5 50 TFSI e quattro S edition (2019)

Signalement

UitvoeringQ5 50 TFSI e quattro S edition
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst61.907 km
Lezerswaardering: 44%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima hybride auto

  • 600 km

Vandaag de eerste 500 km op de klok gezet. Moet wel bekennen dat het rijden met een hybride auto in eerste instantie even wennen is, hoe alles functioneert, maar gaande weg ga je heel snel steeds meer plezier beleven aan het feit hoe de auto zelf omgaat met de elektrische aandrijving en aangedreven worden door een benzine motor. De combinatie van 299 pk is werkelijk heel goed en spurt de auto er goed vandoor. Eerste ervaring is positief. De actieradius is een ruime 600 km, wat een Fullsize EV op dit moment niet haalt. Het elektrisch laden is een fluitje van een cent.
We hebben de auto zo uit de showroom gekocht en was alleen het wachten op na nieuwjaar i.v.m. het kenteken een gegeven.
De auto is als volgt samengesteld :

Gegevens Audi Q5 50 TFSI e quattro S tronic S Edition
Cilinderinhoud 1984 cc
Leeggewicht 2005
Vermogen 299 pk

Extra
S Edition pakket
Assistentiepakket 'City'
Audi connect
Audi smartphone interface
Audi virtual cockpit
Buitenspiegels elektrisch inklapbaar
Comfortsleutel
Comfort-standklimatisering
MMI navigatie plus
Panoramadak
Sportstuurwiel afgevlakt
Stoelen voor verwarmd
Wegrijassistent
Zwart s-line interieur
Daytona grijs pareleffect

1e verslag

  • 1.768 km

1e verslag.
De tekst die er in het vorige verslag is gezet, komt voort uit het feit dat als je de auto aanmeld bij Autoweek voor het aanmaken van een verbruikersmonitor, je direct ook gevraagd wordt om een verslag te schrijven. Uiteraard kun je dat negerem, maar heb dat niet gedaan. Bij een nieuwe auto kan dat nooit veel zijn, dan wat opsommingen van de uitrusting en eerste kilometer ervaring. De tekst was zeker niet uit de folder overgenomen, zoals werd gesuggereerd. Dat heb ik zelf gedaan en worden verdere ervaringen uiteraard op een later tijdstip geplaatst.

We hebben ondertussen 1768 km tot volle tevredenheid met de Q5 hybride gereden. We rijden gemiddeld 60km per dag en staat de hybride stand zo veel mogelijk aan. Daarvoor hebben we tenslotte ook voor deze hybride auto gekozen. De auto gaat vanuit de nulstand altijd vol elektrisch rijden en bij door accelereren komt de motor pas tot leven, als de snelheid > 70-75 km/u is. In het dorp waar we wonen rijdt de auto eigenlijk altijd vol elektrisch. Tenzij het gaspedaal vol wordt ingetrapt, want dan komt er onder alle omstandigheden ineens 299 pk vrij. Ik vind overigens dat de motor met 252 pk nog steeds de hoofdaandrijving is en de elektra motor een aanvulling is om de actieradius zo groot mogelijk te maken en het fossiele brandstofverbruik te reduceren. Ben me overigens heus wel bewust dat de elektriciteit centrales wel de stroom op moeten wekken met gas, kolen, bio-gas of kern-energie en alleen de zon gratis schijnt...... De 600 km van het vorige verslag was gedaan om de auto even lekker in te rijden en te wennen aan een suv en niet anders.
Het gemiddelde benzine verbruik ligt op 1:18 en elektra verbruik rond de 9-10 kWh per dag. Waar in de winter ong. 40km vol elektrisch op gereden kan worden. Het gecombineerde fabrieksverbruik van 1:50 is natuurlijk onhaalbaar en onrealistisch. Laat dat duidelijk zijn. We laden dus bijna elke dag de auto even op, wat ongeveer 2 uur duurt, want het is een 14.1 kWh batterij set. Ik heb een Audi app waarop te volgen is hoelang het laden duurt en wanner de accu vol is. Heel handig om niet ongewild lang bij de laadpaal te staan en andere mensen ook de kans te geven om te laden.
Ik blijf er bij dat het aan en afkoppelen van de stroomdraad zeer eenvoudig is en binnen een minuut te doen is. Tenzij je invalide bent en vitale delen mist, hoe erg dat ook is.
De Q5 hybride heeft overigens een andere aandrijflijn dan het model 2018 Q5 benzine. De Q5 hybride heeft namelijk het soort Haldex systeem van VW en worden onder normale omstandigheden alleen de voorwielen aangedreven en als het weer of weg omstandigheden zoals gladheid wordt ervaren, dan worden de achterwielen in een split second ook aangedreven. Via een offroad stand kan dit 4wd systeem al aangezet worden zonder dat de omstandigheden daarom vragen. Het scheelt veel verbruik t.o.v. permanente vierwiel aandrijving zoals m'n vorige A4 had.
We ervaren de auto ook als de benzine motor aan staat, als super stil. Dit was ervaren met zomerbanden, maar ook nu met winterbanden. Klasse.

De BPM verhoging op 1/1/2020 heeft geen invloed gehad op de prijs die ik moest betalen, wat waarschijnlijk kwam omdat de auto al in 2019 geïmporteerd was en gekocht, maar nog niet op kenteken. De productie was half november, maar wel model 2020. Dat laatste zegt niets, omdat in september de productie van model 2020 start. Overigens is de vanaf prijs voor deze Q5 hybride nauwelijks gestegen. De tenaamstelling, eerste inschrijving en eerstetoelating staan wel op 2020.

Het PHEV of EV rijden valt en staat natuurlijk wel met de afstand van de laadpaal t.o.v. je huis -en werkadres. Bij mij is dat 200m en 100m lopen. Verder valt er veel te laden bij diverse wegrestaurants.

Ik vind het overigens wel jammer dat sommige van de commentaren ongefundeerd zijn en nergens op slaan en/of uit onkunde zijn gemaakt.

2e verslag

  • 61.907 km

2e verslag

Zijn nog steeds zeer tevreden met onze Audi Q5 50e PHEV. We hebben met de auto nu in 3 jaar tijd, 62000 km gereden, waarvan een zeer groot gedeelte elektrisch. Bij 25639 km is de 1e beurt en bij 57904 km de grote beurt uitgevoerd. Verder zijn er tussentijds geen bezoeken aan de Audi dealer geweest. De actieradius op de accu is 's winters +/- 38-42 km en 's zomers 47-50 km. Gecombineerd accu/motor ligt het verbruik rond 4 L/100km. Alleen op de motor is het verbruik 7-8 L/100 km. Het is wel een sport geworden om zo veel mogelijk elektrisch te rijden. We hebben het geluk dat er vanaf ons huisadres een paar laadpalen staan in een cirkel van 300 m. Hebben de auto ook al een paar keer via de 220v adapter geladen. Duurt dan wel 6 uur voordat de accu vol is. Tijdens vakanties in Frankrijk en Oostenrijk waren helaas de laadpalen maar sporadisch te vinden, maar was het eenvoudig om via regenereren de accu weer wat op te laden. Dan is het wel fijn om de motor te hebben. Overigens moet bij regenereren de automaat wel in de S-stand staan en de versnelling handmatig vast staan zodat er niet doorgeschakeld wordt. Doe je dat niet, dan remt de auto niet af en blijft versnellen. Zijn bij 38513 km en het wisselen van zomer naar winterbanden er wel op geattendeerd op het feit dat de uitlijning niet 100% meer was. Dat laten herstellen bij de banden specialist voor €70.
Verder bevalt de auto prima en is de actieradius bij elektrisch en op benzine gemiddeld 1200-1500 km. Het record is met 1x benzine tanken in 3 maanden tijd, een bereik behaald van 2474 km, wat neer komt op ong. 650 km op benzine en ong. 50x aan de paal voor ruim 1800 km op de accu. Op naar de volgende beurt.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi Q5

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens